Inhakend op dit onderwerp:
Naast mijn gewone auto, Auto A, ben ik van plan een tweede auto te kopen voor de zomermaanden, een youngtimer.
Financieel gezien zou de volgende situatie het gunstigst zijn, maar weet niet hoe de fiscus hier tegenover staat;
Auto A rij ik privé van begin jaar t/m begin zomer. Aan het begin vd zomer schors ik auto A en haal ik auto B uit de schorsing en wil deze als Youngtimer aanmerken en dus niet privé.
Aan het einde vd zomer schors ik auto B en ga ik Auto A weer privé rijden.
Een sluitende kilometer registratie, d.w.z. alle zakelijke ritten worden gespecificeerd en begin en -eind kmstand worden bijgehouden.
Verhouding zakelijke/privé km is bij auto A 80/20 en bij auto B 60/40
- Is het aanmerken van de ene auto als privé en de andere als zakelijk een probleem?
- Indien niet, is het bijhouden van de bovengenoemde zakelijke km-registratie afdoende om alleen bijtelling te betalen of de periode dat de youngtimer, auto B, niet geschorst is? De laatste alinea van de site waarin in dit topic naar verwezen wordt is enigszins onduidelijk:
"Als een auto gedurende langere tijd niet wordt gebruikt en wordt geschorst bij de RDW, betekent dat dus niet automatisch dat de bijtelling over die periode vervalt. Daar is meer voor nodig, bijvoorbeeld bewijs dat de auto in die periode niet ter beschikking is gesteld (door een schriftelijke mededeling van de werkgever) of een sluitende kilometeradministratie waaruit blijkt dat het aantal privé-kilometers in dat jaar niet meer is dan vijfhonderd."
De kilometerregistratie toont wel aan dat ik geen privé ritten meer rijdt in de periode dat de auto geschorst is (hoe wil je überhaupt kilometers maken met je auto als deze geschorst is?), is dat dan afdoende?