Jeroom

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Jeroom's trofeeën

  1. Allen alvast veel dank voor de geleverde input en feedback. Hoe ik een bedrijf run (rendabel) heb ik gaandeweg moeten leren en dat lukt heel aardig. Ben hier >10 jaar gelden binnengerold vanuit een bèta opleiding op middelbaar niveau en gaandeweg de leiding en het management overgenomen. Echter beschik ik over zeer weinig kennis op het gebied van fiscaliteit, arbeidsrecht etc. Deze kennis is niet dagdagelijks nodig voor het succesvol runnen van de zaak, daar huur ik immers met enige regelmaat externe expertise voor in. Je kunt immers niet alles (willen) weten ;D Naar aanleiding van voorgaande feedback heb ik me al een slag in de rondte gelezen, omdat ik nu beschik over duidelijke zoektermen zoals MBO. Een waslijst aan vragen is al aan de onze externe accountant overgemaakt, en ik heb al veel duidelijkheid terug gekregen (hij is in deze fase de tussenpersoon om vertaalslagen te maken tussen mijn belevingswereld, de fiscale aspecten en de plannen van de eigenaar). Er gaat nog veel gepraat, gepuzzeld en nagedacht worden over hoe e.e.a. juist op te tuigen. Ik heb al veel bijgeleerd en heb al een stukje bagage om verdere gesprekken met externe expertise in te gaan. Dat praat al een stukje gemakkelijker. Nogmaals een dikke merci voor alle reeds geleverde reacties. To be continued
  2. Merci Norbert - je hebt heel wat raderen bij me in gang gezet. Zeer duidelijke punten om over na te denken(!) en details die nog moeten worden uitgewerkt. Wellicht ben ik vergeten te melden dat e.e.a. pas in het intentie stadium zit en we eerst een wederzijdse intentie verklaring (tijdlijn + randvoorwaarde) opstellen om daarmee verder te gaan specificeren, handelen en met specialisten tot een sluitend verhaal te komen.
  3. Beste forumleden, ik sta op het punt een interessante nieuwe weg in te slaan met de BV waarvan ik 5 jaar Algemeen directeur ben. Hieronder een korte uiteenzetting van de situatie. Ik ga uiteraard aan de slag met specialisten op dit gebied maar wil me eerst een beetje informeren en oriënteren voordat ik hiermee aan de slag ga). Al is het maar omdat ik zelf zeer gebrekkige kennis heb van relevante wetgeving. Ik hang al een poos rond op dit forum en heb er al veel interessante dingen uit kunnen halen die me als ondernemer verder helpen. Wegens het vertrouwelijke karakter van onderstaande werk ik via een clone-account om anoniem te blijven. Wellicht overbodig, maar voor de volledigheid; ik ben Nederlander en woon in België, gehuwd onder huwelijkse voorwaarden met een Belgische en de BV waarover we het hebben is gevestigd in Nederland en omvat momenteel 6 personeelsleden. Situatie is als volgt: De BV is 100% eigendom van een Amerkaan. De beste man heeft een (nog niet opgenomen/geëiste) persoonlijke lening in de BV zitten van 250.000 euro (wegens historisch slechte resultaten). Het eigen vermogen van de BV is op dit moment 150.000 euro positief. De verwachting is dat we dit (op basis van cijfers van de laatste jaren) elk jaar met minimaal 200.000 euro kunnen ophogen. Het is dus jaren lang heel erg slecht gegaan met de BV en we hebben het overleeft bij de gratie van de eigenaar doordat hij er eigen kapitaal in is blijven steken. De beste man wil nu de aandelen van de BV aan mij (54%) en een collega (36%) ‘verkopen’ en zelf (10%) behouden. Dit omdat hij op hoge leeftijd is en een punt wilt zetten achter zijn carrière en zijn BV in Nederland wilt laten voortbestaan. Het totale bedrag voor de overdracht is gesteld op 500.000 euro (waarvan 250.000 euro ‘aflossing’ lening en 250.000 voor goodwill). De volledige overdracht zal 5 jaar gaan duren. Plan de campagne (voorstel accountant en CPA) is dat ik en mijn collega beiden een holding BV oprichten. Jaarlijks onttrekken we 100.000 dividend uit de werk BV en keren dir naar rato uit aan de persoonlijke holdings. Met het bedrag uit de holdings vervolgens betaling aan de eigenaar om aandelen te verwerven. Deze constructie is uiteraard bedoeld om het voor de eigenaar belastingtechnisch zo neutraal mogelijk te houden en zodat wij geen privé geld hoeven aan te spreken voor de aankoop van de aandelen. Nu voorzie ik een mogelijk probleem bij het overhevelen van winst uit de BV naar de holding, en vandaaruit betaling aan een Amerikaan. De belastingdienst zal dit vast niet kosteloos willen laten passeren en mij persoonlijk willen aanslaan voor opname (en uitgeven) van cash uit de holding? Het is uiteraard niet erg dat het geld gaat kosten – als ik maar een kijkrichting heb van de ordergrootte waar we het over gaan hebben. Hebben jullie daarnaast nog eventuele tips/vragen aangaande dit plan, waar ik me mee bezig moet houden? Ik heb interessante uitdagingen voor de boeg :)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.