GuusBos

Junior
  • Aantal berichten

    29
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Guus
  • Achternaam
    Bos

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Purmerend

GuusBos's trofeeën

  1. Joost, Het wordt me al wat duidelijker, alleen geef jij 1 juli aan, de belastingdienst geeft aan dat de regel per 17 oktober is ingegaan. Of is dit met terugwerkende kracht. Wat nu als er meerdere prive auto's gebruikt zijn? Moet dit per dag/ week/ maand aangegeven worden? Als ik bijvoorbeeld 4 maanden mijn eigen auto gebruik, 2 maanden de auto van mijn vriendin. Is dan dit de berekening; cataloguswaarde* 1.5 / 12 * 4 voor mijn eigen auto cataloguswaarde* 1.5 / 12 * 2 voor auto vriendin? Misschien een domme vraag maar wat wordt er verstaan onder woon- werkverkeer? Van woning naar kantoor? Of van woning naar de klant?
  2. Fred, Ik citeer wat de belastingdienst mij vorige week heeft verteld; 17 oktober is besloten dat de 75% regeling is afgeschaft. Wanneer je de auto geheel prive gebruikt mag je in 2011 tot 17 oktober gebruik maken van de 75% regeling. Na 17 oktober moet er gebruik worden gemaakt van een kilometerregistratie. Je moet registreren wat je kilometerstand bijvoorbeeld 01-01-2012 van je prive auto is. Vervolgens bewaar je alle tankbonnen en onderhoudsbonnen. Op 31-03-2012 noteer je weer de kilometerstand van je prive auto. Daarnaast moet je alle zakelijke kilometers noteren. Stel je hebt in dat kwartaal 10000 km gereden en daarvan 5000 zakelijk dan mag je 50% van de BTW op de bewaarde tankbonnen en onderhoudsbonnen als voorbelasting terugvragen. Joost geeft aan dat dit niet klopt en dat er een bijtelling van 1,5% van de cataloguswaarde als prive gebruik gecorrigeerd moet worden aan het eind van kwartaal 4, dit staat overigens ook in het PDF bestand. In dit geval mag je wel alle btw aftrekken. Misschien is dit de regel wanneer er geen kmregistratie wordt bijgehouden. Voor de I.B. mag je overigens wel gewoon de 0.19 cent per zakelijke km doorbereken als kosten.
  3. Dank Joost, Dus de volledige BTW inboeken en aan het eind een correctie doen. Dan hoef ik neem ik aan geen km registratie bij te houden? Voor de I.B. wel gewoon x 0.19 aanhouden neem ik aan, ik boek de kosten namelijk niet in van de bonnen... Groet Guus
  4. Hoi Joost, Ik gebruik de auto alleen prive. Heb de auto prive gekocht en schrijf dan ook niks af. Wel noteer ik de zakelijke kilometers en die tel ik aan het eind van het jaar op vermenigvuldig het met 0.19 en boek dit bedrag in als autokosten. Verder bewaar ik alle tankbonnen en onderhoudsbonnen. Van deze bonnen tel ik aan het eind van het kwartaal de BTW en doe dit *0.75. Hier maak ik een memoriaal boeking van voorbelasting aan prive. Maar zoals ik al aangaf is deze regel veranderd. De belastingdienst gaf dus aan dat ik vanaf oktober 2011 een kilometerregistratie moet bijhouden van mijn privekilometers en zakelijke kilometers. Het verschil tussen prive en zakelijke kilometers moet ik een percentage berekenen en dit mag ik vermenigvuldigen met de BTW tankbonnen/ onderhoudsbonnen. Nu opende ik jouw pdf bestanden over deel 1 2011 en deel 2 2011 en twijfel of ik het allemaal wel goed doe. En of ik ook een bepaalde bijtelling moet betalen/ indienen over kwartaal 4.
  5. Joost, Ik gebruik mijn auto volledig prive. Bewaar al mijn tankbonnen en onderhoudsfacturen van de auto. Nu is mij gezegd dat ik t/m oktober 75% van de btw op al deze bonnen en facturen kon terugvragen. Vanaf oktober is het echter verplicht voor elke ondernemer een km registratie bij te houden. Stel kmstand begin oktober is 100000 Eind oktober 120000 Gereden zakelijke kilometers 2000 In dit geval mag je 10% van je betaalde BTW op tankbonnen en onderhoudsfacturen terugvragen. In 2012 gaat dit verhaal verder. Klopt mijn verhaal? Moet ik bepaalde bijtelling BTW aangeven?
  6. Beste leden, Ik heb een vraag of een factuur van Vistaprint. Ik kreeg van hun een factuur waar hun BTW nummer en ook mijn BTW op vermeldt staat. Ze facturen met 0% BTW volgens artikelen 138. Betekent dit nu dat de BTW naar mij is verlegd en dat ik dit moet invullen op mijn aangifte O.B. bij 2a en vervolgens weer kan aftrekken bij vraag 5b? Ditzelfde geldt voor Google Ierland. Als ik dit forum goed doorlees kom ik tot de conclusie dat ik het moet invullen bij 4b en weer moet aftrekken bij 5b. Met linkedin doet ik hetzelfde alleen dan met 4a en 5b. Linkedin is neem ik aan net als Google een dienst. Wat als ik nu goederen van buiten de EU inkoop, geldt dan dezelfde regel? Hier lees ik verschillende antwoorden op. De een zegt wel 4a, de ander zegt eerst aanvragen bij de belastingdienst...... Groeten Guus
  7. Ik heb voor 1600 euro aan goederen besteld in China. Nu zijn de goederen binnen inclusief een factuur van FedEx betreft de BTW- en invoerrecten. Nu weet ik dat ik de betaalde BTW kan terugvragen bij de aangifte BTW als voorbelasting. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet inboeken, dus wat de journaalpost wordt bij de volgende betaald bedragen; Invoerrechten; 24,77 BTW; 218,69 Voorschieten accijnzen en invoerrechten; 10,00 Moet ik hier een memoriaalboeking van maken? Alvast bedankt.
  8. Wie o wie kan mij aangeven of ik mijn voorraad goed bepaal; Wanneer ik een inkoopfactuur krijg boek ik alles direct op rekening 7001 inkoopprijs ( resultaat) Aan het eind van het jaar tel ik mijn voorraad en maak ik de memoriaal boeking; Voorraad ( balans) aan Inkoopprijs ( resultaat) Nu heb ik standaard te maken met 5% korting die ik krijg bij het inkopen. Bij het tellen van de voorraad breng ik dan ook 5% in mindering nadat ik de waarde heb bepaald. Voorbeeld inkoop op 01-01-2011; Inkoop 20 fietsen 10000 Korting 5% 500 Totaal 9500 Voorraad op 31-12-2011; 10 fietsen Waardebepaling: 10*500 = 5000 Af 5% 250 Totaal 4750 Journaalpost 31-12-2011; Memoriaal Voorraad 4750 aan Inkoop fietsen 4750 Doe ik het zo goed?? Bedankt
  9. Dag Joost, De accountantskosten staan op mijn balans die gaat over 2010 en staan beschreven als reserveringkosten voor de factuur die ze mij in 2011 gaan sturen over het afsluiten/ maken van de jaarrekening. Ten eerste vindt ik die 2000 euro te veel, en ten tweede probeer ik het zelf te doen. Stel ze doen het voor 1000 euro, wat wordt de journaalpost dan? En als ik het zelf doe? Probeer via deze site de nodige info te verkrijgen zodat ik het straks zelf kan. Ik moet je zeggen dat ik al een aardig eind op weg ben :) Groet Guus
  10. Stel de reservering op de balans in 2010 voor accountantkosten is € 2000. In 2011 maak ik echter geen gebruik van deze reservering maar doe ik het zelf. Ik boek ik deze reservering weg zodat de balans van 2010 klopt? Gr Guus
  11. Hoe boek je als je een voorschot moet betalen van 120 euro over de maanden november, december 2010 en januari 2011? Moet je dan een deel naar het volgende jaar boeken? 80 (kosten, resultaat) 40 ( balans, vooruitbetaalde bedragen 2011) a/ 120 ( bank, balans) Klopt dit? En wat als je in april 2011 een deel, bijvoorbeeld 80 euro terugkrijgt aan teveel betaalde voorschotten in 2010? 80 bank ( balans) a/ kosten ( resultaat) Dit kan natuurlijk alleen als je 2010 nog niet hebt afgesloten Klopt deze denkwijze een beetje?
  12. Beste HL leden, Hoe kan ik het beste de voorschotnota's van de energie/ water inboeken? Direct op het resultaat, of eerst op de balans ( vooruitbetaalde facturen). Krijg namelijk een overzicht van een deel 2010 en deel 2011. Is een beetje lastig om alles in het juiste jaar te boeken.
  13. En wanneer ik de borg weer terugbetaald: Ontvangen borgsom a/ bank Begin ik het te leren? :D
  14. Super, Dan wordt het dus: Bank a/ ontvangen borgsom Toch? :)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.