ijscoman

Super Senior
  • Aantal berichten

    126
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Nijmegen

ijscoman's trofeeën

  1. Daarom verwacht ik ook als antwoord dat hij dit niet actief doet. Doet hij dit wel, is hij er niet geschikt voor of aan het jokken. Maar al zou ik een nieuwe boekhouder onder de arm nemen die het wel doet/gaat doen, zal ik het zelf ook nog zelf nalopen. Ik heb het bijna afgerond en ben dan erg benieuwd naar zijn reactie.
  2. Volgens mij gaat het nergens over facturen die een onduidelijk zakelijk karakter hebben, althans dat is bij mij niet van toepassing. Ik zie nog meer reacties over de "verantwoordelijkheid tegenover de belastingdienst". Ik heb en hou zelf de touwtjes in handen en niks wordt doorgestuurd nadat ik goedkeuring geef, dus die verantwoording zal ik ook nooit blind aan een boekhouder over laten. Ik ben wel van mening dat controle of alle facturen aanwezig zijn erbij hoort, want ik heb liever dat we dit beiden doen zodat er ook echt niks gemist kan worden. Bedankt voor de reacties, ik kan hier mee vooruit.
  3. Ach nee. Dit is geen persoon van uurtje factuurtje. We hebben vaste tarieven per kwartaal. De ontbrekende facturen verwerken voor 2022 om de ib in orde te kunnen maken en we kunnen het weer afronden. De vraag was enkel of het vanzelfsprekend is dat er niet/wel wordt gecontroleerd, de rest weet ik wel af te handelen.
  4. Hier nog niet aan gedacht. Hij kan er in feite niet om heen als de balans op het banksaldo niet klopt. Heel benieuwd hoe hij dit precies oplost, ik vrees een privé opname want dat is de makkelijkste weg. De lijst uitzoekstukken was prima geweest, dan had ik dit topic niet hoeven openen. Hier en daar een klein bedrag zou ik mij niet druk om maken, ik vergeet bijv. heel vaak de factuur van het gebruik van de zakelijke rekening erbij te voegen. Maar het is op het einde jaar onmogelijk dat dit totaalbedrag minder is geworden vergeleken het bedrag vorig jaar dus zou vooral hij in één oogopslag zien dat er wat ontbreekt. Dit niet doorgeven onder mom van "tja ik zie het wel, maar hoef het niet te verklappen" is niet de relatie die ik zoek met iemand die ik inhuur mijn admin in orde te maken. Daar hoort imo een zekere controle bij dat alles voor 99% erbij zit. Anders kan ik beter einde jaar zelf alle getallen doorgeven dat hij enkel de ib aangifte en jaarcijfers in orde maakt. De cijfers bij elkaar optellen lukt iedereen wel. Ik ben bijna klaar zelf uit te pluizen wat mijn kosten zijn geworden, en dan zal ik die even vergelijken met zijn jaarcijfers en aankaarten wat er ontbreekt met de vraag of hij dit ook over het hoofd heeft gezien. Als dit niet bij zijn taak hoort, neem ik aan dat hij dit dan ook zal vertellen. Ik schat zo'n ruime 2000 euro aan ontbrekende kosten. En natuurlijk ook gemiste btw teruggave. Gelukkig ontvang ik tegenwoordig bijna alle facturen per mail dat dit bijna niet meer gemist kan worden in de toekomst.
  5. De btw aangiftes heb ik niet nagerekend, maar ga er vanuit dat het er niet in zit, Als ik 500 aan bijv. Hanos heb uitgegeven kan hij niet weten of het hoog of laag btw tarief is zonder de factuur te hebben gezien, dus onmogelijk de juiste btw aangifte doen. Betreft de jaarcijfers heb ik nu ik alle ontbrekende facturen heb verzameld meer kosten dan hij er in heeft staan.
  6. Hij doet de btw aangifte. Ik verzamel de door mij ontvangen facturen en geef deze af, samen met de bankafschriften. En mijn eigen verstuurde facturen staan al klaar in mijn boekhoudprogramma.
  7. Ja, misschien wel handig voor de betaalde versie van het boekhoudprogramma te gaan. Al weet ik niet hoeveel tijd dit kost, alles inscannen en uploaden is natuurlijk wat meer werk dan een ideal betaling verrichten en de factuur op de mail op te slaan, dat is slechts seconden werk. Of valt dit wel mee? In de zomer heb ik soms niet eens tijd om wekelijks mijn eigen facturen te versturen, in de winter daarentegen heb ik zeeën van tijd, vandaar dat ik nu alle afschriften met de facturen aan het matchen ben en gewoon veel dingen zie ontbreken die hij eigenlijk ook niet kan missen. Ik zal even om duidelijkheid van de boekhouder vragen of hij hier iets aan bijdraagt of enkel de bedragen op en af trekt en al komen er daardoor onlogische percentages uit de jaarcijfers dat hij zich daar niet om bekommert. Prima, maar dan weet ik dat dit voor mij een klusje is om alles na te lopen in deze periode.
  8. Ik geef hem per kwartaal alle facturen en afschriften en doet hij de aangifte. BTW op en af tellen kan ik prima zelf, maar de aangifte ib en jaarcijfers in orde maken, balans en afschrijvingen wil ik goed laten doen. Soms is het wat complexer en zou ik zelf mee vast kunnen lopen. Ik kijk wel met een schuin oog mee, daarom weet ik dat er soms facturen missen terwijl bijv. wel duizenden euro's afgeschreven worden, waarbij de factuur nog ontbreekt. Maar ook dat tussentijds wel veel omzet wordt gedraaid maar geen kosten voor ijs worden gemaakt (die factuur zat er bijv. niet bij) moet er ergens een belletje af gaan lijkt me. Iemand ergens op attenderen dat er waarschijnlijk iets ontbreekt, meer omzet en minder kosten in een tijd van gestegen inkoopprijzen. Facturen waarvan het bedrag niet leesbaar is lijkt me, wat je ook hebt afgesproken niet vanzelfsprekend dat daar geen reactie op komt. Ik merk dat de meningen verdeeld zijn, dus ik zal hem eens zelf vragen wat hij met de afschriften doet, deze wel of niet grondig na loopt of puur alle bonnen verzamelt en op de knop drukt en de boekhouding daar mee klaar is. In dat geval kan ik het net zo goed zelf en einde jaar alleen de ib aangifte laten doen ja.
  9. Vanuit mijn boekhouder komen er nooit vragen na het afgeven van de administratie per kwartaal. Ook als ik soms weet dat een factuur er niet bij zit, of verloren is gegaan en dit bedrag dus wel op de afschriften zichtbaar is wordt hier niet naar gevraagd. Omdat ik nu 2022 aan het afronden ben loop ik alles zelf nog even helemaal na, kom ik bijv. ook een factuur tegen die niet helemaal juist is uitgeprint en het bedrag niet zichtbaar is. Bij de afschriften staat hier en daar wel een vinkje alsof dit wordt nagelopen, dus ik ging er min of meer van uit dat dit gedaan werd en beschouwde de gemiste factuur als een vergissing of dat het later nog wel in orde werd gemaakt. Nu bij het nalopen van 2022 kom ik voor zo'n 1500 euro aan facturen tegen die er niet in zitten. Mijn fout, ik moet ze aanleveren maar in hoe verre is het vanzelfsprekend dat een boekhouder de afschriften grondig naloopt of overal wel een factuur bij volgt ter controle?
  10. Wat ik niet kan begrijpen is dat wanneer je bij dit voorstel geen meter rijdt, maar wel 4 leuke hobbyauto's op de openbare weg voor je flat geparkeerd hebt dit dus geen kosten met zich mee brengt. Ik zie 20 jarigen al de oudere 7 series, jaguars en een Amerikaan voor de deur hebben staan want die kosten amper wat in aanschaf en als je slechts 3000 km per jaar rijdt is dat dus prima te bekostigen, daar waar nu nog de wegenbelasting je wel 3x laat nadenken om zo'n zware auto aan te schaffen. Over enkele jaren als de diesel bestelbus niet meer welkom is in de binnensteden voorzie ik ook een aanwas van personen auto's met aanhangertjes. Kleine zelfstandigen als schilders, hoveniers, cateraars, loodgieters zullen de bestelbus omruilen voor een stationwagen met aanhanger, eerder dan een EV bus van 75k waar nog geen retour Amsterdam-Rotterdam mee mogelijk is.
  11. Huren klinkt leuk, dacht ik ook met mijn seizoenswerk maar 3-4 maanden een bus huren (vaak nieuwere modellen) en er pak'm beet 25.000km mee maken zal men veel duurder uit zijn. Beter rij je in niet de nieuwste modellen en schors je deze de rest van het jaar zodat je verder ook geen kosten hebt voor het stilstaan van deze auto's. Voor de huurprijs gedurende zo'n zomer zou je elk jaar een gebruikte in eigendom van kunnen aanschaffen.
  12. Ik bedoel meer de bedrijfsactiviteit. Ik heb in het verleden weleens plannen gehad om sport te geven in mijn loods, maar na zoeken op google stuitte ik toch wat op vervelende situaties van bedrijven die toch in de clinch kwamen te liggen met de buurt. Geeft geen overlast zou je denken, maar afgunst van een boze buurman valt daar misschien ook al onder.
  13. Moet er ook een omgevingsvergunning worden aangevraagd?
  14. Bedankt voor de tips. Ik ga nog wel een keer langs en vraag dan wel een handmatige bon als de printer nog steeds niet werkt met mijn gegevens er al vast op. Het is een van de weinige garages waar je nog wel even tussendoor kan komen als hartje zomer mijn bestelbus gemaakt moet worden, wat altijd eens kan gebeuren. Bij de merk garage mag je over 3 weken terug komen, dat kan ik mij niet veroorloven bij pech.
  15. Goedendag, Bus laten maken bij de garage, opgehaald en meteen met de pin betaald en toen opeens "ach mijn printer is kapot" dus de factuur nog niet meegekregen. Inmiddels 2 maanden verder na enkele keren zeuren om de factuur alsnog te sturen ben ik er een beetje klaar mee hier nog energie in te steken. Het schijnt dat dit bedrijf dit bij meerdere klanten op deze manier doet. Wat is er mogelijk, zelf de kosten maar opgeven dmv bankafschrift/pinbonnetje (ook btw) en een notitie maken dat dit bedrijf nalaat de factuur in orde te maken met als bewijs de mails en apps met de verzoeken waarop geen reactie is gekomen? Ik kan die man moeilijk aan de haren trekken om iets te laten uitvoeren, geen eens tijd voor dit gedoe.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.