He Kanban,
Is het jouw taak om inbreng van nieuwkomers meteen om zeep te helpen en de discussie te smoren?
Wat ik bedoel met het meer tijd nemen en aandacht geven aan kleine verbeteringen: een belangrijke oorzaak van het gebrek aan innovaties in het MKB is het gewoon niet de tijd er voor uittrekken! Dan kun je natuurlijk wel een dure innovator inhuren, maar als je niet eens weet wat je precies wilt aanpakken, dan neem je geen risico en doe je dat niet.
Als je dagelijks bezig bent met verbeteringen en je mind is daar meer op gericht, dan kom je bijna automatisch ook toe aan grotere innovaties.
Dus nogmaals, het zit niet in de creativiteit of in de financiering, maar wel in het er tijd voor nemen en er geloof in krijgen.
Daarnaast zijn verbeteringen natuurlijk niet altijd gericht op efficiency, maar vooral op effectiviteit. Hoe kan ik mijn concurrenten te slim af zijn, hoe kan ik mijn klanten beter bedienen, hoe zorg ik dat mijn personeel gemotiveerd is etc.
Groetjes, Anna-Lisa