Ik heb alle 17 pagina's gelezen om het te begrijpen. Soms leek het of ik het begreep, maar soms ook weer niet.
Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer een rit woon-werkverkeer is, aangezien woon-werkverkeer als privé wordt gezien.
Mijn woning is tevens de vestiging van het bedrijf, daarnaast huur ik elders een schuur die ik voornamelijk als opslag (voorraad en gereedschappen) gebruik en zo nu en dan als werkplaats.
Is deze rit van mijn woning naar de opslag woon-werkverkeer (=privé) of een zakelijke rit?
Stel ik besluit ik neem mijn laptop mee om ergens kilometers verderop buiten de deur (bijv. in een koffiebar) verder te gaan werken aan een opdracht van een klant. Drink wat koffie en eet wat hapjes en heel misschien komt de klant langs.
Is dit een zakelijke rit of een privé-rit?
Ter bevestiging, of ik het begrepen heb hoe het zit met de autokosten en BTW.
De auto is privé en er wordt ook zakelijk mee gereden. De auto is ruim 7 jaar in bezit. Ik houd de zakelijke kilometers bij en ik weet de km-standen aan het begin en eind van het jaar. Ik heb alle tankbonnen, parkeerkaarten c.q. mobiel (straat)parkeren, facturen van de garage. Op al deze bonnen is de BTW gespecificeerd.
Kloppen de drie opties/scenarios die ik beschrijf?
1) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden (= geen sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten zijn privé betaald en de BTW wordt niet als voorbelasting op de BTW-aangifte meegenomen.
2) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden (= geen sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten blijven privé betaald (of als privé-onttrekking uit de zaak) en de BTW wordt wel als voorbelasting op de BTW-aangifte meegenomen minus privé-aandeel BTW => 1,5% over de cataloguswaarde van de auto. Als je pech hebt kan het negatief uitpakken als het aandeel BTW van de werkelijke kosten lager is.
3) Alleen zakelijke kilometers zijn bijgehouden en begin- en eindstand van de kilometerteller zijn bekend (= sluitende rittenregistratie). Op de W&V-verliesrekening bestaan de autokosten uit 19 cent per zakelijke kilometer. De werkelijke kosten blijven privé betaald (of als privé-onttrekking uit de zaak) en de BTW wordt wel als voorbelasting op de BTW-aangifte opgenomen minus privé-aandeel BTW => berekend aan de hand van de verhouding privé- en zakelijke kilometers.
Mag je na een jaar tussen de opties switchen?