Hoi Michiel,
Had als online marketeer een aantal keer hetzelfde probleem met mijn webshops (o.a. Hockeygear.eu. Inmiddels ook vertaald naar Hockeywebshop.de, Hockeywebshop.fr, Hockeywebshop.es, Hockey-webshop.com) en heb eigen urls gebruikt. Bevat de url die je in je basistaal hebt een trefwoord? Zo ja, dan is er vaak sowieso reden om voor een landafhankelijke url te kiezen. Is de url een merk én .com of niet landafhankelijk zoals .eu, .shop, oid dan zou ik niet altijd overgaan naar landafhankelijke urls.
Hoeveel het voor de ranking uitmaakt als je goed scoort valt te bezien. Op korte termijn is het prettig dat je meelift op je oude url, maar voor lange termijn kan ik uit ervaring spreken dat meerdere landafhankelijke urls beter werken. (Overigens, qua .de. Hockeywebshop.de draait nog geen jaar, maar stond al vrij snel in de hoogste regionen en daar kwamen de laatste maand al tienduizenden euro's uit...)
Inmiddels heb ik hier ook een tool voor gemaakt in de vorm van Shoptranslate.com, waarmee ik het shops gemakkelijker maak een buitenlandse webwinkel te vertalen én te runnen, en daar kies ik het liefst voor aparte urls. Ook is dit, zoals hier al wordt gezegd al heel veel beter voor het vertrouwen en de beleving van evt. klanten' Daarnaast kun je idd. je instellingen anders runnen, qua valuta, design, verzendkosten, plugins, e.d.
Vaak is het niet zo simpel. Meestal beginnen bedrijven op die manier, maar komen ze er na een tijdje achter dat er dan een of meerdere van de volgende problemen ontstaan zoals:
- Nadat alles vertaalt is is het invoeren van de vertalingen per product veel werk
- Nieuwe producten? Ondergaan weer het complete proces -> tijdrovend
- Voorraad bijhouden? Is alles gekoppeld?
- Instellingen en plugins e.d. up to date houden
- Prijzen invoeren is tijdrovend, zeker als je het anders wilt doen als de basistaal
- SEO in andere talen is niet altijd eenvoudig
Al met al kan het met kosten / tijd nogal uit de hand lopen....zeker als je veel producten hebt. Vraag gerust eens advies. Wij zijn in onze verkenningsfase qua klanten, dus ik hoor graag van mensen die een crossborder shop hebben tegen welke problemen ze aanlopen.