Mark de Groot

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Mark
  • Achternaam
    de Groot

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Rotterdam
  • Branche
    Personeel & opleidingen

Visie op

  • Mijn mening over ondernemerschap
    Ondernemen en het schrijven over het zelfstandig ondernemerschap is mijn passie. Het ondernemersklimaat in Rotterdam kan naar mijn mening echter een stuk beter. Ik spreek vaak ondernemers die hun groeiambities niet kunnen verwezenlijken vanwege een gebrek aan financiering of een te hoge regeldruk vanuit de overheid. Met dit blog wil ik de problemen voor het voetlicht brengen.

Mark de Groot's trofeeën

  1. Beste Norbert en Twa, Ik ben inderdaad gevraagd door de gemeente Rotterdam om blogs te schrijven over het ondernemingsklimaat in de stad. Het terugdringen van de regeldruk voor ondernemers is een van de speerpunten van de gemeente Rotterdam. Op dit gebied is al veel bereikt, maar ondernemers ervaren dat nog niet zo. Aan de hand van praktijkvoorbeelden willen we laten zien waar ondernemers tegen aanlopen en hoe de gemeente ze daarbij kan helpen. Doel is om samen met ondernemers overbodige of tegenstrijdige regels verder aan te pakken. Het is overigens zeker niet mijn bedoeling om de gemeente in het zonnetje te zetten. Dat blijkt volgens mij ook wel uit het artikel. Groet, Mark.
  2. Bedankt voor jullie reacties. De boodschap van het artikel is volgens mij helder. Het was voor Kabbedijk enerzijds een moeizaam traject met veel onzekerheden, maar anderzijds heeft hij ook waardering voor de bereidwillige opstelling van de gemeente. Het had vooral allemaal wat sneller mogen verlopen. Uiteindelijk duurde het ruim een jaar voordat hij zijn winkel kon openen. Jullie mogen er anders over denken, maar ik vind dat vrij lang. Je zou toch verwachten dat je in Nederland sneller een toko hebt geopend dan in India, een van de meest bureaucratische landen in de wereld. Het is inderdaad een apart concept, maar mengformules van horeca en detailhandel zullen wel vaker gaan voorkomen in de toekomst. Door de concurrentie van internetwinkels moeten winkeliers hun klanten toch meer een beleving gaan bieden. Ik vind dat regels dit niet in de weg mogen staan. Nu is de regeldruk in Rotterdam al verlaagd, maar het kan wat mij betreft altijd beter. Dat de stad een speciaal meldpunt heeft ingericht, vind ik als ondernemer in Rotterdam dan ook een goede zaak.
  3. Rotterdammer Marc Kabbedijk van Ferry Store verkoopt in zijn winkel niet alleen boeken maar schenkt ook alcohol. Ondanks een moeizaam vergunningstraject vond hij een bereidwillige gemeente tegenover zich. Om een hotel in India te openen heb je 34 tot 40 vergunningen nodig, zo vertelde een hoteleigenaar in New Delhi laatst in een reportage van de NOS. Het duurde een jaar voordat hij alle vergunningen bij elkaar had. Gelukkig is het in Nederland niet zo erg gesteld met de bureaucratie. Toch kan het ondernemersklimaat in mijn woonplaats Rotterdam naar mijn mening een stuk beter. Als financieel journalist kom ik vaak ondernemers tegen die hun groeiambities niet kunnen verwezenlijken vanwege een te hoge regeldruk. Aan de hand van praktijkverhalen wil ik de problemen die ondernemers ondervinden voor het voetlicht brengen. Zo sprak ik onlangs Marc Kabbedijk, eigenaar van Ferry Store aan de Westblaak 127. Hij vertelde dat het ruim een jaar duurde voordat hij zijn winkel in Rotterdam kon openen. Veel te lang natuurlijk. Het probleem lag in de mengformule van horeca en detailhandel. Dat is niet zomaar toegestaan in Rotterdam, net als overigens in de meeste Nederlandse gemeenten. Veel voorwaarden Zoals een echte ondernemer betaamt, zette Kabbedijk zijn plannen echter door. ‘We wilden naast ons Ferry magazine ook boeken en dvd’s in het gay genre gaan verkopen. Hier is belangstelling voor, maar de omzetsnelheid is laag. Door onze klanten ook een broodje en een biertje aan te bieden, kunnen we toch een goed rendement maken’, vertelt Kabbedijk. Samen met de gemeente ging hij op zoek naar een geschikt pand. Dat werd gevonden aan de Westblaak. Hier stond een kantoorruimte leeg met een zeer beperkt verhuurperspectief, waardoor de eigenaar graag wilde meewerken aan een herbestemming van het pand. Om er een winkel- en horecabestemming voor te krijgen, werd een bouwaanvraag ingediend. Pas als de herbestemming rond is, gaat de gemeente kijken of je in aanmerking komt voor een horecavergunning. Daarvoor moet je aan veel voorwaarden voldoen, zegt Kabbedijk. ‘Ik had gelukkig een goede architect die in nauw contact stond met de bouwinspecteur. Niet alleen hadden we extra nooduitgangen nodig, ook moest het horecagedeelte afgescheiden zijn van de winkel. Dit hebben we heel creatief met een bar in het midden en een mobiele scheidingswand opgelost.’ Nooit zekerheid Terugkijkend vindt Kabbedijk de onzekerheid gedurende het hele proces nog wel het vervelendste. ‘Bij de gemeente hoor je dat je kans maakt om alle benodigde vergunningen in de wacht te slepen, maar zekerheid krijg je niet. Dat snap ik, want de brandweer moet bijvoorbeeld ook het plan goedkeuren. Maar ondertussen had ik wel al een huurcontract voor het pand getekend.’ Het lastigste was nog de alcoholvergunning. Hier moest volgens Kabbedijk het nodige lobbywerk aan te pas komen. In de huidige horecanota is uitbreiding van horeca aan de Westblaak namelijk niet toegestaan. Gelukkig voldeed Krabbedijk aan alle voorwaarden en kreeg hij veel hulp van Gábor Everraert, werkzaam bij de afdeling Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam. ‘Via een bevriend oud-gemeenteraadslid ben ik met hem in contact getreden. Hij heeft zich vanaf het begin sterk gemaakt voor ons plan’, zegt Kabbedijk. Investeer in je netwerk Over de dienstverlening van de gemeente heeft Kabbedijk sowieso weinig te klagen, al zou de besluitvorming volgens hem wel wat sneller mogen verlopen. ‘Natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen. Dit geldt echter ook voor mijn eigen bedrijf. Ik hoor ondernemers vaak klagen over de overheid, maar we hebben nu eenmaal wetten en regels. De gemeente kan een gunstig ondernemersklimaat scheppen, maar je moet het vervolgens wel zelf doen.’ Volgens hem is de regeldruk in Rotterdam overigens al aanzienlijk verlaagd. Zijn advies aan andere ondernemers: ‘laat je niet op voorhand weerhouden door allerlei regels en zet je plannen gewoon door. Investeer ook in je netwerk, want contacten met de overheid kunnen veel profijt opleveren.’ Het verhaal van Kabbedijk toont nog maar eens aan dat er in Nederland nog steeds teveel regels zijn waar ondernemers aan moeten voldoen. Positief is dat de gemeente Rotterdam hem graag wilde helpen. Dat stemt mij optimistisch over de bereidheid om de regeldruk verder te verlagen. De gemeente heeft zelfs een speciaal meldpunt in het leven geroepen waar ondernemers terecht kunnen om regeldruk te verminderen (meldpuntregels@rotterdam.nl). Hier moet natuurlijk wel gebruik van gemaakt worden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.