Ik weet niet in welke branche je zit, maar betalingsgedrag is nogal branchegevoelig.
Lullig vinden om een klant te bellen vanwege te laat betalen is een slechte zaak. Dit zie je veel bij verkopers. Een goede debiteurenbeheerder hoort een verlengstuk te zijn van de verkoop met gevoel voor commercie én klantvriendelijkheid.
De ervaring leert dat de meeste late betalers niet noodzakelijk slechte batalers zijn.
Grote bedrijven hanteren een eigen betalingstermijn. Al zet je 14 dagen op de factuur, men boekt de facturen automatisch in met een betalingstermijn van 30 dagen.
Kleine bedrijven betalen doorgaans de crediteuren met wie de beste relatie bestaat het eerste. Speel hierop in.
Zorg er altijd voor dat de overeenkomst geen onduidelijkheden kan scheppen en zorg ervoor dat deze getekend is.
Schroom niet te bellen als een debiteur te laat is met betalen, maar sta open voor zijn/haar verhaal en ga daarop in. (dit vereist enige mensenkennis)
Betalingstermijn van 14 dagen is zeker niet te kort. 8 dagen is normaal, al is het alleen maar omdat ervan uitgegaan wordt dat men standaard 1 of 2 wken te laat betaalt.
Denk erom dat de overlevingskans van jou bedrijf kan afhangen van een goed debiteurenbeheer.
Veel succes
Koekel