tstle

Junior
  • Aantal berichten

    24
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

tstle's trofeeën

  1. Bedrijven hebben momenteel geen interesse om iemand over de vloer te halen in ruil voor een kleine vergoeding. Het geld klotst tegen de plinten bij veel bedrijven. Voor veel geld valt er best te praten. Voor een kleine vergoeding hebben ze geen zin in hoofdpijn of risico's. Daarnaast wil ik ook graag zelf een bedrijfskavel kopen. Niet huren, maar kopen. Huren heeft simpelweg mijn interesse niet. Hopelijk is hier iemand die ervaring heeft met het kopen van een kavel.
  2. De schuur heb ik gedaan en het is een doffe ellende want de hele buurt baalt van de overlast. Klussen voor je eigen huis mag wel in de schuur. Maar tegenwoordig willen mensen niet vaker dan incidenteel een zaagmachine huren. Ik wil ook helemaal niet iemand zijn die in een woonwijk overlast gaat geven. Meubels maken voor derden tegen vergoeding is een commerciële activiteit en dat mag niet in een woonwijk, zeker niet met geluidsoverlast. Een bedrijfsruimte of schuur huren waar je wel lawaai kunt maken kost al gauw 500,- per maand. Dat is 6k per jaar. Dat geld ben ik voor altijd kwijt. Als ik grond koop dan kan ik het later altijd weer verkopen. Ik denk dat de kans klein is dat ik daar 6k per jaar op ga afschrijven.
  3. Voor 50k incl. btw is weinig te koop. Maar zo af en toe duikt er wel iets op. Het is dus zeker haalbaar. Evt. spaar ik nog een paar jaar door tot ik wel genoeg heb. Ik weet dat er bedrijven zijn die ruimte verhuren maar dat is nu juist waar ik geen interesse in heb. De uitgaven voor nutsvoorzieningen wil ik liever pas later doen. Ik hoef de grond niet gelijk in gebruik te nemen. Het gaat om de aanschaf en de verplichte kosten die daar bij komen. De rest is van later zorg. Ik zoek niet het beste of slimste om te doen, ik doe het graag op een manier die bij mij past. Ondertussen werk ik gewoon dus er is totaal geen haast bij het snel uit de grond stampen van een fabriek.
  4. Mijn plan is om een klein bedrijfje te hebben om dingen te doen zoals meubels maken. Parttime naast m'n parttime baan. Winstgevendheid is van minder belang. Lage maandelijkse kosten hecht ik wel aan. Daarom wil ik een eigen zeer sobere bedrijfsruimte hebben. Een eigen bedrijfskaveltje kopen dus. Daar zet ik dan een 2dehands loodsje op of een paar zeecontainers. De winst zal ik da na verloop van tijd gebruiken om dit op te waarderen. Lenen wil ik niet, alles moet met 50k spaargeld. Meer heb ik niet, de btw moet daar ook van. Het geld staat nu stof te happen en ik wil er niks anders mee doen. Nu vraag ik mij dus af wat de totale kosten zijn van het kopen van een stukje bedrijfsgrond van de overheid. De kale grondprijs is duidelijk te vinden. Maar wat komt daar nog allemaal bij, overdrachtsbelasting? btw? En over welke bedragen gaat die btw, is alles belast? Dus alle kosten wil ik graag weten waar ik bij aankoop niet onderuit kan. Welke verplichtingen zijn er allemaal bij aankoop? Is het bijv. verplicht om gelijk nutsvoorzieningen aan te leggen en dus te betalen? Of is dat iets wat later naar eigen inzicht kan? Pas later komt het sparen voor een loodsje/zeecontainers, bestraten, etc. Ik wil voorkomen dat ik 50k uitgeef aan het kavel en dan ineens voor andere kosten kom te staan die voor de overheid logisch zijn maar die ik niet zag aankomen.
  5. Mijn advies is om ver weg te blijven uit deze sector. Ze betalen 'matig' in tijden van grote tekorten aan koeriers. Zodra ze er genoeg hebben gaan de tarieven keihard omlaag. Hoe ze jou binnenhalen zegt niks. Ze sturen je mee op de drukste routes met veel stops en een 'redelijk' tarief. Jij gaat rekenen en denkt dat het allemaal heel leuk is. Zodra je een bus hebt uit aankoop of lease dan weten ze dat jij geïnvesteerd hebt. Ze weten dat jij dan niet zomaar zult weglopen want dan blijf je met je bus zitten. Vanaf dat moment ligt de macht bij hun. Ze kunnen je tarief omlaag doen of je routes geven met minder stops en meer rijtijd(dus hogere brandstofkosten). 'zzp pakketbezorger' is een van de slechtste ondernemingen die je maar kunt hebben in Nederland. Een en al uitbuiting. Probeer iets beters te vinden. Liefst iets waar ze jou een goed vak leren. Ga meelopen bij een bedrijf die warmtepompen installeert oid en vraag of je voor hun kunt zzp'en.
  6. Dit jaar zijn de uren loondienst - zzp ongeveer gelijk. Maar als ik die ruim 600 corona uren zou kunnen meetellen dan is het ondernemen ruim meer dan loondienst. Maar op de site van de belastingdienst staat "Door de coronacrisis kunt u hier in 2021 misschien niet aan voldoen." Door alle corona onzekerheid heb ik lang gewacht op m'n vaste baan op te zeggen en hield ik het ondernemen parttime. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-actueel-jaar/coronacrisis-versoepeling-urencriterium-2021 Tja, ik heb dus geen flauw idee. Moet ik nu denken, mooi, ruim 600 uur in de pocket. Als de Belastingdienst dat zo ruimhartig aanbied dan zou ik gek zijn om er geen gebruik van te maken toch? Of moet ik denken, mwah, die zelfstandigenaftrek kan ik beter laten schieten. Want wie weet vinden ze dat corona geen invloed heeft op mijn uren?
  7. Dilemma, ondernemer ben ik al jaren. Maar kleinschalig en dus geen zelfstandigenaftrek. Nu wilde ik dit gaan uitbouwen maar door corona ben ik langer in loondienst gebleven waardoor ondernemen een kleine rol speelde. De laatste maanden van het jaar maak ik toch flink wat ondernemersuurtjes. Niet genoeg om de 1225 te halen. Maar als ik jan tm juli erbij zou tellen voor 24u per week dan zou ik het wel halen. De Belastingdienst lijkt daar een soort vrijstelling van te geven. Wat ik me nu afvraag. Mag ik dit in mijn geval ook toepassen? Of is dit alleen voor ondernemers die voor corona al uren maakten en die dit door corona zagen inzakken? Kijk, was er geen covid geweest dan was ik eerder gestopt in loondienst om meer te gaan zzp'en, en had ik het urencriterium ruim gehaald. Maar ondanks covid heb ik wel gewoon prima in loondienst m'n brood kunnen verdienen.
  8. Lekker doorrijden op lpg. Kleine auto en erg zuinig. 5 minuten bij het tankstation en kan weer een paar honderd km vooruit. Elektrische auto's zijn gewoon te duur. Opladen kan hier niet voor de deur. Stroom is nu nog betaalbaar maar de vraag is hoelang nog. Verder staat de groene leugen me nogal tegen. Het is allemaal nogal hypocriet.
  9. Mag je iets wat je hebt gekocht en waarvan je in het verleden de btw het afgetrokken nu verkopen als marge als je inmiddels met de nieuwe Kor meedoet? Gaat om een aanhanger in mijn geval.
  10. Youngtimer kopen sommigen om een auto te rijden die anders erg duur zou zijn. Bijv. een oude Jaguar. Oude bmw's zijn niet goedkoop in onderhoud. Maar koop je bijv. een Audi A4 met 1.9 tdi motor of een eenvoudige benzine met weinig km's en keurig onderhouden dan kan je daar heel lang mee doen. Verzinkte carosserie dus roesten doen ze ook niet. Bekleding is van heel slijtvaste stof. Natuurlijk gaat alles ooit kapot maar het totaalplaatje onderhoud afschrijving zal voordeliger zijn dan een vergelijkbare nieuwere auto. Maargoed het is voor elk wat wils en de kans om Cosara naar een oude amerikaan te 6 liter v8 te praten lijkt me niet heel erg groot:)
  11. Moedwillige overtreders hou je altijd omdat het hun individuele beslissing is. Voldoende controleren kun je als land voor kiezen. De realiteit zoals ik het veel zie gebeuren is dat wetten en regels systematisch worden overtreden en dit ook nog eens economisch rendabel is als je dankzij de lage pakkans slechts eens in de vele jaren een relatief lage boete krijgt.
  12. Youngtimers zijn ook alweer 15 jaar oud. Dat is wel even goed rondkijken om geen bak ellende te kopen.
  13. Die grotere bedrijven(en ik ook) hebben vooral last van de sjoemelaars die helemaal niks afdragen en zoveel mogelijk zwart doen. Regelmatig verbaasde klanten bij mij dat ik een mobiele pin heb omdat het meestal contant gaat. De grotere bedrijven hebben inderdaad last van mij. Maar alleen kleine ondernemers betalen minder btw en het is ook nog eens alleen voor particuliere klanten interessant. Dus heel veel maakt het niet uit. Het probleem is nu de geleidelijkheid weg is. Het is ofwel flink groeien buiten de kor. Of expres klein blijven. Zeker als je dan voor 3 jaar de pineut bent als het niet lukt om door te groeien of de groei weer afzwakt. Eerst was het eerlijker, meer geleidelijk. Dan kreeg je iets meer of iets minder btw terug.
  14. Ik geef het alleen ter overweging mee voor de kleine groep mensen die dit wel kunnen organiseren. Maar meestal is inderdaad de youngtimer regeling, zeker als je je niet laat verleiden om een klasse auto te gaan rijden die je prive niet zou kunnen betalen. Maar goedkoop autorijden kan wel. Een kleine auto op lpg g3. Wegenbelasting 35,- per maand. 1 op 15 tot 1 op 17 rijden a 0,73 per liter. Bijv. Een gebruikte Up/citigo of een Chevrolet Spark(af-fabriek lpg). Dacia's zijn er ook goedkoop gebruikt met betrouwbare lpg af fabriek. Zelf rij ik een japans koekblikje op lpg. Gemengd verbruik 1:18 dat komt op zo'n 5 cent per km en slechts 15,- wegenbelasting. Of inderdaad een afgeschreven dieseltje. Nu zou ik dat niet iedereen aanraden die veel zakelijke km rijdt. Maar een Up/citigo is gewoon een prima hedendaagse auto. Het is gewoon eventueel een optie. Zelf had ik die lpg auto al dus dan is het handiger om deze af te rijden dan gelijk iets anders te kopen ook al gaan de zaken nu wat beter. Het kan ook zijn dat er een prijsverschil is in de verzekering.
  15. Ik heb 4 jaar gewerkt in een bedrijf waar schijnzelfstandigheid zo'n beetje het verdienmodel is. Dit bedrijf werkt zelfs in opdracht van de overheid. Ik moest zelfs op de factuur liegen dat ik daar schoonmaakwerk deed. Het is best een groot bedrijf. Toen ik daar kwam deden ze het al vele jaren en ik ben er al jaren weg en het gaat daar nu nog steeds zo. Ik heb het zelfs proberen te melden bij de Belastingdienst maar die sturen je van het kastje naar de muur. Wiebes zei nog dat ze niemand gingen aanpakken behalve de echte kwaadwillenden. Ooit al iemand in het nieuws gelezen dat ze een kwaadwillend bedrijf hebben aangepakt? Ik niet. Terwijl die bedrijven echt wel bestaan. Dus de controle schiet dusdanig tekort dat het een simpele rekensom is dat fraude loont in Nederland. Arbeidsinspectie doet ook al bijna niks. Inspectie leefomgeving en transport is ook een lachtertje. Mocht er interesse zijn dan kan ik de voorbeelden gaan aandragen. Er is maar een iemand die last heeft van de Belastingdienst, dat is een eerlijke ondernemer die het volgens het boekje wil doen en hierdoor niet meer kan concurreren met de rest.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.