Als ik de hele discussie bekijk denk ik echt dat je een aantal essentiele aanknopingspunten hebt en ook zelf al enkele goede dingen noemt:
- Persoonlijk contact
- één aanspreekpunt: One stop shopping. Dit is zeker van belang voor jouw doelgroep met 1 tot 50 computers. Die kleine ondernemer zit niet te wachten op een hardwareoplossing hier en een softwaremannetje daar.
Als je je eigen USP (Unique Selling Points) helder hebt en je je eigen propositie hebt bepaald. Dus je korte verhaaltje over jou en je bedrijf en waarom men voor jou moet kiezen. Hiermee is je boodschap duidelijk, je zult hem dan alleen nog moeten verkondigen en dat kan op verschillende manieren. Het gaat er immers om om contact met mensen te leggen. Als je dan aangeeft een budget van Euro 300 per maand. Dan zul je idd creatief moeten zijn. Alhoewel je inderdaad moet zien, jij bent jouw bedrijf en jij bent je eigen reclameuiting.
Enkele zaken die je direct en zonder veel geld (wel wat tijd, maar de lange avonden komen er nu toch aan :)):
- Optimaliseer je website, zowel de looks en feels (denk aan je propositie en usp's).
- Optimaliseer je website ook voor zoekmachines, jouw metatags ziet er als volgt uit: Vul hier op zijn minst in enkele woorden in wat je doet en waar je voor staat.
- Lees het boekje: Calimeromarketing van Karen Romme eens.
- Als je tijd tekort komt, denk dan eens na over een stagiaire die voor jou een marketingplan kan schrijven. Mes snijdt aan 2 kanten, student is geholpen met een opdracht, jij hebt je marketingplan en iemand die het tegen een leuke vergoeding voor je uitvoert.
- Als je je eigen netwerk al hebt bewerkt. Probeer dan ook eens te kijken naar andere sportverenigingen. Sponsor hun clubblad en plaats er een advertentie in.
- Op jouw site spreek je redelijk algemeen over je diensten. Is het wellicht een idee om ook een webwinkel te beginnen ? Of zelfs een winkel aan huis ?
- Denk eens na over "solutions", dus in het kader van de one stop shop: één oplossing voor een bepaalde doelgroep. PC met software; bepaalde toepassing.
- Omdat jij alleen bent, kies ervoor om algemeen wel je brede doelgroepspecificatie te handhaven, maar denk er eens aan om je marketingacties te concentreren op bepaalde typen bedrijven. Denk hierbij eens aan administratiekantoren, kleine productiebedrijven, winkels, etc. Iedere doelgroep heeft een eigen behoefte waar je op kunt inspelen in je communicatie. Om de juiste benadering te vinden voor die specifieke doelgroep, kies dan uit je klantenkring bepaalde doelgroepen en praat met hen over hun behoeften, voor zover je die niet al kent.
- Een goedkope en eenvoudige manier van naamsbekendheid is strooi met visitekaartjes. Geef je klanten er enkele om ze door te geven. etc.
- Heb je eigenlijk op je auto belettering ? Jouw auto, wellicht kies je voor een speciaal opvallend type, staat op de plekken waar je werkt, en je rijdt ermee rond.
Het was een lang verhaal, ik hoop dat je er iets uit kunt halen.
Gr. Coen