Ha persoon,
Ik heb me in de afgelopen jaren sufgeschreven aan persberichten. Je moet er even voor gaan zitten maar als je de basisregels volgt zullen veel media bereid zijn je bericht over te nemen.
De regeltjes voor de opbouw van het bericht:
1. De belangrijkste heb je al genoemd: je moet nieuws hebben!
2. Een persbericht heeft een vaste opbouw: het belangrijkste nieuws bovenaan en de meer algemene informatie in de laatste alinea. (Veel persberichten worden ingekort geplaatst. Dat inkorten gebeurt doorgaans door de laatste 1 of 2 alinea's te schrappen.
3. In de kop staat het belangrijkste nieuws. Bijvoorbeeld: Shell stop met olieproductie
4. In de eerste alinea wordt heel compact antwoord gegeven op de vragen: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Dit vormt de kern van wat je te melden hebt.
5. In de alinea's die volgen op deze introductie mag je wat uitgebreider ingaan op het voorgaande. (maar hou het steeds bondig)
Algemene regels:
Journalisten zijn nieuwsbrengers, ze krijgen direct rode vlekken in hun nek als je ze met reclameteksten bestookt. Wil je dat je bericht geplaatst wordt houdt de tekst dan zakelijk en ga niet zelf de lof zingen op je nieuwigheid. Een journalist zal dan zeer genegen zijn eens een zuur en kritisch stukje af te scheiden.
Hou je tekst bondig. Beperk een persbericht bij voorkeur tot 1 A4tje.
Beëindig het bericht met een zgn. noot voor de redactie. Dit tekstje is niet voor publicatie en wordt vaak cursief afgedrukt. Hierin geef je aan bij wie en hoe er meer informatie over de inhoud van het persbericht ingewonnen kan worden.
Zorg er altijd voor dat je een tweede lezer hebt. Elke tekstschrijver heeft een bepaade blindheid voor zijn eigen werkstukken. Een tegenlezer kan je helpen het stuk beter, duidelijker en van fouten ontdaan wordt.
Probeer het de naam van een specifieke vakjournalist te vinden en deze persoonlijk te mailen/sturen. De kans dat het geplaatst wordt is zo groter dan wanneer je een bericht aan het algemene redactieadres stuurt.
Het is geen probleem om redacties na te bellen met de vraag of het bericht ontvangen is en of er wellicht interesse bestaat wat uitgebreider op het nieuws in te gaan.
Wees zuinig met persberichten. Een paar keer een bericht met te weinig of geen nieuws doet je naam geen goed.
Dat is het wel zo'n beetje. Heel veel succes, en als je wilt ben ik wel bereid bij je eerste berichtjes als tegenlezer op te treden.
Eric van Reenen