Nielsk1

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Nielsk1's trofeeën

  1. Aan klanten buiten de EU mag je 0% BTW in rekening brengen. Het ongunstige verschil tussen Canada en Europa is dat Europa uit 28 lidstaten bestaat waar je de BTW wél in rekening moet brengen. Klanten uit deze 28 landen zijn dus een stuk voordeliger uit wanneer zij de punten uit een land buiten de EU zouden kopen. Als ondernemer in Europa loop je dus veel meer klanten mis, dan wanneer je gevestigd zou zijn in Canada.
  2. Die Amerikaanse speler maakt dan hoogstwaarschijnlijk inbreuk op de licentie rechten van de spelmaker. Die sluiten bijna altijd handel en "wederverkoop" uit net zo goed als je je account niet mag verkopen. Heb je de licentierechten van het spel al nagelezen ? Bij de meeste spellen word de speler uitgesloten van verdere deelname als hij zaken uit het spel voor geld doorverkoopt. Dit klopt, je virtuele account kan in vele gevallen worden uitgesloten van verdere deelname aan het spel. Echter heb je in vele gevallen wel de mogelijk om een nieuw account aan te maken waarop je je handel zou kunnen voortzetten. Het is verder niet illegaal om virtuele voorwerpen te verhandelen voor echt geld, dus zolang het winstgevend zou zijn, is dat geen reden om te stoppen met je business.
  3. Als je even zou kunnen laten weten om welk spel het gaat, dan kan ik je wellicht meer informatie over dit onderwerp geven.
  4. Ik heb onlangs opnieuw contact opgenomen met concurrenten en de belastingdienst. Volgens concurrenten zou je voor de margeregeling in aanmerking kunnen komen, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat er voorafgaand van de aankoop van de digitale punten omzetbelasting over deze punten betaald is. Bij games hebben spelers van de game vaak de mogelijkheid om virtuele objecten (bijv. virtuele wapens) te kopen via de officiele website van de game voor echt geld. Wanneer spelers van de game de mogelijkheid hebben om deze virtuele objecten in te ruilen voor punten die binnen het spel verdiend zijn door de spelers, dan zou je kunnen stellen dat er omzetbelasting is betaald over deze punten. Ik verwacht begin februari antwoord op mijn aanvraag voor een margeregeling, waarbij ik deze redenering vermeld heb. De huidige belastingregeling, waarbij 21% BTW in rekening wordt gebracht bij handel in virtuele goederen, is erg ongustig ten opzichte van landen buiten de EU. Zo gauw ik antwoord heb gekregen zal ik het hier even laten weten. Fijn weekend!
  5. Waarom dan? Geldt de Wet op de Omzetbelasting dan alleen voor jou en niet voor je concurrenten? Na contact te hebben opgenomen met concurrenten uit Nederland en België kwamen we er inderdaad achter dat zij de margeregeling wel toepassen. Concurrenten buiten Europa hebben in vele gevallen te maken met een lager btw percentage dan wij binnen Europa, waardoor zij de mogelijkheid hebben hun goederen/diensten op een lager tarief aan te bieden.
  6. In het geval dat we onze verkoopprijs met 21% zouden verhogen, dan zou onze concurrentie positie op de virtuele markten hopeloos zijn. ^
  7. kleine toevoeging: de winstmarge van de producten is te laag om zonder margeregeling als bedrijf winstgevend te zijn. Voorbeeld: virtueel object wordt ingekocht voor 80 euro. Virtueel object wordt doorverkocht voor 100 euro. 100 euro - 21% = 79 euro dat is 1 euro verlies vanwege het btw percentage. Het is niet mogelijk om de btw van de inkoop later af te trekken, omdat we alleen inkopen van particulieren.
  8. Bedankt voor uw antwoord. Dat is inderdaad nog afwachten, het blijkt een erg lastige kwestie te zijn waar nog erg veel onduidelijkheid over heerst. Na contact te hebben opgenomen met concurrentie websites binnen Nederland, die dezelfde virtuele objecten/producten leveren als wij, kwamen we erachter dat deze wel over een goedkeuring van een margeregeling beschikken. Het is echter onduidelijk hoe zij de belastingdienst hebben weten te overtuigen dat virtuele objecten kunnen worden aangemerkt als goederen. Antwoord op uw vraag: Er is voorheen geen contact geweest. Inmiddels is er wel contact opgenomen met Arnoud Engelfriet & StevenK via ICTrecht, en ik heb deze kwestie aan hen voorgelegd.
  9. Ik heb een online bedrijf dat handelt in virtuele objecten, we kopen en verkopen alleen aan particulieren. Volgens de ficus leveren we op dit moment diensten, diensten komen over het algemeen niet in aanmerking voor een margeregeling. Deze is dan ook recentelijk afgewezen op het feit dat we diensten leveren. Wanneer de juridische status van onze verkopen zou worden veranderd naar goederen, dan zou dit de kans op goedkeuring van een margeregeling vergroten. Na veel research en contact met m'n accountant wisten we er niet uit te komen of virtuele objecten wel of geen goederen zijn. Volgens mijn accountant leveren we diensten, aangezien het verkoop proces niet geautomatiseerd is en de virtuele objecten handmatig worden afgeleverd aan de klanten. Graag jullie mening over deze situatie. Hierbij nog een artikel dat van toepassing zou kunnen zijn: https://ictrecht.nl/ictrecht/diefstal-van-virtuele-goederen/
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.