anna-lisa

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

anna-lisa's trofeeën

  1. Het KAIZEN-principe zo als dat in Japan wordt toegepast is volgens mij niet zonder meer op onze cultuur te projecteren. Ik denk dat Nederlanders al van nature meer verbeteraars zijn dan Japanners; wij weten het toch altijd beter en willen dat ook graag laten merken. Toch krijgen medewerkers in bedrijven vaak te weinig ruimte om hun verbeterplannen kwijt te kunnen; het gewone werk gaat altijd voor en er zijn nog genoeg brandjes te blussen! Toch is het wel mogelijk om het anders aan te pakken. Ik heb wel een bedrijf meegemaakt dat naast de winstdoelstellingen, omzetdoelstellingen, klantentevredenheidstargets ook doelen heeft gesteld voor continu verbetering, zoals bijvoorbeeld ideeenbus of verbeterteams of productinnovatie. Als managers weten dat zij mede beoordeeld worden op dit soort doelen. dan zullen zij hun medewerkers meer de ruimte geven en zelfs stimuleren om verbeteringen in hun werk aan te brengen. En dan gaat KAIZEN ook in Nederland werken!
  2. He Kanban, Is het jouw taak om inbreng van nieuwkomers meteen om zeep te helpen en de discussie te smoren? Wat ik bedoel met het meer tijd nemen en aandacht geven aan kleine verbeteringen: een belangrijke oorzaak van het gebrek aan innovaties in het MKB is het gewoon niet de tijd er voor uittrekken! Dan kun je natuurlijk wel een dure innovator inhuren, maar als je niet eens weet wat je precies wilt aanpakken, dan neem je geen risico en doe je dat niet. Als je dagelijks bezig bent met verbeteringen en je mind is daar meer op gericht, dan kom je bijna automatisch ook toe aan grotere innovaties. Dus nogmaals, het zit niet in de creativiteit of in de financiering, maar wel in het er tijd voor nemen en er geloof in krijgen. Daarnaast zijn verbeteringen natuurlijk niet altijd gericht op efficiency, maar vooral op effectiviteit. Hoe kan ik mijn concurrenten te slim af zijn, hoe kan ik mijn klanten beter bedienen, hoe zorg ik dat mijn personeel gemotiveerd is etc. Groetjes, Anna-Lisa
  3. Tja, wat een discussies over Innovatie of vernieuwing! Ik heb als standpunt dat als je gewoon iedere dag dat je iets tegenkomt wat naar jouw mening niet goed werkt en het meteen verbeterd, dan heb je die schoksgewijze innovatie veel minder nodig. Neem iedere dag een halfuurtje de tijd om te verbeteren en je bespaart een uur per dag! Het probleem zit vooral in het feit dat niemand de tijd neemt en krijgt om dat te doen. Een bijkomend effect van kleine verbeterstapjes is dat je soms opeens inspiratie krijgt voor een grotere innovatie. Dus, jongens, niet praten maar doen, elke dag!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.