JohnTenGelde

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

JohnTenGelde's trofeeën

  1. Zojuist lees ik over de mkb winst vrijstelling van 14%. Dit kan ik toch ook nog meenemen in mijn situatie waardoor het netto inkomen omhoog zal gaan?
  2. Ik vind dit eigenlijk wel een mooi voorbeeld om eens uitgebreid te behandelen. Allereerst: zijn jullie ondernemer voor de inkomstenbelasting en BTW? Het werk van de acquisitie of klantontvangst en schoonmaak lijkt voor een (groot) deel uitbesteed. Wat blijft dan nog aan inspanning over? Genoeg waarschijnlijk, maar toch. Bieden jullie bijvoorbeeld een ontbijtservice? Want die kosten zie ik niet in de voorbeeldberekening. Of is dit volledig uitbesteed? Of zijn jullie een bed & breakfast maar dan zonder ontbijt? 9x schoonmaken, betekent dit 9 verhuurperioden? Ik zie geen afschrijving of reservering behalve 100 ex. uitgaven per maand. Er zijn waarschijnlijk ook andere opties om de 835 euro netto of meer bij te verdienen (jullie draaien misschien 2.5 k omzet maar staar je dus niet blind op omzet die je naar mijn mening bijna 10% te hoog ziet) met een benedenverdieping. Neem de toeristenbelasting en 6 of binnenkort 9% BTW eens even niet mee als omzet als je terug wilt rekenen. Wat gebeurt er financieel als je zelf de verkoop/verhuur organiseert? Of wanneer je bijvoorbeeld per maand, kwartaal of half jaar gaat verhuren met 2x schoonmaak per vier weken? Groet, Highio Ik ben oprecht nog benieuwd naar uw inzicht / reactie n.a.v. de aangevulde punten :-)
  3. Wat een hele leuk reacties allemaal! Ik probeer ze allemaal te beantwoorden, schroom niet te zeggen als ik wat vergeet. *De B&B is zonder ontbijt (klinkt gek, maar het is blijkbaar niet heel raar). *We doen de B&B vnl voor de leuke contacten, ik ben dol op nieuwe mensen leren kennen en dit is ideaal om naast werk te doen. *50 euro ex in de maand gemiddeld voor wassen / strijken (Dit is uitbesteed) *80 euro per maand aan gas/water/electra betaal ik nu meer als ik mijn historie van energieverbruik vergelijk met voorheen. Het valt me op dat gasten gerust de verwarming de hele dag op 25 graden zetten, en bij aankomst de temperatuur in de kamer lager maken door de deur of raam even open te zetten (ik heb deur en raamsensoren waaraan ik dat kan zien). Overdag gaat nu de verwarming vanzelf uit na 11 uur, kan handmatig aangezet worden door gasten indien nodig. *We hebben sinds kort ruim overschot zonnepanelen geplaatst, dus wellicht gaat energie er heel anders uit zien komende periode. *opstalverzekering / inboedelverzekering; deze hadden we al lopen op het huis en de verzekering vind de B&B geen bezwaar mits niet meer dan 4 personen. De kosten blijven gelijk voor met of zonder B&B. *aansprakelijkheidsverzekering; nog niet afgesloten, offerte volgt wel. *rioolheffing; zover ik kan zien niet van toepassing omdat we reeds meerpersoonshuishouden zijn. *hypotheek aftrek; dit is een interessant punt waar ik nog niet over uit ben. Het pand is c.a. 800.000 euro. Hypotheek c.a. 400.000 euro. Rente c.a. 3%. Zover ik begrijp mag ik de hypotheekrenteaftrek volledig doen zolang inkomsten onder BOX 1 valt. Echter las ik ook een stuk, dat ik een deel van de woning als BOX3 kan laten vallen. Naar ratio geen hypotheekrenteaftrek meer, maar de inkomsten dan ook niet meer BOX1 maar BOX3. Punten waar ik nog niet over uit ben is, of dit echt mag onder box 3 of dat er teveel werk wordt verricht waardoor toch box1 komt. De ruimte is apart van het huis, dwz het zou in principe verhuurt kunnen worden aan een 3de (een van de criteria van de belastingdienst las ik. • afschrijvingskosten op meubels, beddengoed, stoffering, enzovoort; nog geen inschatting op gemaakt. Maar ik zie wel dat beddengoed slijt bij dit gebruik. Dus zou even een jaar vol de B&B moeten doen om te kijken waar de kosten nog om de hoek bij komen kijken. *9x schoonmaken is inderdaad 9x verhuurd. *wij zijn inderdaad ondernemer voor de BTW. We doen de B&B nu 8 maanden. Sinds 2 maanden KVK ingeschreven om het nu als ondernemer te gaan doen. B&B zonder KVK is mogelijk zolang het niet bedrijfsmatig wordt uitgevoerd, echter begon het (onverwacht) steeds meer de kenmerken ervan te krijgen dat het bedrijfsmatig werd. De voorgaande maanden geef ik voor 70% op in box1 als overige inkomsten. *Ik wil een jaar rond maken met de B&B en dan alles opsommen of het de moeite waard is geweest. De inspanning van onze kant is niet veel; bij elke wissel van gasten c.a. 1 uur (we noemen dat final check) om te controleren of de schoonmakers echt alles goed hebben gedaan en het inboeken van de gasten administratie. ca. een dag per maand kwijt aan administratie, advertentie bijhouden en gasten communicatie. Laten we het erop houden c.a. 3 dagen per maand (3x8uur) vol bezig te zijn voor de B&B (incl. klein onderhoud, want dat doe ik zelf). *Verhuur zelf organiseren heb ik overna gedacht maar weet niet hoe ik dit zou uitvoeren. Ik kan binnen enkele uren hier mensen vinden (studenten, expats ed) die hier graag willen wonen, maar daar haal ik niet mijn energie uit. Juist de b&b is leuk om te doen. Wat ik nu wel doe, is gasten een kaartje geven waarbij ze volgende keer korting krijgen als ze direct via onze website huren. Ik hoop dat ik daar in de komende jaren profijt van ga hebben.
  4. Per maand verdienen we gemiddeld 2500 euro aan verhuur van onze benedenverdieping als B&B. Ik probeer nu te berekenen wat ik netto eraan overhou. Ik kom nu op een bedrag van "slechts" 835 euro per maand wat ik netto overhou. Doe ik de berekingen hieronder goed? Ik pak even een willekeurige maand van de afgelopen periode erbij; 2574.-- ; room-sales (dit is wat ik daadwerkelijk op onze betaalrekening ontvang van de gasten. -123.-- ; 5% toerist tax over room-sales ---------------------------- 2452.-- -139.-- ; 6% btw over 2452.-- -423.-- ; tussenpersoon commisie -100.-- ; uitgaven ex btw (wasgoed e.d.) -89.-- ; tussenpersoon btw 89.-- ; voorbelasting teruggave (=btw van commisie) -------------------------------- 1790.-- Bij IB geef ik deze inkomsten aan in BOX1. Ik heb een partner en beiden werken we in loondienst. We zitten op 40.8% BTW (IB schijf 2). Dus deze inkomsten worden met 40.8% belast, toch? 1790.-- ; BOX1 opgave -730.-- ; 40.8% btw over opgave ----------------------------- 1060.-- ; netto inkomen -225.-- ; 9x schoonmaken. kosten die ik contant betaal aan schoonmaker. ----------------------------- 835.-- euro blijft netto over. Ofwel van originele bedrag blijft 32% over. Doe ik iets niet goed of zie ik iets over het hoofd in mijn berekening? Omdat ik de schoonmakers contant betaal, heb ik geen bewijs / bonnetje dat ik kan aantonen dat het bedrijfskosten zijn. Anders had ik de kosten voor schoonmaak voor de BOX1 aftrek kunnen plaatsen. Hoe zou ik dit wel mogelijk kunnen maken? Moeten ze dan in loondienst? Mod edit: titel alsnog verduidelijkt
  5. Ik verhuur een (klein) deel van het huis. 2 kamers. nog geen 20% van totale vloeroppervlakte. Heb deze info toegevoegd aan de start-post.
  6. Dit gaat over AirBNB in Amsterdam. Verhuur je hele huis, dan mag dat max. 60 dagen van deze gemeente. Verhuur je een deel van je huis _waar je zelf in woont_, dan mag dat, na een melding bij de gemeente, het hele jaar door. Nb. ik verhuur aan toeristen 2 kamers van ons huis waar we zelf ook in wonen. Deze 2 kamers zijn minder dan 20% van het totale oppervlakte van het huis. Toen ik hiermee ben begonnen in +- Maart, dacht ik dat ik goed zou zitten om 70% van de inkomsten te vermelden onder box 1. Echter, wat ik niet had verwacht, is dat we telkens volgeboekt zitten tot wel meer dan 2 maanden vooruit. Ik denk dat ik nu niet meer kan spreken van incidentele verhuur, toch? Recentelijk heb ik ook een KVK aangevraagd (eenmanszaak) en een BTW nummer gekregen. De KVK had ik nodig om een pin-terminal aan te schaffen. Echter kwam ik erna pas achter dat ik 6% btw categorie val en niet 21%. Omdat ik verwacht tussen 15.000 en max. 20.000 euro omzet te hebben in een jaar, zal ik nooit meer dan 1200.-- euro aan btw incasseren dus val ik onder de kleine ondernemingsregeling waardoor ik ontheffing kan vragen van de BTW, toch? Dan nu het volgende. Hoe ga ik deze extra inkomsten invullen eind van het jaar? Nog steeds in 70% van de inkomsten? Of nu de volle 100% omdat ik het onder de eenmanszaak valt? Is dit wel de verstandigste manier van verhuur? Ik ben namelijk ook benaderd deze week door een B&B service bureau, die alles uit handen wilt nemen en volgens hun zou de inkomsten dan niet in BOX1 meer vallen maar onder box 3. Achtergrond informatie Er rust een 50% hypotheek op de woning waar gebruik wordt gemaakt van renteaftrek.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.