Ik adviseer mijn klanten altijd de volgende methodiek te hanteren:
betalingstermijn bijvoorbeeld 30 dagen:
dag 33 aanmaning (geen 1e aanmaning noemen want dan wek je de indruk dat er ook nog een tweede gaat komen)
+ 5 werkdagen
+/- dag 40 telefonisch contact, probeer te achterhalen wat de reden van het niet betalen is. Factuur niet bekend? Gelijk kopie mailen/ faxen en afspraak maken dat deze met voorrang wordt behandeld. Klacht? gelijk proberen op te lossen of adresseren aan de juiste persoon binnen je organisatie.
+ 5 werkdagen
+/- dag 45 laatste aanmaning, refereer aan de eerdere aanmaning, vermeld dat als ze wederom ingebreke blijven de zaak uit handen zal worden gegeven aan het incassobureau met hierbij de vermelding van de naam en plaats van het bureau.
+ 5 werkdagen
+/- dag 50, daadwerkelijk uit handen geven, niet meer bellen. Debiteurenbeheer is een kwestie van opvoeden.
NB: het versturen van een aanmaning is wettelijk NIET verplicht, de overeenkomst die je met de klant hebt en het versturen van de factuur is voldoende. Het is echter wel zo prof. om minimaal 1 aanmaning te versturen alvorens je een incassobureau opdracht geeft.
Goede zaken allemaal !
Michael
een deal is pas rond als de factuur is betaald.........