Ramon

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male
  • Adres
    Nieuwpoortslaan 104, Alkmaar, 1815LR, Nederland
  • Voornaam
    Ramon
  • Achternaam
    Lambert
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Draemcatcher Group
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

  • Branche
    29

Visie op

  • Mijn mening over innovatie
    Innovatie = noodzaak.
  • Mijn mening over ondernemerschap
    Een entrepeneur is een eigenwijze levensgenieter.

Ramon's trofeeën

  1. Hoi Steven, In aanvulling op de vorige sprekers (probeer in eerste instantie geen geld te lenen bij de bank) en niet gehinderd door enige kennis van zaken omtrent hetgeen je van plan bent: mogelijk kun je (een deel van) de noodzakelijke financiering ook via leveranciers / cliënten verkrijgen? Dit geeft je de mogelijkheid om kleiner te beginnen, wellicht zelfs met minder risico's, zodat je in eerste instantie geen BV Wij zijn in Q1 2009 gestart en hebben per 1 jan 2010 een ruim twee keer zo groot bedrijf (gemeten in omzet) overgenomen, waarbij de verkoper zich tevens als financier heeft opgesteld. Wanneer een relatie van je bereid is om deels te financieren, zal dit ook al meer overtuigingskracht richting een bank hebben. Succes in ieder geval! Gr. Ramon
  2. Ondanks de berichten in de media (banken die niet meer bereid zijn te investeren / minder risico's nemen), is mijn ervaring nog steeds dat de bank bereid is om zaken te doen. Wij zijn momenteel bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden voor de toekomst (andere juridische structuur, overnemen clientportfolio, etc.) en tot nog toe hebben wij bij twee banken (waar we nu niet bankieren) al schriftelijke toezeggingen voor max. 450K gekregen (eigen investering van 50K). Als je plan maar goed onderbouwd en vooral realistisch is, dan is de bank nog steeds bereid (flink) te investeren! Succes in ieder geval!
  3. Nu de Landsbanki haar verplichtingen niet meer kan nakomen, ben ik benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Het lijkt erop dat de IJslandse overheid die 20K niet kan garanderen: zou een failliet van de overheid betekenen. ??? En dat is dan weer een goede reden om die garantstelling niet tot uitvoering te laten komen... Dat is ook de reden waarom de Britse overheid garant staat voor het geld dat ING nodig heeft om de spaartegoeden van Icesave in Engeland over te nemen. Het wachten is dus op een melding van de NL overheid dat zij niet alleen die 80K (= 100K minus de eerste 20K die IJsland garant zou moeten staan), maar ook de eerste 20K garandeerd. En in het slechtste geval is iedere spaarder van Icesave 20K van de eerste 100K kwijt. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat 90% hun volledige spaargeld kwijt is... :'(
  4. Wij hebben hier misschien geen grote dotcom markt / vc markt voor technostarters, maar op een andere schaal komt een vergelijkbaar probleem hier wél voor. De grotere ondernemingen die recent een groot risico namen, komen eerst in de problemen. Hun (beurs)waarde daalt, waardoor hun schuldenlast tov hun waarde stijgt. Dit is voer voor de meer gezondere partijen. Voorbeeld: TomTom nam recent TeleAtlas over, heeft daarvoor een fikse schuld op zich genomen; door de daling vd waarde van TT, zijn zij nu een belangrijke overnamekandidaat geworden. Banken zullen om twee redenen minder risico nemen bij het aangaan van een krediet: 1) kans dat schuldenaar schuld niet terugbetaalt is tegenwoordig hoger dan twee jr geleden 2) belangrijker nog, ze hebben zelf geen geld voorhanden. Alleen de heel gezonde bedrijven zullen, voornamelijk vanuit eigen middelen, investeringen kunnen blijven doen. Kortom: ik verwacht ook een daling van de investeringen door bedrijven. En ja, dat komt nu door de financiële onrust. Had ook kunnen gebeuren als gevolg van de normale conjunctuur schommelingen. Ik maak me wat dat betreft ook totaal geen zorgen. Een paar jaar geleden dacht ook iedereen dat het goed mis was, en dat is volgens mij ook wel meegevallen.
  5. De vraag is of deze regeling wel geschikt is voor / gericht is op startups. Immers: welke starter neemt dergelijke financiële risico's als de uitkomst niet zeker is? Als de uitkomst van de ontwikkeling al zeker is dan heb je geen groot technisch risico meer, dus kom je niet in aanmerking voor dit krediet. Misschien eerst verder ontwikkelen (desnoods een jaar langer voor nemen dan gepland), zodat in ieder geval meer zekerheid bestaat over het oplossen van de technische risico's? Kun je nog gebruik maken van de WBSO ook ;D Overigens, afhankelijk van het soort ontwikkeling dat je gaat doen, zijn er veel interessante subsidieregelingen beschikbaar waarbij de bijdrage een subsidie is en geen krediet. Moet er nog steeds geinvesteerd worden door de ondernemer, maar heb je (in principe) geen terugbetalingsverplichting.
  6. Hoi, Je zou het Nationaal Revalidatiefonds kunnen benaderen voor subsidie. Zij hebben budget beschikbaar voor diverse soorten projecten. Als je met een (min of meer) uitgewerkt businessplan naar hen toegaat, dan kunnen zij mogelijk een deel van de kosten financieren. Ik ken de exacte voorwaarden van het fonds niet, maar die kun je ongetwijfeld achterhalen via de website van het revalidatiefonds. Een andere mogelijkheid zou de Stichting Nuts Ohra kunnen zijn, ook zij subsidiëren projecten in de zorg. De projecten die voor subsidie in aanmerking komen dienen betrekking te hebben op de gezondheidszorg in brede zin in Nederland. Daartoe worden ook projecten gerekend die direct verband hebben met de leefsituatie van degenen die zorg ontvangen. Dat lijkt redelijk goed in lijn te liggen met hetgeen jij voor ogen hebt. Verder gaf je aan mogelijk Nederlandse taallessen te willen (laten) geven aan allochtonen. Hou er rekening mee dat (met name de zgn.) nieuwkomers tegenwoordig een Inburgeringscursus dienen te volgen. Een onderdeel binnen deze Inburgeringscursus betreft Nederlandse taallessen (NT2). Gemeenten zijn hiervoor verantwoordelijk. Om een lang verhaal kort te maken: in veel Gemeenten hebben de ROC's de aanbesteding omtrent NT2 onderwijs verloren aan particuliere partijen. Deze partijen hebben over het algemeen geen vaste locatie, maar maken gebruik van buurtcentra, basisscholen, etc. Afhankelijk van de Gemeente waar jullie je idee willen testen, zou je er mogelijk ook voor kunnen kiezen om ipv de taalles aan te bieden, de locatie beschikbaar te stellen (en daar dus huurinkomsten voor te krijgen). Daarmee voorkom je dat je je op twee relatief onbekende terreinen begeeft. Succes in ieder geval! Gr. Ramon
  7. Ik heb in de familiesfeer wel eens te maken gehad met een verhouding opdrachtgever-freelancer; familielid is opdrachtgever voor een groot aantal freelancers. Een dergelijke bepaling heeft tot doel te voorkomen dat jij met relaties van je opdrachtgever aan de haal gaat. Dat is op zich logisch. Echter, als de bepaling inderdaad zo streng geformuleerd is dat je, ondanks het feit dat je free lancer bent, geen beeldmateriaal mag verkopen aan anderen dan het bureau waar je de overeenkomst mee hebt gesloten, dan zou het zo kunnen zijn dat feitelijk sprake is van een min of meer verkapte werkgever-werknemer relatie. En als dat het geval is, dan heb jij al jaren belasting betaalt over je inkomsten, terwijl je opdrachtgever (dat bureau dus) loonbelasting en premies volksverzekeringen had moeten betalen. En dat kan je opdrachtgever vrij duur komen te staan :-) Misschien kun je dat nog even nagaan. Dat werkt namelijk vrij goed als "dwangmiddel" richting de opdrachtgever. Toen dit enkele jaren geleden bij dit familielid speelde, is uiteindelijk gekozen voor een soort 'schikking'. Hopelijk kun je hier iets mee. Succes in ieder geval!
  8. Ook de uren van de comm. man kunnen inderdaad mee in de WBSO, zeker als hij op de loonlijst staat bij de werkmaatschappij. Als de commerciële man een eigen holding heeft, dan kan het ook, maar dan moet zijn rol goed onderbouwd kunnen worden. In de aanvraag gaat dit meestal vrij goed en eenvoudig, maar de vraag is of dit in de projectadministratie ook zo goed en eenvoudig gaat. Kijk dus aub niet alleen naar de aanvraag, maar ook naar de wijze waarop e.e.a. in de praktijk wordt geadministreerd en hoe je de rol van de comm. man goed kunt benoemen in de projectadministratie.
  9. Bedrijfswaardering... das een zoekterm waar ik nog niet aan had gedacht :-[ Thanks!
  10. Hallo, Het onderwerp staat ongetwijfeld al ergens, maar helaas kan ik het niet vinden op dit forum. Mijn vragen zijn de volgende: - Is er een soort berekening waarmee je -grofweg- een indicatie kunt krijgen voor een overnamesom (via MBO)? - Kan reeds sprake zijn van goodwill twee jaar na de start? - Weten jullie iemand / kunnen jullie iemand aanraden (een onafh. expert) die een waardebepaling kan uitvoeren? Ik hoop dat dat voldoende info is.
  11. Hallo, WBSO voor software is tegenwoordig ook niet heel complex meer (mits de juiste termen worden gebruikt), maar het blijft inderdaad wat moeilijker dan 'hardware'. Ten aanzien van de controle: nieuwe aanvragers kunnen alleen nog door SenterNovem worden gecontroleerd. Zij controleren met name het inhoudelijke deel (dus de aanwezigheid van een uren- en projectadministratie). De rol van de Belastingdienst is tegenwoordig beperkt tot de controle van de afdrachtvermindering (heb je niet méér afdrachtvermindering toegepast dan waar je recht op hebt?). Controles worden vantevoren aangekondigd, ze (SenterNovem) staan dus niet opeens voor je deur. Let op: je urenadministratie mag niet meer dan 10 werkdagen achterlopen, de projectadministratie niet meer dan een kwartaal. Overigens, mijn ervaring is dat veel ondernemers zich vergissen in de WBSO-administratie. Uit een projectadmin moet in ieder geval duidelijk de aard en voortgang van de activiteiten blijken, en moet duidelijk zijn wie bij de werkzaamheden is betrokken en hoeveel uur besteedt is (koppeling tussen project- en urenadmin). Met name dit laatste wil nog wel eens lastig zijn. Bovendien is het nooit zo dat al je ontwikkelingsactiviteiten in aanmerking komen voor de WBSO. Activiteiten die niet thuishoren in de WBSO, moeten ook niet terugkomen in je administratie. Kortom: met name het eerste jaar (liever: de eerste twee jaar) kun je het beste ondersteuning van een expert vragen. Als je het kunstje goed afkijkt, kun je daarna waarschijnlijk zelf aan de gang gaan. Succes in ieder geval!
  12. Voor dit soort subsidies kun je het beste contact opnemen met de Gemeenten waar je een clinic wilt gaan doen. Wellicht hebben zij speciale "potjes" waar ze een deel van je kosten uit kunnen subsidiëren. De provincie is heel misschien ook een mogelijkheid, maar dan zul je in meerdere Gemeenten iets moeten gaan doen, en waarschijnlijk ook in combinatie met meerdere partijen, zodat het voor de provincie ook duidelijk is dat een groter -provinciaal- belang wordt gediend. Dat de overheid sportbeoefening door jongeren belangrijk vindt, wil niet zeggen dat ze dus ook willen subsidieren. Belangrijk is om je af te vragen waarom je een clinic gaat doen, wat wil je ermee bereiken, wie denk je te bereiken, waar wil je dat doen, wanneer wil je dat doen en bovenal wat kost het?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.