Hendrik M
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Berichten die geplaatst zijn door Hendrik M
-
-
Ik zou er als ik jou was goed over nadenken voordat ik mijn baan eraan zou geven. Zo te lezen, ben je ook nog niet erg goed thuis in de materie.
Bezoek eens een tijdje het forum van www.debeurs.nl en stel daar vragen.
Mvg
Hendrik
-
Ik zou beginnen met een nieuwheidsonderzoekje. Ik heb zelf heel vaak, voor mijn gevoel fantastische, ideeën voor nieuwe consumentenproducten.
Een snelle zoektocht in de octrooiliteratuur maakt meestal duidelijk dat ik niet de eerste ben met dat idee. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat je niets met het idee kunt (afhankelijk van de landen waarvoor het gevonden octrooi geldt), maar de onderhandelingspositie met een eventuele licentienemer wordt zwakker.
Als je zelf niet vertrouwd bent met het zoeken in octrooidatabases, dan kun je bijvoorbeeld contact opnemen met www.uitvinders.nl
Ik heb ooit begrepen dat je door hen voor ongeveer € 100 al een verkennend onderzoek kunt laten doen.
Succes
Hendrik
-
Erwin,
Ik heb geen ervaring met Progest.
Afhankelijk van de aard van en de mate waarin jouw uitvinding door jou is uitgewerkt, moet je er vanuit gaan dat je normaliter 20 tot 50% van jouw eventuele royalties aan een bemiddelaar zult moeten afstaan. Of de door Progest gehanteerde vergoeding binnen deze gangbare bandbreedte valt, weet ik niet.
Het niveau van royalties ligt voor consumentenproducten meestal ergens tussen 2 en max. 6% van de af-fabriek verkoopprijs van een product.
Mvg
Hendrik
-
Voor een "simpele html-site" zou je kunnen overwegen een ontwerp te downloaden van bijv. www.templates.com . De kosten liggen voor de meeste ontwerpen onder US$ 30.
Je kunt vervolgens op eenvoudige wijze jouw logo, content en metatags toevoegen.
Mvg
Hendrik
-
Ben je zelf trouwens investeerder?
Ja, naast een eigen nieuwe venture waar ik de nodige energie in steek, ben ik ook als informal investor actief betrokken bij een tweetal jonge ondernemingen.
Mvg
Hendrik
-
Siroj,
Een informal of VC brengt niet alleen kapitaal, maar ook veel kennis, ervaring en relaties in. Dit kan heel veel waard blijken te zijn.
Je kunt beter een belang van bijv. 65% hebben in een onderneming die door voldoende financiële armslag snel kan groeien en waarde creëert dan een 100%-belang in een bedrijf dat door gebrek aan voldoende kapitaal niet echt of veel te langzaam van de grond komt.
Doe jezelf een plezier en denk hier toch eens goed over na.
Mvg
Hendrik
-
-wáár is het dan, belastingtechnisch gezien, het voordeligst om het bedrijfje te registreren?
-en wélke bedrijfsvorm is dan het verstandigst om te gebruiken, in verband met eventuele risico's?
Robert, het lijkt me raadzaam met de eerste vraag naar een goede fiscalist te stappen. Kost je nu een paar centen, maar kan je een hoop geld besparen.
Leg hem of haar dan direct de tweede vraag ook voor.
Heb je het voedingssupplement laten testen? Zorg dat je een goede aansprakelijkhgeidsverzekering afsluit.
Succes
Hendrik
-
Hallo Schenk,
Waardering is een beetje lastig als ik niet weet waar het over gaat, maar aan de andere kant is het ook heel eenvoudig. Partner 1 brengt circa 50 mille aan waarde is. Partner 2 ook zoiets lijkt mijn. Zijn krijgen ieder 20% (wat normale percentages zijn) dan moet jouw "inbreng" 150k waard zijn.
Om hier aan te komen, moet je eerst zeker weten dat die inbreng wel de waarde heeft die je er aan geeft. Is die namelijk slechts 40 mille per investeerder, dan hoeft je zelf maar 120 mille aan waarde te genereren.
Anyway, wat is de waarde van je huidige bedrijf:
- wat je er zelf aan geld in stopt mag je dubbel tellen.
- je uren mag je tellen tegen een bescheiden vergoeding
- het idee is wel degelijk wat waard, er zit namelijk toekomstige winstpotentie in
- Verder zijn vooral "deals" veel waard. Onmisbare partners, lead custorens, alle deals niet meer gaan opleveren kan ze kosten mag je een waarde meegeven.
- het laatste en belangrijkste is "sweat equity". Al het werk dat je nog gaat leveren zonder er een fatsoenlijk salaris voor te krijgen. Als je je eigen "overhead" kan opschuiven tot het moment dat er winst gemaakt wordt, is dat de investeerders heel wat waard.
Met een beetje goede wil van je investeerders kom je er wel uit. Als de deal "rond" is ga je samen naar een goede jurist om de zaken op papier te zetten.
Het is verstandig je te laten adviseren door een gespecialiseerde jurist, maar DOE DE ONDERHANDELINGEN ZELF! En ga op je eigen oordeel af.
Mijn ervaring is dat 90% van de (jonge) ondernemers de waarde van hun bedrijf en hun eigen rol zwaar overschat. Ik ben het met Nils eens dat je de onderhandelingen zelf moet doen, maar zorg dat je met een reëel beeld van de waarde van het bedrijf start. En zorg ervoor dat de investeerders vertrouwen in jou als onderenemer hebben/krijgen. Doorgewinterde investeerders hanteren bij investeringsbeslissingen het uitgangspunt 'eerst de vent dan de tent'.
Succes
Hendrik
-
Misschien ben ik de enige. Maar waar gaat dit over? Een 22 jarige jongen die van achter naar voren werkt. Er ook nog een foto bij plaatsen. Is dat nou een bmw ? Ga eerst eens geld verdienen met je nieuwe bedrijf. :o
Dit komt wel erg uit de hoogte. Die jongen zijn leeftijd heeft niks te maken met wat hij doet. Op dit forum zijn we ondernemers, en of die nu 18 of 88 zijn zegt niets over de kwaliteit van het ondernemerschap. Ik vind dit arrogant.
Daarnaast zegt een auto geen ene moer over de kwaliteit van de onderneming, de dienstverlening, de service etc. Het enige waar die auto iets over zegt, is onze eigen aannames en waardenpatronen. Onze reactie op die auto is een spiegel van onszelf. En daar heeft die jongen niets mee te maken.
Ik vind de reacties op deze vraag zo verdomd Nederlands. In dit land mag je vooral niet pronken met je rijkdom. Wat een stelletje Calvinisten zeg! En dan wel gewoon zeuren dat dit land niet innovatief genoeg is en lekker met je vinger naar de overheid wijzen, want die maakt het ons zo moeilijk. 'Tis toch te gek voor woorden ook.
Ilja, die jongen vraagt onze mening. Hij vraagt hoe wij denken dat zijn BMW 850 of 320 overkomt. En omdat de meeste ondernemers in dit land in jouw termen waarschijnlijk calvinistisch zijn, melden een aantal mensen hem dat het niet goed overkomt. Dat is toch een legitieme en nuttige reactie op zijn vraag?
Hendrik
-
Ik participeer in een aantal jonge ondernemingen.
Voor mij is het belang dat een jonge ondernemer aan de auto hechtte een reden geweest om niet in zijn bedrijf te investeren. In het eerste gesprek begon hij al over de auto. En het moest een Volvo V70 worden.
Begin met een bescheiden auto en zorg dat je je business wat body geeft voordat je over mooie dure auto's begint na te denken. Ik ken geen klant die negatieve associaties krijgt als een (potentiële) leverancier in een bescheiden, kleine, auto rijdt. Als hij zijn werk maar goed doet.
Een dure auto kan weleens tot een negatief effect leiden. Dus vergeet die BMW. Ga je eerst waarmaken.
Succes
Hendrik
-
Bedankt voor de adviezen en suggesties. Ik heb mede op grond van jullie reacties besloten het project in eigen hand te houden.
Mvg
Hendrik
-
Ilja, de vraag of ik voldoening haal uit het ondernemen, kan ik met een volmondig ja beantwoorden. Ik ben overgestapt van de wetenschap naar het ondernemerschap omdat ik zocht naar dynamiek en een beroep wilde doen op andere kwaliteiten dan de kwaliteiten die ik tot dan toe had gebruikt. Dat is gelukt.
Ik ben het ook met je eens dat het op zich niet uitmaakt wat je product is. Het project met het speelgoed gaat zeker door en ik ga die kar ook zelf trekken.
Hendrik
-
Ik ben na een tijdje in de wetenschap te hebben gewerkt, overgestapt naar het bedrijfsleven. Ook daar was ik eerst nog met mijn vakgebied bezig.
Sinds een paar jaar ben ik me als adviseur met strategisch advies aan MKB bedrijven bezig gaan houden. In dat kader kwam ik ook weleens opportunities tegen die ik zelf interessant vond.
Zo heb ik nu de alleenvertegenwoordiging gekregen voor een eenvoudig stuk speelgoed dat weleens een rage zou kunnen worden. Zie mijn vraag in een ander draadje.
Waar ik tegenaan loop is mijn eigen schroom (noem het wetenschappelijk snobbisme) om me met volle overtuiging als speelgoedverkoper te profileren. Uiteraard is dat belachelijk, maar
ik ben toch benieuwd of er andere mensen op dit forum zijn die dit gevoel herkennen.
Hendrik
-
ik kan trouwens als simpele consument zeggen dat ik nog nooit in mijn leven door de aanwezigheid of gebrek van het CE merk beinvloed ben in mijn koopgedrag.
Tot het lezen van dit draadje heb ik geweten van nog gemalen naar de betekenis van dit acroniem. Daarnaast staat het meestal nog eens onleesbaar klein op een onzichtbare locatie, zodat het niet of nauwelijks opvalt.
Niet dat ik nu toonaangevend ben, maar welk voordeel denk je te krijgen door het CE logo te gebruiken? Heb je het idee dat je er meer door zult verkopen?
Ilja, het is geen kwestie van voordeel behalen uit een CE keurmerk. Het is een wettelijke verplichting voor veel producten. Of voor het product van IDBroker zo'n plicht geldt, weet ik niet. Dat zou ID eens moeten navragen bij de EVD.
Hendrik
-
Ik heb nooit geloofd in invulprogramma's om een ondernemingsplan te maken. Je kunt uit vele boeken halen welke onderwerpen aan de orde moeten komen in een ondernemingsplan. Vervolgens dienen deze onderwerpen in het licht van jouw onderneming te worden bekeken en besproken. Een 'invuloefening' op CD of online werkt veel te beperkend. Als het plan naast leidraad voor de ondernemer zelf ook nodig is voor het binnenhalen van investeerders dan moet het het stempel van de ondernemer dragen en niet een 'standaardwerkje', een eenheidsworst zijn.
Voor de financiële prognoses is er niets beter dan zelf een spreadsheet maken en ermee stoeien. Dan kun je de vragen van potentiële investeerders ook gemakkelijker en overtuigender beantwoorden.
Hendrik
-
De KvK heeft een cd-rom met daarop een programma om zo stap voor stap een ondernemingsplan te fabriceren.
Ik zou graag de meningen willen weten over het gebruik van de cd-rom van KvK. Kan je er een serieus idee mee uit tewerken tot een volwaardig ondernemingsplan?
Is het bruikbaar bij presentaties aan accountants, banken etc?
Bij voorbaat dank
Koop het boek "Het ondernemingsplan" van Thinktank.
ISBN 90 5261 141 6
Gebruik dit boek als leidraad, gebruik je verstand en fantasie en je krijgt een goed plan.
Probeer binnen relatief korte tijd de basis van het plan op papier te zetten. Zorg ervoor dat het qua hoofdstukken/paragrafen volledig is. Neem daarna de tijd om het rustig te laten bezinken en elke keer wanneer je iets te binnen schiet voor een aanvulling/nuancering daar een aantekening van te maken. In de periode dat ik met ondernemingsplannen bezig ben geweest, had ik altijd een pen en stuk papier binnen handbereik. Verwerk de aantekeningen
Herlees je brouwsels vaak en vul/pas de tekst aan waar mogelijk.
Succes
Hendrik
-
Tip:Otto Simon
Moeten er toevallig ook batterijen in, C of D? ;-)
Otto Simon,
Nee, waarmee ik op zich blij ben, hoewel ik jou zeker battery adjuster omzet gun.
Hendrik
-
Tip: koop het boek "Unleashing the Ideavirus" van Seth Godin/Malcolm Gladwell (o.a. Amazon). Kost een euro of 15 en biedt veel informatie en inspiratie.
"Seth Godin examines how companies like Napster and Hotmail have successfully launched idea viruses - a customer-to-customer dialogue. He offers a recipe to creating your own idea virus and shows how businesses can use idea virus marketing to succeed in a world that doesn't want to hear from traditional marketeers anymore."
Anders,
Ga ik zeker doen. Thanks.
Hendrik
-
Hai Hendrik,
Is het niks om zelf een beetje te bellen naar bijvoorbeeld Toys R us of de Blokker?
Groetjes en Suc6 JW
JW,
Ik heb ooit eens van iemand die thuis was in de speelgoedbranche gehoord dat je nooit bij de grote jongens moet starten. Je kon volgens hem beter bij de onafhankelijke speelgoedwinkels beginnen en wanneer het product daar goed verkoopt ervoor zorgen dat de groten dat in de gaten krijgen en naar je toe komen.
Het bewerken van de onafhankelijke speelgoedwinkels die nog over zijn gebleven en van kleine franchise-organisaties is echter redelijk lastig voor een eenpitter zoals ik.
Mvg
Hendrik
-
Ik kan het product in bulk bestellen en het hier zelf (laten) verpakken. Ik ben bezig met het bedenken van een pakkende naam en zal vervolgens een bijpassende verpakking (laten) ontwerpen.
Hendrik
-
Ik heb de exclusieve vertegenwoordiging voor Europa voor een eenvoudig stuk speelgoed dat volgens mij, bij de juiste aanpak, een rage kan worden.
Daar ik alleen werk, zal het mij zelf niet lukken er een rage van te maken. Wie kent een betrouwbaar bedrijf dat dat wel zou kunnen en waarmee ik als eenling een deal zou kunnen maken?
Alvast bedankt voor suggesties.
Hendrik
-
Ik zie alleen het nu niet helemaal in van je battery adjuster. Je hebt een d- batterij niet aleen voor zn grootte hoor. Je hebt een voor zijn voltage. Kan je soms meerdere batterijen in zo'n hoesje plaatsen?
Je website kan ook wel wat duidelijker, ik moest zoeken wat het nu eigenlijk is (en tis me dus nog steeds niet helemaal duidelijk).
Ze leveren normaliter allemaal dezelfde spanning (populair ook wel voltage genoemd), maar in de grote batterijen is meer energie opgeslagen dan in bijv de AAA.
-
Ik begrijp denk ik wat je bedoeld, weet niet direct een oplossing, maar misschien als ik je eens op een ander pad breng, misschien kom je dan tot iets handigers:
voor mijn perceptie: 6 mm is niet echt dik, zal ook niet echt heel zwaar zijn.
1. Leg er eeen knop in.
2. Geen haak maar wat anders, waar elastiek wel gemakkelijk aan kan.
3. Kattapult concept
4. Klitteband
5. Plakband
6. Geen elsatiek maar een veer
7. Gaatje in elastiek
8. een lus in de haak waar je elastiek kunt doorhalen een vervolgens terug gevouwen kunt vast smelten of iets omheen klemmen
9. Klem het hele elsattiek zonder haak aan eind produkt
10 Gebruik twee elsatieken en en twee kantige haak om beide aan elkaar vast te kunnen maken.
11. Geen elsatiek maar een touw, van dat nylon dwaar je een lus van kunt smelten.
12. Kun je het niet in een haak smelten?
Misschien brengt het je ergens :-)
Perry
Beste Perry,
Leuke benadering. Ik ga zeker nog even terug naar de basis om te kijken of ik inderdaad niet een andere optie heb dan elastiek en een musketonhaak. Ik denk dat deze combinatie vanuit esthetisch oogpunt en kostentechnisch de voorkeur verdient, maar het is toch goed alle opties weer even op een rij te zetten.
Bedankt.
Hendrik
-
Beste Hendrik,
Is het mogelijk om een plaatje van deze materialen te posten.
Naast de metalen oplossing kun je misschien ook krimpkous gebruiken.
Dit is een kunststof welke door verwarming krimpt.
Wordt voornamelijk in de elektro gebruikt.
Je zou er ook een knoop in kunnen leggen.
Een foto van de onderdelen zoals ze gebruikt moeten worden kan meer oplossingen geven.
Beste Merkava,
Mijn camera heeft het vorige week helaas begeven, anders had ik wel even een foto gepost.
Een krimpbus lijkt mij nog steeds de mooiste oplossing. Een knoop zou weinig professioneel overkomen.
Dank voor de suggestie.
Hendrik
multimiljonair
in Off Topic
Geplaatst:
Een slecht lopende onderneming kopen die actief is in een jouw bekende branche. Haal er indien nodig investeerders bij. Je hoeft geen 100% belang te hebben om miljonair te worden. Dat bedrijf omvormen tot een innovatieve en agressieve club met een minimale overhead en vervolgens na een paar jaar weer verkopen. Let bij de due diligence vooral op de marktpotentie. Zorg ervoor dat je gedurende de rit waarde toevoegt (patenten, merken, unieke marketing- tools, enz.). Als je je huiswerk goed doet, is het mogelijk op deze manier in 3 tot 5 jaar miljonair te worden.
Mvg
Hendrik