RS1234

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

RS1234's trofeeën

  1. @Tonino Dank, een paar 100 maakt mij niet uit maar ik zou eerder aan een veel lager bedrag denken voor een paar pallets, is wel erg prijzig, denk aan 4/500 euro ofzo max.
  2. Goedenavond, Ik kan geen goed vergelijk vinden op internet maar zit er een logistiek expert op dit forum die met mij wil kijken naar de volgende berekening. Ik krijg een container binnen uit China op basis van CIF (dom achteraf maar oké). Vervoer van Nansha naar Rotterdam was 500 dollar maar het afwikkelen in NL excl. invoerbelasting/btw, kost 1200 euro op basis van 6.18 CBM / 977 kg op basis van 2 flinke pallets en de tijdelijke opslag + uitladen (is een LCL / deelvracht). Leergeld ga ik betalen maar ik heb nog een nog een paar containers die ik wil invoeren (ik switch naar FOB en ga het dan zelf regelen dus goede tips zijn welkom) dus ik wil er ook van leren, wat is normaal en wat is teveel. Het voelt teveel met allerlei fantasie kosten en als ik voor de hele container betaal ipv een deellading, ik zie bijv. een exchange rate die flink afwijkt (nu 0,92 ipv 0,95 nu). De volgende kosten heb ik: - Stripping - WM 40.00 - USD 247.20 -> Container leeg halen? - Terminal Hndl. Charge -WM 30.00 USD - 185.40 -> Lossen / kade kosten? Import Service Fee - WM 23.00 USD - 142.14 -> Kick back naar China? Exchange Risk Surcharge - WM 20.00 - USD 123.60 - Exchange risk maar voor wat? Gas Measuring - WM 4.00 - USD 24.72 -> gassen meting? Delivery Order Fee LS - 30.00 - USD 30.00 -> pallet klaarzetten? Tax - LS 20.00 - USD 20.00 -> Belasting ISPS Fee - LS 10.00 - USD 10.00 -> Douane kosten? Currency Adj. Factor - WM 25.00 - USD 154.50 ->Nog een keer currency (3x in totaal) Low Sulphur Fuel Surcharge - WM 10.00 - USD 61.80 -> Risico voor brandstof China Import Fee - WM 30.00 - USD 185.40 -> G Delivery Order Fee - LS 100.00- USD 100.00 -> 2de keer? Moet ik navragen. Totaal - USD 1,284.76 @ .958566 - EUR 1,231.55 Nog een keer currency (3x in totaal)
  3. In principe mag je hem niet naar privé overhevelen, tenzij je naar mijn inzicht minder dan 10% zakelijk met de auto rijd. Dan moet die zelfs verplicht naar privé?
  4. @Cosara Dat probeerde ik ook aan te geven: Aankoop was 11500 ex. btw en de auto is lineair afgeschreven met 20% per jaar naar 0. Het is niet de bedoeling nu de auto gratis naar privé te halen maar tegen een economische waarde (vandaar de ANWB koerslijst). De boekwaarde is 0 in jan. 2022, ik heb de auto volledig afgeschreven. De winst die ik ga realiseren als ik de auto verkoop is circa 5495 euro = ook de huidige waarde in het economische verkeer.
  5. Goedemiddag, Ik heb een vraag over het onttrekken van een bedrijfsauto in een eenmanszaak. Er zijn veel topics te vinden over dit onderwerp dus daar zou ik de vraag niet over willen stellen. Ik ben op de hoogte dat als eenmaal een auto aangemeld is als zakelijke auto, dat je een goede reden moet hebben om de auto naar privé te zetten en dat het niet zomaar kan. Mijn vraag gaat over het volgende, je hebt een goede reden en je wilt dit in de praktijk uitvoeren, hoe gaat dat. De belastingdienst is ook niet heel helder in dit verhaal, na meerdere zoekpogingen. In mijn casus: - De bedrijfsauto is 60 maanden gekocht ex. btw in Duitsland en door mijzelf ingevoerd (BTW factuur aanwezig); - Aangemerkt bij de belastingdienst als zakelijke auto met een formulier geen bijtelling; - De auto is afgeschreven naar 0 in de boekhouding (op dit moment is de auto exact 60 maanden geleden gekocht) en ook echt zakelijk gebruikt. - Onderhoud en kosten zijn al die jaren afgetrokken als kosten en btw. - Ik heb een privé auto er naast gehad die tijd. - De auto heeft een waarde (incl btw) tussen de 6200 euro (veilingprijs) en aankoop- en verkoop tussen particulieren 7350 euro, inruilprijs: 6650 euro conform ANWB koerslijst. - Het bedrijf draait wisselende omzet, soms maanden nihil maar deze maand (jan 20220 wordt er al 18k omzet gerealiseerd met minimale kosten (het is een bedrijf waar ik minimaal tijd in steek omdat ik er naast full time werk). De onderneming wordt niet gestaakt en er wordt voldoende winst gemaakt in mijn ogen. - Naast het bedrijf heb ik een voltijd loondienst verband van circa 100k per jaar waarbij ook een leasebudget ter beschikking wordt gesteld. Die wordt nu niet gebruikt. - Door COVID wordt de bedrijfsauto eigenlijk niet meer gebruikt en dit houdt nu al meer dan 2 jaar aan. De ritjes naar klanten zijn 5/10 km verderop en zijn op 1 hand te tellen zeg maar 1/2 x per maand. Wat ik zelf al heb bedacht: - De boekwaarde is nu 0 dus ik ga een boekwinst realiseren. Ik zou dit bedrag kunnen boeken als herinvesteringsreserve als ik van plan ben om opnieuw te investeren? - De waarde is even voor het gemak inruilprijs incl. btw : 6650 : 1,21 % = 5495 euro boekwinst (of herinvesteringsreserve) en hierover moet ik dan circa 50% belasting betalen = 2747 euro + 1396 euro btw. - De btw zet moet ik afdragen in Q1 in de aangifte. - De boekwinst voer ik op op de IB in 2022. Mijn vragen: - Ben ik nu slim bezig of maak ik fouten/mis ik nog iets? Ik laat ook nog mijn accountant meekijken, mocht ik het echt uitvoeren. - Welke waarde kan ik gebruiken: Ik heb al gevonden dat het een normale prijs in het economische verkeer moet zijn dus een veilingprijs zou daarbij in mijn ogen ook realistisch zijn? - Wat moet ik met het formulier niet privé gebruik doen? Aangeven dat ik geen bedrijfsauto meer heb, dat denk ik persoonlijk wel? Moet ik nog een onderbouwing geven en goedkeuring vragen waarom ik het op deze manier heb gedaan? - Moet je een intern factuur opstellen naar privé met een prijs voor onttrekking? - Wat mis ik nog in dit verhaal? - Stel ik wil de toekomst omdat COVID weer over is, een auto kopen en zakelijk gaan gebruiken. Kan je dan weer een zakelijke auto kopen? De situatie verandert op dat moment ook daadwerkelijk, ik ben bezig met een ander bedrijf (zelfde kvk nummer maar andere activiteit) waar ik wel weer wat meer moet gaan rijden (opnames bij klanten). Alvast bedankt.
  6. Dankuwel, de afgelopen jaren is het bedrijf niet meer heel actief. Ik blijf werkzaam vanwege een laag pensioen inkomen. De opslagruimte is een gedeelte van het pensioen maar door een hoge belastingaanslag blijft daar een stuk minder van over als de ruimte wordt verkocht. De lijfrente is een overweging geweest maar daar zijn ook een hoop advieskosten aan verbonden. Op een lage waarde, kan je dan beter belasting betalen.
  7. Dank voor de uitgebreide uitleg. Heeft het gevolgen als de opslagruimte naar box 3 verhuist tegen WOZ waarde in 2016 en verkocht wordt in 2017 tegen de hogere waarde? Is dit ergens officieel vastgelegd bij de belastingdienst?
  8. Geachte allemaal, Ik zit met een kwestie, waar hopelijk iemand mee kan helpen. Ik heb de 70 jarige leeftijd bereikt, een mooi moment om mijn eenmanszaak te beëindigen in 2017. Vanuit deze zaak heb ik altijd een opslagruimte in bezit gehad. Huidige boekwaarde 250 euro. WOZ 18.000 euro. Nu heb ik de mogelijkheid om de opslagruimte te verkopen voor circa 30.000 tot 40.000 euro. Nu heb ik heb 4 vragen: 1. Moet er stakingswinst worden afgerekend? Op de belastingdienst site begrijp ik dat dit ook moet met een eenmanszaak. De box staat niet in box 3 op dit moment. 2. Kan de opslagruimte worden verplaatst van zakelijk naar privé in het jaar 2016? Zodat er afgerekend wordt over de WOZ-waarde van 2016? 3. Kan er afgerekend worden over de WOZ van 2017? Als de box dit jaar nog wordt verkocht. 4. Er is geen andere mogelijkheid, dan over de verkoopprijs af te rekenen? De box moet worden verkocht vanwege een te klein pensioen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.