Ik denk het niet, was heel simpel geschreven voor een schoolopdracht. Er staan conclusies in die over het algemeen bekend zijn.
De essentie was dat er steeds meer mensen over een computer beschikken en daardoor ook in aanraking komen met internet. Hierdoor ontdekken steeds meer consumenten het gemak van internet en de laagdrempeligheid die het met zich meebrengt. Men kan anoniem informatie zoeken op een website of rondneuzen in een webshop (prijsvergelijking bijvoorbeeld). Maar men kan ook steeds meer zaken regelen via internet (bankzaken, verzekeringen, adreswijzigingen etc.).
Door de toegenomen interesse van de consument is het essentieel voor bedrijven om hier voldoende op in te spelen door de mogelijkheden van online bereikbaarheid aan te bieden. Grote voordelen zijn dat de bedrijven 24 uur per dag bereikbaar zijn en dat de informatie verschaffing zodaing groot kan zijn dat het een bedrijf veel geld kan besparen. Nadruk op kan, want als een bedrijf de informatie verschaffing niet naar behoren of onoverzichtelijk doet, is de kans groot dat de consument hierdoor afgeschrikt wordt en niet meer terugkomt, met alle verliezen als gevolg. Internettechnologie voor bedrijven is ook kostenbesparend en bedrijvenprocessen worden sneller uitgevoerd.
Tevens is de interne behoeften van bedrijven naar internettechnologie nog steeds groeiende. Veel bedrijven beschikken over e-mail en een intranet. De informatie werd "vroeger" via allerlei memo's verspreid, nu wordt het digitaal gedaan. Als men nu iets wil weten stuurt men elkaar een mailtje. Voordeel hiervan is dat men antwoord krijgt wanneer de ontvanger er tijd voor heeft (scheelt ook veel als men aan de andere kant van de wereld zit). Heeft iets haast, dan is het nog steeds handiger om face-to-face af te spreken of te bellen.
Kortom, ik zie zelf heel veel in online verkopen. Het is heel laagdrempelig en heel aantrekkelijk om te doen (meestal zijn de online artikelen lager geprijsd). Echter zijn veel mensen huiverig als men een rekeningnummer of visakaart nummer moeten invullen bij vooruitbetaling. Dit geniet ook bij mij niet de voorkeur.