Drammers01

Junior
  • Aantal berichten

    20
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Via Edilio Raggio 1/3, Genua, 0000AA, Nederland
  • Voornaam
    Richard
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Scuola Tricolore
  • Websiteadres
  • Skype

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Mijn mening over ondernemerschap
    Ondernemen is fun!

Drammers01's trofeeën

  1. Sorry Hilco, maar dat is echt niet waar. Als er iets is wat je als ondernemer niet onder controle hebt en wat je in de vernieling kan helpen dan is het wel de P uit je PEST-analyse. De P van politiek. In Nederland is het redelijk constant en worden eventuele veranderingen aangekondigd en kun je de debatten volgen. Maar waar ik woon is dat niet zo. Alles kan de volgende dag anders zijn. Je hebt dus NIET alles in de hand. Maar ook in Nederland kan arbeidswetgeving of de wetgeving in een naburig land flink roet in het eten gooien. Ook zijn internationale trends niet altijd eenduidig (mijn klanten Komen uit de hele wereld). Mijn hele familie is ondernemer, dus moeders, vader vroeger en ook mijn broer. Ook verschillende vrienden. De meesten worden de eerste 5/ 7 jaar geleefd (gevangenschap) is mijn ervaring. Een ondernemer kan zich natuurlijk ook moeilijk loskoppelen de eerste jaren. Het is zijn kindje en succes is verslavend.
  2. Ik geloof dat ondernemershap zowel vrijheid als gevangenschap brengt. Heb je een onderneming die in kundige handen is, met een goed team dan heb je een bepaalde vrijheid. Je bent ook vervangbaar. Maar dan heb je het wel over grotere ondernemingen en niet over ondernemingen met 5 werknemers. Ik zelf heb de vrijheid om een dag niet te werken of met de kinderen iets te doen. Ik sluit de boel ook om 16;00, waar ik vroeger tot laat bleef. Maar is ervaar het ook als een gevangenis. Want ik kan eigenlijk nooit op vakantie. Dan wordt je gebeld, omdat je werknemers een bepaalde vraag krijgen waar ze het antwoord niet op weten. Of klanten die willen boeken en die hebben dezelfde dag een antwoord nodig, anders gaan ze naar de concurrent. Die druk en stress is continue. In het laagseizoen wat minder maar ook dan is deze er. Ik ken dit van verschillende ondernemers. Die nemen de laptop mee en werken een paar ochtenden op vakantie. Maar je bent er ook zelf bij. Ik houd mijn zakelijke en persoonlijke uitgaven onder controle. Doe geen gekke dingen en pas uitgavenpatroon niet aan succes van onderneming aan. Dat wordt gespaard en geinvesteerd. De onderneming heeft geen schulden en geen kredietfaciliteit. Dat is hier in Italie ook wat gangbaarder. Ik krijg geen eens krediet of tegen hele slechte voorwaarden. Het geeft wel rust om zelfvoorzienend te zijn. Daarbij is voor mij een goed ondernemer, iemand die met een plan werkt, een duidelijke propositie heeft en aan data-mining en -analyse doet. Je moet weten hoe de markt er voor staat, wat de concurrenten doen, wat je klanten van je vinden. Wie meet, die weet. En daarbij moet je als goed ondernemer op basis van die continue stroom aan informatie, continue nieuwe ideeen genereren. Ik heb altijd een een lijst waar ik ideeen op schrijf. Die deel ik onder in kostenbesparend, omzetverhogend of op de verre toekomst gericht. Vaak direct gerelateerd aan de diensten die ik lever, maar kunnen ook niet-gerelateerd zijn. Die werk ik een beetje uit en ik plan dan ook vooruit. Het is net schaken. Ik heb in mijn onderneming/ branche, 3 keer grote omwentelingen gezien en de onderneming is tegen de crisis in gewoon doorgegroeid. Maar ik heb ook een plan klaar dat ik binnen 6 maanden de boel kan ontmantelen zonder schulden over te houden en dan zijn er nog de spaarcentjes om opnieuw te beginnen.
  3. Nee, dan heb ik eigenlijk nog niet de gehele vraag beantwoord, want ik weet nog steeds niet hoe een dergelijke procedure zou verlopen. Mijn schoonvader is advocaat. Misschien iets te veel de Godfather gekeken :). Ik herken in de opmerkingen het moralistische, zoals ik ruim 5 jaar geleden ook was. Laat ik het zo zeggen, dat hier allenmaal behoorlijk anders werkt.. Zo werkt dat dus niet hier. Documenten worden op de laatste dag naar je toe gestuurd om te voorkomen dat je niet in beroep kan gaan, of naar het juridische adres waar je niet meer zetelt (KvK werkt een beetje langzaam), er worden vonnissen getrokken zonder wederhoor en zonder een bladzijde gelezen te hebben, terwijl alle data, wetsartikelen, etc. fout zijn. Onrecht... Dat is een understatement.. Ik kan me voorstellen dat als er een claim op de onderneming heerst (terecht of onterecht), dat er geen bezittingen mogen worden verkocht. Indien dat wel gebeurt, hoe zou de terugvorderingprocedure/ het ongedaan maken van de koop in Nederland verlopen. En in Nederland verlopen bij een koper in een ander EU land? Bedankt voor de opmerkingen in ieder geval. Groet uit het wilde westen!
  4. Het zijn geen concrete plannen en uiteraard heb ik ook even nagedacht over onder eigen naam plaatsen. Ik geloof dat ik duidelijk had aangegeven dat ik graag in Italie wil blijven en echt niet terug wil naar Nederland. Ook heb ik aangegeven dat er een sterke groei is en er voldoende reden is om door te gaan. Ik ben gewoon bezig met allerlei zaken in beeld te brengen, scenario's te schetsen en dit is een tak van sport waar ik niet zo veel van af weet. Uiteraard weet ik ook dat ontrekken van onderdelen grensoverschrijdend strafbaar is, maar in de praktijk is het heel lastig voor een Italiaanse advocaat een vonnis in een ander EU/ niet EU land door te voeren te laten vervolgen. Mijn vraag is wat er, in eerder beschreven geval, normaal gesproken voor procedure volgt? En eigenlijk heb ik ook geen antwoord om mijn vraag gekregen wat er in een dergelijk geval te verwachten is voor de kopers. P.S. er zijn heel weinig Italianen die een vreemde taal spreken laat staan het Nederlands!
  5. Goedenavond! Ik en mijn Italiaanse partner hebben een Italiaanse talenschool in Italie. Deze bestaat nu 4,5 jaar en we draaien redelijk. Komende jaren verwacht ik significante toename van zowel de omzet als winst. Onze onderneming is vergelijkbaar met Nederlandse vof, dus hoofdelijke aansprakelijkheid. Nu zit ik eigenlijk met het volgende probleem. Wij hebben op het moment 2 rechtszaken, arbeidsconflicten, lopen. En hoewel het om niks gaat, en het tweede geval geen eens een rechtzaak is, heb ik inmiddels wel gezien dat in principe iedereen hier gratis een rechtzaak kan starten ook daar waar er geen enkele grond is. De kans dat ze vervolgens gelijk (of deels) krijgen is groot en dat is nog even los van de kosten van juridische bijstand (rechtsbijstandverzekering in hier nog niet verankerd begrip en mede daarom zeer duur). Onze activiteit kan niet zonder personeel gerund worden en vaste contracten voor onbepaalde tijd (lees: geen rechtszaken) staat gelijk aan zelfmoord (financieel, sociaal en juridisch). Dit betekent voor ons een enorm ondernemingsrisico voor nu en op termijn. Nu hebben we wel enige zaken die van waarde zijn en menig talenschool (dan wel propsects niet werkzaam in deze branche) graag zouden willen bezitten. Het gaat hierbij met name om naam van de school, website, agenten die de cursussen verkopen, lesmateriaal, methode, database, contacten en werkwijze. Aangezien ik een rooskleurige toekomst verwacht en het feit dat ik buiten deze en andere ellende (daar zou ik eigenlijk een boek over moeten schrijven) toch graag in Italie zou willen blijven, ben ik een aantal scenario's aan het overwegen. Veel hangt samen met de afloop van beide zaken. In het slechtste geval verliezen we beide zaken en kunnen we niet langer in Italie blijven en wil ik ook niet langer in Italie blijven. In dat geval zou ik graag wat bovengenoemde zaken voortijdig willen verkopen. Stel ik verkoop bij tweede vonnis (in ons nadeel en we tekenen beroep aan) de website, agent contracten, logo, naam en, materiaal aan een koper, maar laat dat geld op mijn Nederlandse rekening storten en laat de vof leeg (of nagenoeg leeg) achter (zeg huurcontracten op, etc.), maar doek hem niet op. Wat zouden in een dergelijke situatie de consequenties in Nederland zijn? In welke mate krijgen eventuele kopers van bepaalde onderdelen te maken met claims bij een slechte afloop van de rechtszaak (ik heb waarschijnlijk meldingsplicht?)? Ik weet dat dit niet echt ethisch is, maar wij worden en zijn ook niet zo netjes behandeld. Noem het maar een goede integratie ;) Elke gedachtengang of idee is van harte welkom!
  6. Ik ontvang helaas, 2 tot 3 keer per maand dit soort 'prachtige' opdrachten, veelal uit Nigeria. Inderdaad zitten er regelmatig taalfouten in en is de opdracht erg aanlokkelijk. Ook zijn het vaak mail-merges, waardoor de email niet al te persoonlijk is. Aangezien je nu gereageerd hebt kun je er anderen in de toekomst verwachten met andere verschijningen, namen, e.d. Wat ik standaard doe is het volgende: - google e-mail adres (nooit bedrijfsnaam), - kijk naar het Engels en onderschrift en controleer positie persoon en/of adres, - kijk naar je statistiek software wie er op dat moment op je site was (vaak Nigeria dus). En reageer dan niet!
  7. Als een folder de enige manier om je bedrijf aan de aan te brengen zal ik er niet teveel van verwachten. Ook zoals hier gezegd moet je een duidelijke propositie hebben en afgeleid een duidelijke doelgroep (segment)(-en). Een goede folder met een duidelijke presentatie aan de juiste groep zonder teveel spill-over kan heel effectief zijn, maar ik zou het altijd verpakken met een actie en de inzet van andere media. Ik persoonlijk stuur elk jaar zo'n 4000 folders naar relevante contactpersonen binnen universiteiten in de hele wereld. Dat doe ik met de aanbieding van een scholarship geldig voor een van hun studenten. Dat leverde me een aantal studenten op en bovendien geinteresseerde universiteiten. In het tweede jaar deed ik er een gelikte poster bij en dat leverde een vedubbeling op, met name omdat die op de bacheca kwam van de relevante faculteit. Het mooie daaraan is dat we daarmee van push naar pull gingen. De studenten hadden de poster gezien en gingen informatie bij hun docenten vragen. Je kunt natuurlijk ook een actie koppelen met tevens de inzet van je website. Er zijn veel mogelijkheden en mensen die geinteresseerd zijn vinden het volgens mij nog altijd fijn om iets te kunnen meenemen, maar ik zou het nooit als einige marketingaktiviteit inzetten.
  8. Salve Joost! Dank je! Ik bedoelde al deze aktiviteiten in Italie op te zetten. Niks te maken met Nederland. Het punt is dat ik de genoemde aktiviteiten al op kleine schaal uitvoer, maar het wordt er een beetje bijgedaan. Ik wil sommige aktiviteiten professionaliseren en er zelfstandige entiteiten en profit centers van maken op termijn. Echter de kosten om dat nu al te toen zijn te hoog. Ik wil dus eigenlijk onder bestaande entiteit die aktiviteiten ontplooien om deze vervolgens bij bepaalde grootte/ autonomie te verzelfstandigen, maar weet niet goed wat de implicaties zijn en wat ik al uitgangspunt moet nemen (boekhoudingen gescheiden houden, mogelijkheid verschillende merken voeren, fiscale consequenties, wat is de beoogde grootte om te verzelfstandigen, eventueel aantrekken financiering, etc.) Ik wil met name de boel scheiden om op termijn makkelijker to verkoop over te gaan. En spreiden van risico. Wat ik zeker niet wil is dat straks een aktiviteit faalt en middelen blijft wegtrekken bij de gezonde aktiviteit. Een ander punt is natuurlijk 'asset protection' en minimaliseren van toekomstige belastingdruk... Aspetto la vostra cortese risposta! Saluti,
  9. Ja, maar dat betekent dat ik handelsnaam moet veranderen en dat kost poen hier... Leuk zo'n generieke holding naam, maar kan ik verder niet zo veel mee.. Cari saluti,
  10. Beste allen, Ik heb een Italiaanse talenschool in Italie samen met mijn vriendin. Dat is een snc. ofwel una società in nome collettivo ofwel een een soort commanditair vennootschap in Nederland, maar zonder stille vennoten, denk ik... Nu verkopen wij Italiaanse talencursussen in Italie en doen daar wat verhuur kamers en oprganistaie vrijetijdsaktiviteiten bij. Nu wil ik een aantal aktivitieten opzetten en bestaande uitbreiden zonder direct een nieuwe onderneming op te zetten. Zo wil ik op termijn de vrijetijdstak uitrbreiden (misshien autonoom maken), een talenportal/ agentschap opzetten opzetten en heb ik nog wat ideeen. Echter, hoe werkt dat in Nederland. Kan ik verschillende merk-/ bedrijfsnamen simpel aan bestaande aktiviteit koppelen en balans consolideren of is het beter een losse juridische entiteit op te zetten. Uiteraard even los van specifieke wetgeving in Italie die misschien niet in Nederland (of andersom) van toepassing is. Mijn boekhoudster geeft me ook niet echt duidelijkheid (ja ik weet het, ik moet veranderen..). Iemand ervaring met een dergelijke kwestie? Het is in eerste aanleg geen probleem als bij facturatie de naam van onze school verschijnt. En bij bepaalde bedrijfsgrootte zal ik uiteraard andere bedrijfsstructuur moeten neerzetten. Iemand ervaring hiermee? Bij voorbaat dank!
  11. Als ik het hier in Italie zou kunnen kopen met lijst en ik zou ook nog de lijst en poster online kunnen bekijken (match) en de prijs is goed, het wordt bezorgd aan de deur, dan koop ik er zo een paar. Maar zoals gezegd en zijn veel van dergelijke sites en hoe ben jij anders/ goedkoper. Suc6!
  12. Ik merk de crisis heel duidelijk! Maar heb niet zoveel pijn gelukkig... ;) Wij hebben klanten tussen de 16 en 75 uit eingenlijk de hele (moderne) wereld. Toen de eerste serieuze berichten in juni kwamen doorsijpelen, namen bij ons de boekingen af en ook het gem. besteedbare bedrag. Na de eerste schrik, was er het herstel. Gelukkig daarna een paar grote klappers waardoor het gemiddelde lekker omhoog ging. Amerikanen blijven in grote getalen weg, maar gelukkig zijn er meer Jappen en Russen. In onze branche hebben we veelal de welgestelden als klant en die zullen wel rijk blijven en dus ook wel blijven komen als je het niet te gek maakt. Ik zie echter heel duidelijk in het uitgavenpatroon van mijn klanten dat de ahnd op de knip zit. B-to-B weet ik niet, maar ook daar zullen zeker de gevolgen voelbaar zijn. Ik merk dat kleine kredieten, huurkoop en hypotheken alhier veel strikter zijn. Gewoon zuinig zijn, probeer grote investeringen uit te stellen en desondanks te innoveren en zet meer in op bestaande klanten, dat werkt prima voor ons. Ik denk echter, als ik zo de berichten lees, dat het nog wel erger wordt.
  13. Uiteraard kun je je als ondernemer nooit helemaal zeker wanen. Ondernemen is gelijk aan risico. Maar wat ik eigenlijk bedoelde, is hoe je wist dat je bedrijf uit de kinderschoenen was geklommen en consistent en stabiel was geworden. Ik zie bijvoorbeeld dat ik vorig jaar de ene week 5 boekingen had en de daaropvolgende week niks. Nu zijn er ook nog uitschieters, maar elke week komt er wel iets binnen. Ook de comunicatielijnen zijn duidelijker, iedereen weet wat ie moet doen en ook heb ik meer mensen die ons vinden door anderen, wat me ook gezond lijkt wordt voor een gevestigd bedrijf, maar wat voor jonge ondernemingen niet geldt. Ik heb overigens de indruk dat wij er nog niet zijn, want er zijn nog te veel fluctuaties, te veel zaken die fout gaan, en bestaan simpel gezegd nog geen 3 jaar. Ben benieuwd wat voor indicatoren jullie hadden en hoe je daar vervolgens mee om ging.
  14. Ik ben nog niet zo lang op Higherlevel. Ik ben 3,5 jaar geleden met mijn Italiaanse vriendin naar Italie verhuist. Hier hebben we na 8/ 9 maanden een eigen Italiaanse talenschool opgezet. Hoewel we heel hard groeien (gem. 50/ 60%) elk jaar, heb ik nu eindelijk de indruk dat we een stabiele factor zijn geworden. Niet alleen dankzij de omzet en winst, maar ook door samenwerkingen, continue positieve cash flow, de inzichten die inmiddels in de markt hebt verkregen, betere kennis van concurrenten, google ranking, je eigen routine bij bepaalde zaken, redelijk vast team, vaste leveranciers, kennis van eigen zwaktes en sterktes, etc. Probleem is echter dat wij (behoudens agenten, samenwerkingen universiteiten en wat afspraken met plaatselijke multinationals) nauwelijks vaste en terugkerende klanten hebben. 98% zijn elke keer weer nieuwe klanten, wat zeer gebruikelijk is overigens. Daardoor zijn we uiteraard behoorlijk afhankelijk van zoekmachines, adverteren, beurzen, mond-op-mond reclame en mailings. Nu probeer ik mijn ex-studenten in goede ambassadeurs/ vertegenwoordigers om te toveren, wat een zeer krachtig middel is. Maar door de aard van onze bedrijfstak, heb ik altijd een sluimerende onzekerheid. Mijn vraag aan jullie is wanneer en hoe jullie het idee hadden dat je je 'veilig' waande (zonder op je lauweren te gaan rusten natuurlijk) en wat er vervolgens voor je veranderde. Uiteraard begrijp ik ook dat een deel van mijn onzekerheid te maken heeft met het verblijf in een ander land, maar verder denk ik dat de situatie gelijk is. Lees graag jullie reacties! En sorry voor eventuele schrijffouten, spreek niet zo heel veel en vaak Nederlands meer.
  15. Ik heb niet zulke hele goede ervaringen met Adwords, waarbij ik wel moet aanmerken dat ik betere resultaten had met content search dan keyword resultaten. Ik denk dat resultaten ook varieren van product/ dienst. Ik heb verschillende benaderingen geprobeerd, maar stop mijn geld, na analyse, liever nu in andere tools. Had wel de kliks maar te weinig doorkliks en te weinig herhaalbezoek. Ik denk echter dat het voor bepaalde producten heel goed kan werken, maar zoals eerder werd aangegeven moet men wel erg goed letten op afbakening termen. Bij overture was er een leuke tool om te kijken welke zoektermen in voorgaande maand gezocht werden, was erg nuttig. Nu laat google vaak bij het intypen zien hoeveel resultaten er voor een bepaalde combinaties woorden zijn.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.