MWormgoor

Senior
  • Aantal berichten

    35
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam
  • Telefoonnummer
    06-10270975
  • Branche
    ICT/ automatisering

MWormgoor's trofeeën

  1. Heb je deze pagina van de Belastingdienst al gevonden? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/
  2. Zie hier: https://www.kvk.nl/deponeren/waaruit-bestaat-de-jaarrekening/ (net te laat…. Paul was me voor )
  3. Eerder dit jaar werd ik (als ondernemer) benaderd via LinkedIn door iemand in de UK, werkzaam bij een groot farmaceutisch bedrijf. Hij had interesse in samenwerking, en wilde graag een email sturen. Ik had (nog) geen verdenkingen, dus waarom niet. Na de email bleek al heel snel dat het om scam praktijken gaan. Echter, het LinkedIn account van deze medewerker was echt - en blijkbaar gehackt. Ik wilde dit rapporteren, heb echt wel een paar uur besteed om de juiste contactgegevens te vinden, en uiteindelijk bij gebrek aan beter maar via LinkedIn een bericht aan de meest logische persoon bij het bedrijf gevonden. Daar heb ik pas een maand later reactie op gehad, het account was toen al lang verwijderd. Zo’n security.txt was toen echt heel handig geweest. Aan de hand van dit bericht hier toch maar de moeite genomen een security.txt op mijn eigen website te zetten. Hij staat erop!
  4. En… zorg dat je medewerkers weten waar ze op moeten letten. Scam / phishing emails, verdachte bijlages, telefoontjes of whatsapp berichten.
  5. Het nadeel van Digital Ocean is dat je, ondanks dat het datacenter in Nederland staat, zaken doet met een Amerikaanse partij. Mijn factuur komt van DigitalOcean LLC, gevestigd in New York. Dat ligt wel anders als je zaken doet met een Europese partij. Als je een contract afsluit met een Nederlandse (of Ierse) entiteit, en de data opslaat binnen de EU, dan is het een ander verhaal, zelfs als die partij een Amerikaanse moedermaatschappij heeft. Een contract met Amazon of Microsoft (de Europese entiteit ervan) waarbij je data binnen de EU (keuze van de juiste datacenters) blijft lijkt me geen enkel probleem.
  6. Het advies van Jeroen lijkt me fantastisch. Ik had hetzelfde idee, in plaats van een uurtarief een "product" of een standaard dienst om een ontwerp op te leveren. Wellicht zou het iets mooier mogen zijn dan een potloodschets op een A4'tje en kost het je dan iets meer tijd, maar aan de andere kant zou je daar rustig een aardig bedrag voor kunnen vragen. Het voordeel, als iemand je vraagt om te helpen met zo'n ontwerp, kun je altijd antwoorden dat je daar een standaard dienst met een standaard prijs voor hebt :).
  7. Zoals al gezegd, iedere geldschieter wil zekerheid van terugbetaling - en indien dat niet lukt, een alternatief. Daarmee mis ik in je verhaal misschien wel de makkelijkste optie: Friends & Family. Waarom ga je niet met je financiële plan rond in je familie en vriendenkring? Met een goed financieel plan moet een paar maanden huur / waarborg toch wel te doen zijn?
  8. Volgens mij is de keuze redelijk simpel. De BV is een losse entiteit en jij bent daar bestuurder van. Als bestuurder maak jij keuzes waar je geld aan uitgeeft ten bate van het bedrijf. Zou je, als je geen aandeelhouder was, er als bestuurder nog steeds voor kiezen om die magnetron te kopen en aan een willekeurige privé persoon te schenken? Dat lijkt me niet. Zou je ervoor kiezen om bij een etentje met een klant ook zijn/haar partner en jouw eigen partner (als bestuurder) uit te nodigen? Wellicht... dat hangt wat van de situatie af. Je geeft als bestuurder van de holding geld uit t.b.v. omzet en winst (en administratie) van de holding, niet aan andere zaken.
  9. Wat je denk ik wilt zoekt is “reverse vesting”. Je krijgt dan alle aandelen direct en rekent met de fiscus af over de huidige waarde, die waarschijnlijk heel laag is. Mocht je voor het winde van de vesting periode vertrekken, dan dien je de aandelen die nog niet gevest zouden zijn tegen diezelfde lage waarde terug te verkopen.
  10. Wij zijn een onderneming in de IT dienstverlening. In april onze eerste medewerker aangenomen, en waarschijnlijk komen daar de komende maanden nog 2 bij. En, personeel - daar komt heel veel bij kijken. Salarisadministratie en arbeidscontract zijn ondertussen goed geregeld. Bedrijfs-/beroepsaansprakelijkheidsverzekering zit in het offerte traject. Echter, nu komen de volgende punten, waar ik graag jullie advies over wil. Ziekte van personeel; ik heb er nog niet mee te maken gehad, maar dat gaat zeker komen. Bij eventuele langere ziekte speelt de Wet Poortwachter, komen arbo artsen kijken, etc, etc. Ik ben dus op zoek naar een dienstverlener die mij hierbij kan helpen - ondersteuning bij registratie ziektes, arbo arts, eventuele herintegratietrajecten, etc, etc. Het kan maar beter vooraf goed geregeld zijn, just in case. Wie heeft er ervaring met een goed bedrijf? Pensioen; om te kunnen concurreren als werkgever wil ik graag een pensioen aan kunnen bieden. Er is geen CAO of verplicht pensioenfonds. Mijn voorkeur gaat uit naar een simpele Defined Contribution regeling via een verzekeraar o.i.d. Wat denken jullie? Welke is geschikt voor een kleine onderneming als de onze? Waar hebben jullie goede ervaringen mee? En dan, los van bovenstaande twee... wat mis ik verder?
  11. Joost, Norbert, super bedankt voor de antwoorden! Ik kan er zeker wat mee!
  12. Als alternatief voor aandelen kun je kijken naar een STAK (Stichting Administratie Kantoor) of je kunt gebruik maken van SARS (Stock Appreciation Rights). Die tweede is volgens mij gebruikelijker voor werknemers, maar je zou er naar kunnen kijken. Bij een STAK geef je geen aandelen uit, maar certificaten op aandelen. Voor de uitgifte en overdracht van die certificaten hoef je niet naar een notaris. Voor wat betreft de tijdslijn, je kunt van een vesting (of een reverse vesting) clausule gebruik maken waardoor de adviseurs hun aandelen pas na een jaar krijgen (of bij reverse vesting - ze voor een nominale prijs moeten teruggeven). Ik weet niet in hoeverre vesting gebruikelijk is bij certificaten - maar het lijkt me zeker een optie.
  13. Joost, dat is zeker een goede vraag. Als eerste, een managementovereenkomst is natuurlijk erg gebruikelijk - al ligt deze meestal tussen een holdingmij en werkmij, wat in dit geval niet van toepassing is - aangezien mijn holdingmij geen directe aandelen in de werkmij heeft. Maar behalve dat is de constructie niet heel anders. Ten tweede - ik doe dit part-time (< 50%) van mijn tijd - en heb daarna nog veel andere werkzaamheden. In de managementovereenkomst staan de gebruikelijke clausules m.b.t. het niet hebben van een dienstverband. Plus, het lijkt me duidelijk dat een gezagsrelatie hier niet echt van toepassing is (ik ben immers zelf bestuurder). Even terugkomend op de vraag - is het bij een holding/werkmij constructie gebruikelijk om bij de KvK voor de werkmij de natuurlijke persoon (DGA holding) of de holdingmij als bestuurder in te schrijven?
  14. Vanaf 1 april ga ik optreden als directeur van een Nederlandse BV (werkmij). In deze BV heb ik geen aandelen. Echter, omdat ik meerdere activiteiten ontplooi, wil ik wel graag dat de financiën via mijn persoonlijke holding (holdmij) lopen. Ook holdmij heeft geen aandelen in werkmij. Ik heb een management overeenkomst tussen de werkmij en de holdmij, waarin duidelijke afspraken worden gemaakt - dat ik ga optreden als statutair directeur voor de werkmij. Dit gebeurt tegen vergoeding van een maandelijkse management fee, door holdmij gefactureerd aan werkmij. Nu, dit dient natuurlijk wel bij de KvK als zodanig ingeschreven te worden. In de management overeenkomst (nog niet getekend) staat dat ik als persoon wordt aangesteld als statutair directeur. Nu... is het gebruikelijker dat de holdmij wordt aangesteld als directeur - en als zodanig bij de KvK wordt geregistreerd? Of is het gebruikelijker dat ik als persoon wordt aangesteld als directeur - en dat als zodanig bij de KvK wordt geregistreerd? Ik zie zelf weinig verschil. Mijn aansprakelijkheid blijft beperkt en in geval van wanbeleid, fraude, etc. ben volgens mij in beide situaties persoonlijk aansprakelijk. Wat is gebruikelijker - en wat zijn de voor- en/of nadelen van deze situaties?
  15. Waarom niet gewoon in de buurt iets huren (een loods / kleine kantoorruimte / etc.) voor niet al te veel geld - en op zoek naar een scholier of student (of neefje) zoals Ruben al voorstelde? Die werken met liefde voor €4-€8 / uur en zijn qua tijden ook aardig flexibel. Dan blijf je ruim onder die €1,000 / maand lijkt me.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.