pieterj

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

pieterj's trofeeën

  1. Ik kwam toevallig dit draadje tegen bij het Googlen. Op deze oproep zijn verder geen reacties gekomen zie ik. Langs deze weg wil ik doorgeven dat wij al jarenlang klant zijn bij Trustpilot en goede ervaringen hebben met dit bedrijf. Wij gebruiken Trustpilot niet alleen voor onze Nederlandse sites maar ook al onze internationale, deze zijn allemaal in één account gekoppeld. Enige nadeel dat wij hebben ondervonden is dat al deze webwinkels niet gekoppeld kunnen worden onder één overkoepelend account van ons bedrijf, waardoor het aantal reviews verdeeld wordt over (in ons geval) 13 verschillende webwinkels. Maar voor de rest geen negatieve ervaringen dus, het bedrijf komt ons juist professioneel over.
  2. Hoi Joost, Ja, om die reden ben ik ook aan het oriënteren gegaan om de auto zakelijk te gaan rijden. Momenteel rijd ik mijn auto al prive, dus aan het nadeel dat ik de kosten hiervan niet kan aftrekken als zakelijke kosten ben ik al gewend. Ten opzichte van mijn huidige situatie zal er niet al teveel veranderen, aangezien ik deze kosten nu ook niet kan aftrekken. De methode met een lening naar prive heeft wel als voordeel dat de bijtelling er niet bijkomt t.o.v. de huidige situatie. Via Google kwam ik overigens nog een ander alternatief tegen, http://www.autoleasewereld.nl/nieuws/1/3725-nieuwe_leaseconstructie_omzeilt_de_bijtelling. Hebben jullie hier ervaring mee, of is dit "lek" of initiatief niet mogelijk?
  3. Dank je. Geldt het pandrecht ook bij financial lease, of alleen bij operational lease? En tegen welk rentepercentage zou ik dan mijn lening moeten afsluiten? Welke consequenties heeft deze lening van mijn holding aan mij verder: Persoonlijk voelt het min of meer als een verschuiving van liquide middelen van privé naar mijn holding, maar het voelt anders dan een lening bij de bank, daar ben je het geld echt kwijt, in deze vorm verandert volgens mij alleen de rekening-courantverhouding, klopt dat? Alleen de rente-inkomsten in mijn holding zijn dan belast in mijn holding denk ik?
  4. Beste Astrid, Dank voor je reactie. Het gaat niet zozeer om de kosten op zich, dat zou niet zo'n probleem moeten zijn. Het gaat mij meer om de 20% bijtelling van de aanschafprijs, dat komt neer op € 15.200 per jaar bijtelling, dus bijna € 8000,- per jaar netto extra kosten, bovenop de afschrijving en dergelijke. Dat is heel wat meer dan een paar tientjes. Aangezien dat bedrag van de bijtelling met afstand de grootste kostenpost is, probeer ik na te gaan wat de consequenties zijn als ik deze auto prive ga rijden in plaats van zakelijk. Een kleine auto met 0% of 14% bijtelling kan altijd nog, als ik er erg van verschrokken ben ;)
  5. Beste Joost e.a., De afgelopen weken volg ik diverse discussies omtrent de fiscale regels rondom de auto van de zaak / auto prive en de diverse fiscale consequensies. Graag wil ik mijn denkwijze aan jullie voorleggen, ik ben geen fiscalist, maar probeer werkwijzen te bedenken om de bijtelling te voorkomen. Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe auto. Nieuwprijs € 76000 incl. BPM/BTW, bijtelling 20%. Vanwege de bijzondere bijtelling van 20% in plaats van 25% die gebruikelijk zijn voor deze klasse auto's, leek mij het erg interessant. Na berekening blijkt dat je simpelweg enorm veel bijtelling bij je salaris moet optellen. Om mijn salaris vanuit mijn Holding gelijk te houden, zou ik mijn salaris dusdanig moeten ophogen, dat ik in de min beland met mijn managementfee, ik houd dan geen geld over voor andere kosten in mijn holding en voor opbouw van pensioen en dergelijke. Mijn tussentijdse conclusie: zakelijk rijden is deze auto voor mij te duur vanwege de bijtelling. Ik zit nu te denken aan de volgende constructie: Mijn holding leent mij een bepaald bedrag aan prive, tegen een bepaald percentage. Van dit bedrag koop ik prive deze auto. Een ontbrekend deel wil ik prive bij-leasen. Bijvoorbeeld: 50k in lening van mijn holding en 26k prive leasen. Volgens mij mag deze lening tegen een vrij laag percentage, aangezien de auto gezien kan worden als onderpand. Of klopt dat niet? Aangezien ik deze auto prive rijdt, heb ik geen bijtelling op mijn salaris. Afhankelijk van de bewijsstukken van de diverse autokosten, kan ik dan 75% van de BTW van de autokosten terugvragen bij de belasting via de BTW aangifte van mijn holding (Voor zolang deze regeling nog geldt). Daarnaast wil ik de kilometervergoeding van € 0,19 per gereden kilometer weer declareren bij mijn holding, zodat de rekening-courant verhouding in de loop van de tijd steeds minder wordt, en ik dus minder schuld overhoudt aan mijn holding. Graag zou ik van jullie horen of ik iets over het hoofd zie in deze constructie. Mag dit op deze manier? En wat zouden de voor- en nadelen kunnen zijn? En zijn er nog kosten va de auto die ik bij aanschaf terug kan vragen (BTW ???). Alvast bedankt voor jullie reacties!
  6. Dank je! Hier heb ik inderdaad meer over gehoord, en dit was ik ook tegengekomen op de site van de Belastingdienst. Op dit moment heb ik de hele zaak nog eens voorgelegd aan een fiscalist via onze accountant, zodra er meer bekend is, laat ik dit even weten! Als je de betreffende pagina's wilt inscannen, heel graag! Misschien staat het daar weer net even wat anders opgeschreven dan op de site van de Belastingdienst, het blijft lastige materie...
  7. Beste Ronaldinho, Dank voor je reactie! Wij dachten eerst ook dat in veel andere landen de AED's ook onder het lage tarief zouden vallen, maar voor zover wij kunnen nagaan, is dat in veel Europese landen niet het geval. Geen idee wat de oorzaak hiervan is, en waarom deze apparaten in Nederland dan wel onder het lage tarief vallen... Ook in België geldt bijvoorbeeld een tarief van 21% op AED's. Weet iemand mogelijk van het bestaan van een lijst van produkten die onder het lage BTW-tarief vallen? Bestaan hier sowieso specifieke lijsten van, of alleen globale omschrijvingen? (Ik vermoed zelf namelijk dat zo'n AED niet specifiek genoemd zal worden in dergelijke overzichten...)
  8. Dank voor jullie reacties! Op zich een leuk extraatje in dit geval als Nederlandse ondernemer ;D
  9. Een vrij lange vraag als titel, maar mijn vraag is als volgt: In één van onze webwinkels verkopen wij AED's (Automatische Externe defibrillators), dat zijn de zgn. shock-boxen die gebruikt worden bij een hartstilstand. Deze medische apparaten worden verkocht aan zowel bedrijven als particulieren, en vallen onder het BTW-tarief van 6%. Nu willen we een vergelijkbare webwinkel starten, maar dan voor verkoop in heel Europa. Ik heb eerder begrepen dat voor particulieren en bedrijven in Nederland de normale BTW berekend moet worden, en dat dit voor bedrijven binnen Europa via intracommunautaire leveringen kan gaan. Voor bedrijven en particulieren buiten Europa wordt er geen BTW berekend, deze worden verrekend via de invoerrechten. Blijft over de particulieren in Europa. Als ik het goed heb begrepen, wordt er dan gewoon BTW berekend aan deze particulieren. En, dat zal dan de BTW zijn die berekend wordt in het land waar de goederen gekocht zijn, dus Nederland, als vestigingsplaats van deze Europese webwinkel. In dat geval wordt er dus 6% BTW berekend. Mocht mijn denkwijze kloppen, dan zou dit voordelig zijn voor particulieren binnen Europa (of binnen de EU?). In onze Europese webwinkel betalen ze namelijk 6% BTW, terwijl het BTW-bedrag in de meeste andere landen hoger zal zijn, meestal tussen de 17,5 en 25%. Voor bedrijven maakt dit niets uit, ze kunnen de BTW weer terugvragen. maar voor verenigingen en stichtingen (die vaak zo'n apparaat in verenigingsverband aanschaffen), kan dit voordelig zijn, omdat ze waarschijnlijk niet BTW-plichtig zijn, en dus geen BTW kunnen terugvragen. In dat geval zal de aankoop van zo'n apparaat met dezelfde prijs via onze Europese webwinkel dus voordeliger zijn dan in hun eigen land. Klopt bovenstaand verhaal, of zie ik nu iets over het hoofd? Graag jullie reacties, bij voorbaat dank!
  10. Voor ons internetbedrijf hebben wij in het verleden ook wel aan particulieren en bedrijven in België geleverd op factuur in plaats van vooruitbetaling, helaas met zeer teleurstellende resultaten... Wij werken voor alle incasso's samen met deurwaarderskantoor Buys en Partners, die hebben ook een aparte "tak" Buys Incasso. Daarnaast hebben ze een overeenkomst met een kantoor in Antwerpen die alle zaken in belgië voor hen behartigd. Werkt allemaal veel prettiger via een deurwaarder dan via een incassobureau. In het verleden dienden wij onze vorderingen ook in bij Intrum Justitia, met in onze ervaring helaas weinig resultaat. Resultaten met de deurwaarder zijn veel beter, ook in België. Eerst gaat het "normale" incassotraject in, maar als dat niet werkt, gaat dit geleidelijk over naar de deurwaarder, het is tenslotte één organisatie! In de praktijk maakt een deurwaarder veel meer indruk dan een incassobureau, omdat een deurwaarder daadwerkelijk wettelijke mogelijkheden heeft om het geld te innen via juridische weg. Een incassobureau kan wat dat betreft alleen maar dreigen, zonder echte juridische consequenties. Wellicht het proberen waard! Succes!
  11. De naam Medisol komt van een samentrekking van de woorden Medical Internet Solutions, en die omschrijving dekt de lading heel aardig: Allerlei internetactiviteiten binnen de sectoren Zorg en Hulpverlening. Ik kan me nog herinneren dat we in het begin varianten hadden zoals Medis en Medicsol. Nadeel van de naam is dat we wel eens verward worden met een aanbieder van vakanties vanwege de "sol" in onze naam, maar goed, het zijn zonnige associaties met de zon zullen we maar zeggen... ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.