Ik heb het volgende dilemma:
Ik verkoop door heel Europa (b2b), en de laatste tijd steeds vaker aan UK klanten. Vanwege de Brexit brengt behoorlijk wat problemen met zich mee. Toch helpen deze klanten graag en ze zijn meestal bereid de extra kosten te betalen.
Qua verzending (meestal enkele dozen) ben ik er achter dat dit voor mij als mkb-er het beste werkt via UPS. Ik heb DHL, PostNL DPD ook geprobeerd, maar dat was een ramp.
Maar wat is nou wijsheid t.a.v. de BTW op de factuur aan de klant (b2b klant in de UK)?
Het meest eenvoudig zou zijn om gewoon 21% op de factuur te zetten. Want dat verlost mij van een hele hoop extra administratie plichten. Zie hieronder de waslijst die de Belastingdienst vereist. Ik heb gekeken bij UPS en DPD, maar zij voorzien hier niet standaard in. Dus ik zou al die document per zending handmatig bij ze moeten opvragen en zelf bewaren.
Dus kies ik nu voor de meest eenvoudig weg, maar betaalt de UK klant strikt gezien wel meer dan nodig. En bij aankomst in de UK zal de klant nog een keer worden aangeslagen voor de duties en btw ter plaatse. Dus de klant betaalt nu vaak 2 x de BTW (zowel NL als UK).
Ik ben benieuwd hoe andere webshopeigenaren dit doen die b2b leveren aan UK klanten.
Nu is mijn aditoionele vraag:
Is er wellicht een bedrijf of dienst die hier bij helpt en het verzenden naar de UK (+ de extra administratieve verplichtingen) eenvoudiger maakt? Het gaat om ongeveer 20 zendingen naar de UK per jaar.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/administratie_bijhouden/administratie_bijhouden_als_u_zakendoet_buiten_de_eu