Rodje

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Rodje's trofeeën

  1. Ik heb met Black Friday bij een webshop in Engeland een aankoop gedaan als particulier. Er blijkt nu ontzettend veel vraag naar de trui te zijn en ik hoop er achter te komen of ik de trui op kan nemen als inkoop. Ik heb een inkoopfactuur aangevraagd, de webshop verkoopt niet aan bedrijven dus krijg ik een factuur zonder hun BTW nummer etc. Op de factuur wordt wel BTW gerekend. Hier de gegevens: Aankoopbedrag: €495,20 - Tax (staat geen percentage bij): €103,17. Kan ik dit opnemen in de administratie? Zo ja, hoor ik graag hoe ik dit zou moeten boeken!
  2. Ik ben net begonnen met mijn bedrijf en maak gebruik van het programma offective. Ik handel in margegoederen en maak gebruik van de globalisatiemethode. Een voorbeeld van een recente transactie: Ik heb het product ingekocht voor €205, ik heb het product voor €256,50 inclusief de verzendkosten verkocht. De verzendkosten zijn belastingvrij. Verkoopfactuur: De 256,50 boek ik volledig op een aangemaakte grootboekrekening: Verkoop margegoederen met 21% BTW verlegd. Inkoopboeking: de €205 boek ik op de aangemaakte grootboekrekening: Inkoop margegoederen, btw vrij. De verzendkosten van €6,50 boek ik bij als inkoopkosten BTW vrij. Mijn vragen hierbij: 1. Hoe boek ik in het voorbeeld hierboven de BTW, doe ik dit via memoriaal? 2. Een andere optie die misschien ook mogelijk is i.p.v. het voorbeeld. Ik boek de verkoop in 2 delen: €205 van de inkoop en de marge los. Over die €50 reken ik dan de BTW van 21%. Echter komt op deze manier mijn actuele omzet uit op het verkoopbedrag minus de te moeten betalen BTW. Klopt dit?
  3. Er zit veel geld in het (door)verkopen van limited edition sneakers. Ik wil gaan kijken wat de opties zijn om deze binnen mijn eigen bedrijf te gaan verkopen. Alleen zit ik met een vraag. Deze schoenen komen alleen uit via een speciale app van Nike en Adidas. Het is een first come first serve systeem dus het is niet mogelijk om in te kopen als bedrijf. Kan je deze schoenen kopen als particulier en dan de BTW achteraf terugvragen en ook verkopen als nieuw met BTW. Alvast bedankt! [verandering: titel aangepast]
  4. Beste leden, Ik heb al wat andere berichten bekeken maar ik vind het nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik wil gaan handelen in marge goederen en zal nu een voorbeeld geven van de situatie. Ik zal met ronde getallen werken om mijn vraag zo duidelijk mogelijk te maken. Ik koop een product in voor €10 en wil er dan €20 op verdienen. Ik zal mijn product dan moeten verkopen voor €34,20, zodat er na de BTW nog €30 over blijft aan omzet en dus mijn €20 winst. Echter wilt de klant het product verzonden hebben waarvoor de kosten €3,80 (brievenbus pakket) bedragen. Mijn vragen zijn dan ook: 1. Hoe bereken ik deze verzendkosten door in mijn verkoopprijs zonder dat ik er zelf bij inschiet? Is dat dan gewoon je inkoopprijs verhogen met de €20 winst die je wilt betalen en met de €3,80 verzendkosten en dan over die €23,80 nog is 21% berekenen. 2. Betaal ik nou BTW over het gehele verkoopbedrag inclusief verzendkosten - inkoopprijs? Want de klant betaald de werkelijke verzendkosten wat ik ook duidelijk op de factuur heb staan en een bewijs van aankoop heb bij Post NL, waarom zou ik hier nog belasting over moeten betalen? Alvast bedankt!
  5. Bedankt voor de reactie @NorbertBakker. Uw advies is dan ook om het van mijzelf te kopen als 'privé storting'? Of kan ik het beter gewoon als €0 waarde opnemen in de administratie? Alvast bedankt!
  6. Bedankt voor de reactie! Ondanks dat het waarschijnlijk voordeliger en handiger is om het gewoon als particulier te verkopen, geef ik toch de voorkeur om het via mijn bedrijf te verkopen en dus in mijn voorraad op te nemen omdat ze een groot publiek zullen aantrekken. Ik heb deze producten gekocht voor mijn inschrijving inderdaad, van 2 jaar tot 2 maanden tot mijn inschrijving terug. Heb van de meeste producten de factuur en het bankafschrift nog. Sommige items heb ik echter gekocht via particulieren, hier heb ik alleen het bankafschrift nog van. Ik kan het dus van mijzelf 'inkopen' via een privé storting? Is het dan ook mogelijk om dit bedrag later weer terug te storten op mijn zakelijke rekening als bijvoorbeeld een investering? Mocht ik de spullen via een privé storting terug nemen, zitten hier nog administratieve eisen aan vast? Alvast bedankt!
  7. Bedankt voor de reactie! Ik ben wel ondernemer voor de BTW. Heb bij mijn inschrijving netjes een btw-nummer gekregen!
  8. Beste, Sinds augustus verkoop ik tweedehands merkspullen. Ik wil graag wat oude spullen van mij zelf inbrengen in de voorraad. Na het bellen van de belastingdienst moet ik als inkoopwaarde gewoon €0 nemen en dan 21% betalen over de gehele verkoopprijs + eventuele verzendkosten. Mijn vragen zijn: 1. Hoe verwerk ik dit in mijn administratie? Gewoon inkoopwaarde €0,- zetten met als notitie (inbreng privé) 2. Ik ben geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, moet ik het dan alsnog op dezelfde manier berekenen kwa BTW? Alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.