Roel J

Retired Mod
  • Aantal berichten

    7528
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    59

Roel J won de laatste dag op 26 juli 2020

Roel J had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    regio Utrecht

Visie op

  • Mijn mening over innovatie


  1. Het valt nog mee dat de eis niet is: leg het vast in de administratie op een blaadje met 2 gaatjes erin (zodat het in een ordner kan) Als je het formulier Melding loonheffingen bewaard dan heb je het feitelijk ook vastgelegd in je administratie. Begrijpelijke taal zou zijn: Stuur ons formulier X en bewaar een kopie daarvan in uw administratie.
  2. DE deelnemingsvrijstelling geldt voor de winst die de werkmaatschappij maakt en evt als dividenduitkering naar de holding komt. Daarover heeft de werkmaatschappij al VPB betaald en daarom geldt daarop een vrijstelling Jou holding maakt echter zelf ook winst en die bestaat (meestal) uit omzet die ontstaat omdat de holding aan de werkmaatschappij een management fee doorrekend. Als tegenover de omzet maar weinig kosten staan heb je dus een relatief hoge winst waar je VPB betaald over die winst in de holding. Als je dus minder winst maakt betaal je minder VPB. of DGA salaris handige kosten zijn om te maken ligt er dan weer aan hoe hoog dat inkomen is en hoeveel loonbelasting je daar over moet afdragen. Maar dat is weer een ander onderwerp. En ik laat ook even buiten beschouwing of de Mexico-NL constructie kan, ging mij puur even om de uitleg waarom deelnemersvrijstelling niet relevant is voor dit verhaal.
  3. Bij aangifteverzuim volgt altijd een boete na een korte coulancetermijn van 7 dagen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_doet_geen_of_te_laat_aangifte alleen bij betaalverzuim / te late betaling kan het bij een waarschuwing blijven. @SjaakvdL via onderstaande link kun je lezen wat en hoe je corrigeert en bezwaar maakt https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/ik-heb-een-naheffingsaanslag-voor-de-btw-ontvangen-wat-nu ik denk dat je het beste de checklist kan gebruiken zodat je jouw exacte situatie kunt opgeven en weet wat je moet doen.
  4. Als je naar het RGS (referentie grootboekschema) kijkt wordt het daar ingedeeld onder de financiele vaste activa / overige vorderingen. https://www.referentiegrootboekschema.nl/definitieve-versie-rgs-36 ik heb het zelf vaak gewoon onder overlopende activa als overige vorderingen gezet. Simpelweg omdat je de balans eenvoudig wilt houden en het niet heel erg spannend is waar die paar honderd euro borg staat. Belangrijkste is dát het als vordering ergens op de balans staat. De belastingdienst ligt er hoe dan ook niet zo van wakker waar je deze balanspost toont. Het gaat in elk geval geen boete opleveren als je het verkeerd zet. Maar qua regels rondom jaarrekening / balansopmaak hoort het bij de financiele vaste activa omdat de vordering langer dan 1-3 jaar op de balans zal staan.
  5. Zo simpel kan het zijn inderdaad. Je eindvoorraad is ook " automatisch" je beginvoorraad voor het nieuwe jaar.. Maar als je gaat groeien, vooral in aantal verschillende artikelen / sku dan zul je merken dat het toch een beetje tegenvalt vooral om te voorkomen dat je gedurende het jaar misgrijpt omdat je voorraad bewaking alleen bestaat uit naar de kast lopen en kijken wat er ligt. Dus denk op tijd na over meer gestructureerde voorraad beheer, vooral bij een webshop is dat cruciaal om te voorkomen dat je dingen tekoop hebt staan die je niet meer hebt
  6. Ja dit stuk van de online markt staat nog steeds in de kinderschoenen, iedereen kan Amazon handelaar worden, maar verwacht niet te veel (echte) ondersteuning Ja en Nee. Het is geen regel zoals in je moet stoppen voor een rood stoplicht. Maar zolang de belasting uiteindelijk op tijd betaald is krijg je geen boetes voor te lage voorlopige aangifte. In jullie geval ga ik af op wat je schrijft 85% van de omzet in de laatste 3 maanden. Het probleem met de belastingdienst is dat ze eenheidsworst verkopen, iedereen moet aan dezelfde regels voldoen, logisch ook. Individuele afspraken met meer dan 1 miljoen ondernemers is ook niet te doen. Je moet zeker niet de aanslag op (bijna) 0 zetten en dan zo laat mogelijk verhogen uit een soort van "boerenslimheid" om zo laat mogelijk belasting te betalen. Maar je hebt ook een (groeiende) onderneming te financieren. En cashflow druk is dan een reëel probleem en met de belastingdienst kun je nu eenmaal geen afspraken maken over een andere verdeling. Dus je moet iets. En uiteindelijk moet je belasting betalen over gerealiseerde winst en niet over verwachte winst. In veel ondernemingen is die aanslag in 11 maanden niet zo'n probleem.. er zullen pieken zijn in omzet / winst, maar de de cashflow is redelijk stabiel door het jaar. Er wordt van je verwacht dat je bij de voorlopige aanslag een zo goed mogelijke inschatting maakt. Als je winst zo sterk afhankelijk is van 3 maanden (en naar ik inschat ) ook afhankelijk is van of je de goede artikelen hebt ingekocht qua trends / hype voor dat jaar. heb je gewoon een redelijk verhaal dat je als je in januari een prognose moet maken er meerdere scenario's zijn. Waarbij je ook een miskleun kan maken waardoor je winst misschien wel de helft lager uitvalt. Je mag bij een voorlopige aanslag uitgaan van een pessimistisch scenario, waarbij de winst dit jaar dus laag uitvalt en pas verhogen nadat blijkt dat dit jaar een succes zal worden, en dat kan realistische gezien best pas in de loop van december zijn. Het is aan jou om er een aannemelijk verhaal van te maken. en aannemelijk is hierbij het sleutelwoord. Je gaat als ondernemer voor (groot) succes, maar een miskleun of matig jaar moet je ook rekening mee houden en fiscaal gezien mag je gewoon eerst uitgaan van de mindere scenario's en pas verhogen bij succes. je betaald immers belasting over de gerealiseerde winst en niet over verwachte winst van het meest optimistische businessplan scenario.
  7. Prima als je in 1x de voorlopige aanslagen 2024 betaald eind februari. maar hou er wel rekening mee dat je, afhankelijk wanneer de aangifte 2023 doet dat je binnen normaalgesproken na ca 2 maanden een defintieve aanslag ontvangt en dus ergens tussen juli en december ook die aanslagen in 1x volledig zal moeten kunnen voldoen.. Op die definitieve aanslagen over 2023 is geen gespreide betaling mogelijk..
  8. Er zijn vandaag al 2x links geplaatst naar waarom dit niet dubbel is en waarom deze aanslagne krijgt..
  9. Het wordt wel duidelijk dat jij een stukje informatie mist over iets wat heel normaal is binnen de inkomstenbelasting en niet alleen voor ondernemers ik denk dat 75% van de Nederlanders (o.a. ondernemers en woningeigenaren) krijgt elk jaar een voorlopige aanslag. zie deze link met waarom https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/waarom-ongevraagd-een-voorlopige-aanslag Waarschijnlijk is dit het eerste jaar dat de belastingdienst voldoende informatie heeft o.b.v. definitieve aanslag 2022 om jou een voorlopige aanslag op te leggen en heb je er daarom nooit eerder één ontvangen. Feit is dat je vanaf nu ze elk jaar zult ontvangen en je dus al gedurende het jaar in 11 termijnen je inkomstenbelasting en zvw gaat betalen. Als je als ondernemer zelf geen voorlopige aanslag aanvraagt dan duurt het over het algemeen 2 tot 3 jaar na de start van je onderneming voordat de belastingdienst zelf die aanslag stuurt.
  10. Hallo Davegrohl Welkom! Vergeet de belastingrente die je moet betalen volgend jaar ook niet mee te wegen De belastingrente is per 1 januari verhoogd naar 10 procent. de toprente op een spaarrekening is op moment 3,5% als je 1000 euro per maand spaart levert dat in 12 maanden 226 euro op. tel er nog een half jaar bij zit je op ~350 euro. Stel je moet 13 weken rente betalen over je aanslag inkomstenbelasting (toevallig) ook 12000 euro. 12000 x 10% = 1200 / 4 = 300 euro En dit is even de versimpelde berekening.. kortom je 1,5 jaar "rendement" verdampt net zo hard aan de andere kant door de hoge belastingrente. Mijn advies? Betaal je voorlopige aanslag en als je in de uitstelregeling zit betaal dan liever elke maand paar tientjes teveel dan te weinig want ook over een teruggave krijg je meestal ook 10% rente vergoed. Mijn mening: Het is en blijft gerommel in de marge.. zelfs als je aanslag 20 of 30K bedraagt. Focus je op ondernemen dat geeft vele malen meer rendement dan een paar duiend euro belasting te gaan zitten oppotten een spaarrekening.
  11. Nee hoor het enige dat is veranderd is per 1 januari dat de betalingskorting voor ineens betalen is vervallen. 28 of 29 februari staat altijd op de eerste voorlopige aanslag die de belastingdienst zelf stuurt, het is de datum waarop de eerste termijn binnen moet zijn.
  12. There is a slight nuance. the minimumwage must be paid thru the bank. amounts above min wage are allowed to pay in cash (but must be cleary stated how on the salary slip how the payment was done per payment method.. full information in this link (please use google translate or other tool to translate into English) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-schijnconstructies/maatregelen-tegen-schijnconstructies translation of one part of the site: ______________ Mandatory payment of minimum wage via bank Employers are not allowed to pay the statutory minimum wage (WML) in cash, but must do so via the bank. Any employee who earns more than the minimum wage may be paid in cash by the employer. The employee can authorize the employer to transfer the full salary to another bank account. For example, to the account of a debt counselor. _________________________
  13. wat een ellende, dat is inderdaad een zware tegenvaller. Maar ja.. Ik vrees (ook) dat dit een dure les gaat worden. Denk nog eens na of er afgelopen week(en) een net wat aparte klant was bij een proefritje. Of kwam er iemand binnen die zei dat hij verkeerd was maar wel erg uitgebreid rond keek. Kleine afwijkingen in gedrag kunnen wijzen op voorverkenning. Kijk nog eens wat beelden terug van de dagen voor de inbraak of je een persoon vind op die beelden die lijkt op één van de mannen en of die met de auto was zodat er ook een ander kenteken nagetrokken kan worden.
  14. hallo Yoschi2013, Welkom. Als je zover gaat als gezamenlijk huren en inkopen dan moet het zeker niet op 1 naam staan. Tenzij jij bereid bent 5 of 10 jaar aan een veel te groot pand vast te zitten. Wat ik je zou adviseren is te kijken naar wat de beste (rechts)vorm is om samen te werken. Er komen 2 opties bij me op. - Coöperatie https://ondernemersplein.kvk.nl/de-cooperatie/ - (kosten)maatschap https://ondernemersplein.kvk.nl/de-maatschap/ beide zijn samenwerkingsvormen waarbij degezamenlijke delen samen worden gedaan kunnen worden maar je ook daarnaast nog je eigen onderneming kunt hebben. Hoewel er ook specifieke voor en nadelen zijn maatschap zie je wat meer bij medische beroepen en advocaten coöperatie kan voor gezamelijke inkoop goed werken en mogelijk ook bij huren / exploiteren van het gezamenlijk pand. Een cooperatie is iets flexibeler dan een maatschap. En je kunt bij een cooperatie makkelijker verschillende soorten leden hebben, bijv leden die wel inkoopvoordelen willen maar (nog) geen ruimte huren bij jullie.
  15. Ik lees over een eenmanszaak en je partner die daarvoor nu een voorlopige aanslag voor krijgt. Je zegt dat er nu een VOF is waar jullie "langzaam"alles naar overhevelen. Daar ligt dan (mogelijk) een deel van de oplossing voor je hoge voorlopige aanslag. Zorg dat je iets sneller de activiteiten in die VOF stopt zodat daar de winst wordt gemaakt en je die kan verdelen en jullie beide een voorlopige aanslag krijgen. Als jij geen andere (hoge) inkomsten hebt scheelt dat ook in het te betalen bedrag. Als jij wel al een redelijk eigen inkomen hebt dan helpt alleen nu verlagen en pas later weer verhogen. Maar als je geen eigen inkomen (mee)r hebt kan het nog aardig in de papieren lopen. Je kunt dan wat spelen met de hoogte en timing van zowel de voorlopige als de definitieve aanslag. Waar je wel mee op moet passen is dat je niet teveel investeert en zo te weinig overhoud voor de te betalen belasting, juist omdat je zo'n geconcentreerde omzet/winst piek hebt. Wat je zou kunnen doen is de voorlopige aanslag nu verlagen en dan eind 2024 / begin 2025 op de juiste hoogte zetten dan valt de betaaldatum (ineens) rond de periode dat alle omzet van de piek binnen is, maar de inkoop nog niet is gestart. Bijkomend voordeel is dat als je de belasting al betaald hebt je ook niet met belastingrente wordt geconfronteerd. En je kunt dan standaard uitstel IB aanvragen tot 1 september (of in de uitstelregeling van een boekhouder meelopen). Dat kan handig zijn als je veel onderweg/in het buitenland bent. Je kunt dan je aangifte doen op een moment dat gunstig uitkomt, maar geen belastingrente betaald omdat je al hebt betaald op de voorlopige aanslag. Zolang er nog activiteiten in de eenmanszaak zitten kun je ook kijken of het gunstig is om het eerste jaar de VOF winstverdeling niet op 50/50 te zetten met het argument dat je partner nog tijd en aandacht aan de eenmanszaak besteed.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.