Joris-V

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Joris-V's trofeeën

  1. Beste Hans en Norbert, bedankt voor de tips. Hoewel ik nog geen volledig antwoord heb gevonden, heeft jullie reactie me wel een idee gegeven. Misschien is het een goede oplossing als de B&B een factuur naar de seizoensondernemer stuurt voor de servicekosten/onkosten (tegen 21%) en een creditnota voor het omzetdeel van de seizoensarbeider (tegen 6%). Hierdoor heb je in principe aan beide kanten weer een redelijke nette en kloppende W&V rekening.
  2. Hallo allemaal, Ik zit met het volgende en heb het forum al afgezocht en bij de belastingdienst gekeken maar heb nog geen sluitend antwoord kunnen vinden. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. De situatie is als volgt: Er is een B&B en deze verhuurt kamers. In de zomerperiode wordt er een terras geopend. Dit wordt vooralsnog door een andere ondernemer verzorgd. Afgesproken is dat deze ondernemer gebruik maakt van alle faciliteiten van de B&B (keuken, vaatwasser, schoonmaakmiddelen, pinapparataat, etc.). Alle omzet van het terras loopt via de administratie van de B&B. Overeengekomen is dat de totale kosten en omzet (in feite dus de winst) van de B&B en het terras in deze periode dmv een sleutel wordt verdeeld (bijv. 50-50), omdat het bijna geen doen is om alle kosten separaat te verdelen. Alternatief is dat de bruto winst van het terras apart wordt bijgehouden en dat er een percentage van de totale kosten wordt afgetrokken. Nu is de vraag hoe dit boekhoudtechnisch moet worden afgewikkeld. Het idee was dat de ondernemer die het terras verzorgd een factuur stuurt aan de B&B als de winst bepaald is (tussentijds wordt er een geschat bedrag overgemaakt dat later met de factuur wordt verrekend). Wat niet helemaal duidelijk is of op deze factuur btw gerekend moet worden en als dit het geval is met welk percentage. In principe wordt alles met 6% verkocht (kamers, drankjes, etc), maar ik heb het idee dat de verrekening tegen 21% moet plaatsvinden. Het percentage heeft natuurlijk verder geen invloed op het resultaat maar wellicht wel op de KOR, eventueel resultaat uit de KOR moeten dan worden meegenomen in de (tussentijdse) winstberekening. Vooralsnog willen we nog geen VOF, Coöperatie, oid, opstarten omdat nog niet duidelijk is hoe lang deze samenwerking blijft vanwege het tijdelijke karakter en we niet echt happig zijn op het opzetten van een extra/nieuwe administratie (die wellicht na een paar jaar weer moet worden opgeven) en/of het wisselen van rechtsvorm. Hopelijk kan iemand wat tips geven.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.