Thor

Legend
  • Aantal berichten

    269
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

Thor's trofeeën

  1. Helaas geen info mogen ontvangen. Inmiddels naar beste vermogens enkele meldingen gedaan. Ik zal de voortgang hier posten ter lering en vermaak.
  2. Ik heb een investeringssituatie die me niet helemaal helder is qua mogelijkheden met de energie investeringsaftrek (EIA). Ik heb 3 verschillende investeringen voor ogen: - 8000 euro aan HR-glas - 1500 euro aan verbetering vloerisolatie - 1000 euro aan led-verlichting Nu begrijp ik dat ik eerst een melding moet doen. Deze 3 investeringen vallen ieder onder een eigen categorie. Dit zou betekenen dat ik 3 verschillende meldingen moet doen. Echter er bestaat ook zoiets als een drempel van 2.500 euro. Totaal investeer ik dus 10.500 euro aan energiegunstige investeringen die voorkomen op de lijst. Nu is mijn vraag of ik dus inderdaad 3 meldingen moet doen? Of haal ik met de 2 kleinere investeringen de drempel niet en is een melding daarvan dus zinloos? (ik heb gezocht op het forum maar kan een vergelijkbare situatie niet vinden. Mocht er wel een soortgelijke situatie beschreven staan dan zou het fijn zijn als iemand me daarnaar kan verwijzen).
  3. Door wat wijzigingen bij mijn inschrijving bij de KvK blijkbaar wat van die deugnieten geactiveerd die op een luie wijze een paar honderd euro uit je zak willen kloppen zonder dat ze daar een wezenlijke prestatie voor leveren. Even los van het hoe en waarom van hun activiteiten, maar wel even de rol van banken zoals ABNAmro en ING die deze boys faciliteren met een bankrekening. Het staat me bij dat bepaalde branches (hoeren en snoeren, gokken, drugsgerelateerd) moeilijk of niet aan een bankrekening komen in Nederland. (vanwege ethiek?) Waarom helpen de banken deze losers wel?
  4. Dank je Roel, ik had geen weet van het betreffende nieuwsbericht. Dat ze iets veranderen heb ik weinig moeite. Maar ik mis de meerwaarde om terug te gaan in het verleden met een nieuwe regel. Had gewoon lekker gestart met volgende aangiftes. Iets met spijkers en laag water of koeien en bibsen.
  5. Onze vrienden van de blauwe brigade hebben weer iets bedacht waar de toegevoegde waarde weer ver van te zoeken is. Als je komend jaar (in 2014 dus) uitstel wil vragen voor je aangifte IB van 2013 dan krijg je dat standaard NIET als je niet of niet op tijd aangifte gedaan hebt in 2012, 2011 of 2010. Nu heb ik in een van die jaren te laat aangifte gedaan (op 2 september aangifte gedaan i.p.v. voor 1 september) en daar heb ik niks negatiefs over gehoord van de belastingdienst. Ik maak al ruim 15 jaar mijn aangifte in de zomer klaar en doe de aangifte dan in augustus. Dit voelt een beetje als: "goh, u reed 2 jaar geleden 53 km per uur in de bebouwde kom, dat viel toen weg in verband met meetcorrectie, maar we sturen u nu alsnog een boete van 25 euro". Dit is de brave burger/ondernemer pesten. Als je mensen wil opvoeden (vergelijkbaar met puppies!) kondig je aan: doet u in de toekomst 1 dag te laat aangifte IB, let dan op want dan verspeelt u het recht om uitstel aan te vragen. Misschien dat het webcare-team van de belastingdienst hier iets zinnigs op te zeggen heeft.
  6. Je hebt gelijk dat de vorige keer gebouwen uitgesloten waren. Dat zal waarschijnlijk ook dit keer het geval zijn. Ik wil echter niet het gebouw willekeurig gaan afschrijven. Ik ben namelijk geen eigenaar van het gebouw. Ik huur het gebouw casco. De door mij uit te voeren verbouwing/inrichting is om het pand geschikt te maken voor mijn gebruik. Ik heb meer daglicht nodig, betere ventilatie, gelijkmatige verwarming en faciliteiten zoals een wasruimte en keuken. In eerste instantie zal ik het pand gaan huren voor een termijn van 10 jaar. Normaal zou ik de verbouwing/inrichting dus in 10 jaar gaan afschrijven (uiteraard met een restwaarde). Wanneer ik dit (voor een deel) willekeurig kan doen kan ik de afschrijving optimaler doen.
  7. Ik ga een investering in mijn bedrijf doen van 80.000 euro. In mijn geval gaat het om een verbouwing. De beslissing om te gaan verbouwen neem ik op 1 augustus 2013. Vervolgens ga ik eerst slopen, dan stapsgewijs kozijnen plaatsen, vloer maken (inclusief vloerverwarming), wanden plaatsen, electra aanleggen, plafonds maken, sanitair plaatsen, tegels zetten, stukadoren, schilderen etc. De eerste werkzaamheden beginnen op 1 augustus 2013. De verbouwing is naar verwachting afgerond op 31 maart 2014. Ik verwacht 50.000 euro van de werkzaamheden in 2013 gefactureerd te krijgen en deze ook in 2013 te betalen. De resterende 30.000 euro krijg ik dan in 2014 gefactureerd en betaal deze in 2014. Mijn vraag: de verbouwing is voor mij 1 geheel als investering. Ik ga ervan uit dat de gehele waarde van de verbouwing (80.000 euro) in aanmerking komt voor de "tijdelijke regeling willekeurige afschrijving 2013". Ik neem immers voor 2016 mijn investering in gebruik. Klopt mijn gedachte?
  8. Precies, het gaat om de soort. Ja. Je moet alleen bij je aangifte aangeven op welke bedrijfsmiddelen je willekeurig wil afschrijven. Dat heb je dus in 2012 niet gedaan. Die investering kun je dus niet meer willekeurig afschrijven.
  9. Dag Mathijs, volgens mij bedoel je de regeling van willekeurige afschrijving voor starters. Als jij starter bent mag je bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, willekeurig afschrijven. Het gaat er hier niet om dat je de drempel van 2.300 euro haalt. Het gaat erom dat op sommige investeringen geen investeringsaftrek wordt gegeven (bijvoorbeeld een personenauto of een dier). Die investeringen mag je ook niet willekeurig afschrijven. Volgens mij kun je in dit geval geen kleinschaligh. investeringsaftrek meer claimen. Je hebt de investering in 2012 namelijk al in gebruik genomen ( je schrijft er immers ook al op af). Ook is het mij niet duidelijk in hoeverre de investering in 2012 en in 2013 samen 1 geheel vormen.
  10. Ik ga in de komende periode zo'n € 80.000 investeren. Omdat er op die investering ook zo'n € 16.000 btw afgerekend moet worden wil ik (tijdelijk) mijn BTW aangiftetijdvak wijzigen. Ik betaal nu BTW op jaarbasis. (Merendeel omzet is 6%, merendeel kosten is 21% dus ik kom meestal rond de 0 uit). Om mijn liquiditeit op peil te houden wil ik komend jaar graag mijn aangiftetijdvak wijzigen naar kwartaalaangifte. Zo krijg ik ieder kwartaal ongeveer € 4.000 BTW terug die ik direct weer kan gebruiken voor investeringen. Zo blijft mijn financieringsbehoefte dus aanmerkelijk lager. Mijn vraag: kun je voor 1 jaar (2014) je aangiftetijdvak wijzigen en vervolgens het jaar erna (2015) je aangiftetijdvak terug wijzigen?
  11. Onderwijs? Hebben we het nu over het voortgezet onderwijs die de belangrijkste documenten bewaart in een bezemkast? Of over die Hogeschool ergens in Holland waar al voldoende's uitgedeeld werden voordat de toetsen hadden plaatsgevonden. Zeer leerzaam is ook de financiële handel en wandel van schoolgiganten Amarantis (die naam alleen al is voor 9 ton bedacht tijdens een heidesessie > straalt eenheid door verscheidenheid uit met het ontluikend potentieel van de jeugd), Zadkine, BOOR etc etc. Weggegooid geld in het onderwijs onder de 1 miljoen euro wordt in ieder geval door de "oude media" zoals NRC en Volkskrant niet behandeld omdat ze anders iedere dag 2 pagina's extra moeten drukken. Meer serieus. Aandacht voor ondernemerschap is wellicht niet eens zo verkeerd in het onderwijs. Zo leren kinderen dat ze er in deze maatschappij straks zelf voor staan. Over 10 jaar zijn de belangrijkste elementen van de verzorgingsstaat zo'n beetje wegbezuinigd, dus om kinderen nu al te leren dat ze zelf de beste oplossing zijn voor al hun problemen is zeker zinvol. Dan is die 9 ton peanuts.
  12. Mooie aanvulling van SPer. Wij verwachten geen kind te krijgen. We zullen wel nog een keer een puppy in huis te halen. Maar dat is fiscaal "neutraal" volgens mij :).
  13. Beste Herafin en Joost, bedankt voor jullie antwoorden en suggesties. @Herafin, ik ben standaard niet zo van de BV's, dus als er geen "groot" voordeel zit aan het werken met een BV gebruik ik die liever niet. Ik sluit een huurovereenkomst voor 10 jaar. In geval van een tussentijds einde van de relatie is dit een zakelijke overeenkomst die opeisbaar is. In het slechtste geval dat ik de huur niet voldoe volgt een beëindiging huurcontract en heeft zij een perfect ingerichte loods in haar bezit. @Joost, dank je voor de verwijzing naar de relevante wetsartikelen. Wij zijn in dit kader inderdaad geen partners. Zij zal het pand financieren met eigen geld en een deel leen ik aan haar met een aflossingsverplichting en een rente van 7% (zonder inschrijving hypotheekregister lijkt me dit reëel). De verbouwing schrijf ik op 10 jaar af.
  14. Ik woon samen met mijn vriendin. Geen samenlevingsovereenkomst, geen pensioenpartner, geen fiscale partner. Ik ben IB-ondernemer. Graag wil ik een loods voor mijn bedrijf gaan gebruiken. Het idee is nu dat mijn vriendin deze loods koopt (100.000 euro) en ik de loods van haar huur (10.000 euro per jaar). De inrichting van de loods (tussenwanden, verwarming, isolatie, ventilatie etc) betaal ik zelf vanuit mijn bedrijf. Mijn vragen: volgens mij heb ik in dit geval niet met de beruchte terbeschikkingsstellingsregeling te maken, klopt dat? De huur is dus voor mijn bedrijf een kostenpost en bij mijn vriendin is de loods onderdeel van haar box 3 vermogen. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
  15. In mijn geval zou het dus best zinvol kunnen zijn om dit pensioentje af te kopen. Ik heb nu extra liquiditeit en realiseer een klein fiscaal voordeel door nu af te rekenen over dit pensioen en zo dus de ingehouden loonbelasting terug te krijgen. Bedankt voor je antwoord.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.