Dit soort ideeën vallen in de categorie die sterk begint op te komen. Je verkoopt mensen een business waar ze direct geld mee kunnen verdienen, hun eigen business. Vooral de Amerikaanse internet marketeers zijn hier sterk in en veel mee bezig en terecht want er valt veel geld mee te verdien.
Ik vraag me echter sterk af of de kopers van deze potentiële 'goudmijntjes' er uiteindelijk veel aan zullen verdienen.
Zoals Vossie stelt is er wel degelijk markt voor en Vossie noemt precies de problemen waar mensen tegenaan lopen: het maken van de webshop, de niche en de leveranciers. Ook is het vaak waar dat die mensen er maar enkele honderden euro's aan uit willen geven. Maar wat kopen ze voor die paar honderd euro: een kans om veel geld te verdienen.
Juist die kans slinkt wanneer steeds meer mensen in dezelfde niche opereren. Dat is het tegenstrijdige van het verkopen van een webwinkel met producten uit dezelfde niche. Bij dit soort businessmodellen zijn er slechts enkele kopers die er iets aan verdienen en misschien 1 of 2 succesverhalen.
Het is natuurlijk geweldig dat bijna alles uit handen van de webwinkel eigenaar wordt genomen. Maar let hier op het woord 'bijna'. Op internet is dit 'bijna', wat vaak gelijk staat aan de marketing van het product, het meest belangrijk. Daar draait je webwinkel op. Vaak hebben mensen het idee een webwinkel te willen starten omdat daar geld mee te verdienen is. Echter hebben zij vaak weinig verstand van marketing en al helemaal van internet marketing. Ze beseffen dat ze nog veel tijd in de webwinkel moeten steken en veel moeten leren over hoe je een webwinkel het beste promoot. Of ze kunnen iemand inhuren, maar dat kost weer geld en zo wordt de investering in de ene kans om rijk te worden wel erg groot...
Daarnaast zijn er webwinkel eigenaren die dezelfde basiswebwinkel hebben gekocht en in dezelfde niche opereren. Je concurreert dus op marketinggebied met mensen die dezelfde business als jou hebben gekocht. Diegene die het meest van effectieve marketing weet en het langst weet vol te houden zal dat ene succesverhaal worden, maar uiteindelijk kostte hem dat toch net ietsje meer moeite dan het investeren van enkele honderden euro's.
Bij dit soort modellen is het dus lastig om iedere koper er een leuk zakcentje aan te laten verdienen. Om iedereen goed te laten verdienen moeten de kopers in andere niches opereren. Maar dit betekent voor jou als webshop aanbieder dat je meer inspanningen moet leveren en eigenlijk dus geen gestandaardiseerd product meer aanbiedt. Dit is de paradox.
In welke markten dit soort businessmodellen wél kunnen werken zou ik niet weten. Het is eigenlijk gewoon affiliatemarketing. Alleen is bij affiliatemarketing vaak geen initiële investering nodig en vang je een percentage of bedrag per verkocht product. Hier moet je wel een begininvestering voor doen.