BOIP

Senior
  • Aantal berichten

    75
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondersteunende organ
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    BBIE

Bedrijfsinfo

BOIP's trofeeën

  1. Beter is www.boip.int ;-) Onder het 'kopje Merken' vind je bij de toelichting van de formulieren het volgende : (NB bij de veel handiger online-deponering staat 't in de helptekst) ------------- Een deposant is de persoon of de organisatie die een merk wil registreren. Een deposant kan zowel een natuurlijk persoon (lees: privé-persoon) als een rechtspersoon zijn. Als de deposant een natuurlijk persoon is, vermeldt dan zijn achternaam en volledige eerste voornaam. Is de deposant een rechtspersoon, dan moet u ook de rechtsvorm vermelden. Hiervoor kunt u de inschrijvingsgegevens van de Kamer van Koophandel (NL) of de Kruispuntbank van Ondernemingen (Be) gebruiken. Heeft u een eenmanszaak of bent u een zelfstandige, dan vermeldt u de achternaam en de volledige eerste voornaam van de deposant. U kunt daaraan toevoegen 'handelende onder de naam xxx'. Bij xxx vult u de naam van uw eenmanszaak of firma in. Het vermelden van het adres is verplicht, omdat het adres in het merkenregister wordt opgenomen. Het vermelden van het postbusadres is facultatief. -------------- Als er na verloop van tijd alsnog bijvoorbeeld een B.V. definitief is opgericht, kun je trouwens als privé-persoon het merk altijd alsnog overdragen naar die B.V. Verdere vragen ? : U kunt bij het Informatiecentrum terecht voor algemene informatie, inlichtingen uit het register, het deponeren van een merk of model en het vastleggen van een i-DEPOT. Telefoon (Iedere werkdag tussen 8:30 en 17:00 uur) via: 070 349 12 42 (vanuit Nederland)
  2. Neem bij zulk soort vragen gewoon even contact op met het Informatiecentrum van het BOIP : Je kan bij het Informatiecentrum terecht voor algemene informatie, inlichtingen uit het register, het deponeren van een merk of model en het vastleggen van een i-DEPOT. Telefoon: Iedere werkdag tussen 8:30 en 17:00 uur via: 070 349 12 42 (vanuit Nederland) Uiteraard kunt je ook een e-mail sturen naar info@boip.int of het bestaande contactformulier gebruiken op de website www.boip.int Voor wat betreft de vraag; je was aardig op weg; via 'aanpassen' (schiet standaardtekst naar boven) kun je de zogenoemde standaard-classificatie aanpassen met jouw eigen tekst, dus in jouw geval bijvoorbeeld in : Klasse 9 Beeld en geluidsdragers, zoals bijvoorbeeld CD's, CDi 's en DVD's, waarop eigen- en andermans muziekproducties. Klasse 35 Commercieel-zakelijke bemiddeling bij de verkoop van de in klasse 9 genoemde producten, ook langs electronische weg zoals Internet. Klasse 38 Het langs telecommunicatieve weg, waaronder digitaal, aanbieden van muziek. Klasse 41 Muziekproductie (van eigen- en andermans werken), ook langs electronische weg zoals Internet. Als 't zo - of met jouw eigen tekst/voorstel - toch nog niet helemaal klopt, past de BOIP-behandelaar jouw merkdepot vanzelf aan, vraagt even verder of doet een nieuw voorstel. Maar nogmaals, soms is van te voren bellen efficiënter. Rudolf
  3. Kijk (ook) hier maar eens: www.domjur.nl Lees je ook dit: http://www.domjur.nl/nl/vraag-en-antwoord/veel-gestelde-vragen/u-bent-van-mening-een-recht-te-hebben-op-een-door-een-ander-geregistreerde-domeinnaam/
  4. Even een 'kleine' correctie; een e-idepot is geen 350 euro, maar slechts 35 euro....
  5. Om teleurstelling(en) te voorkomen; de zogenaaamde weigeringscriteria zijn voor individuele- of collectieve merken hetzelfde. Kortom: als het een beschrijvende term (lees: titel) is, zal 't ook (als collectief merk) weerhouden worden. Ook als je iets als een afkorting deponeert, maar de afkorting is gebruikelijk (geworden), zal 't geweigerd worden door het BOIP. Dus als (onderscheidend) logo (al dan niet individueel of collectief) is 't te deponeren, maar dan mogen anderen de beschrijvende termen wel gewoon gebruiken en/of deponeren in een (geheel) ander logo.
  6. Kijk eens op www.boek9.nl en tik in de zoekfunctie "jaliens" in .... Het betreffende vonnis: http://www.boek9.nl/www.delex-backoffice.nl/uploads/file/Boek9%20/Boek%209%20Uitspraken/Merkenrecht/RB%20MST%2024022011%20Jaliens.pdf Trek zelf de conclusie....
  7. Denk ook eens een het zogenaamde i-depot van het BOIP (zie: http://www.boip.int/nl/ideeen/introduction.html ). Je krijgt dan van een officiële instantie een i-depotnummer die je dan weer kan opnemen in de NDA.... Wat kún je hebben aan een i-depot ? Zie: http://www.boip.int/nl/pdf/regulations/iDEPOT_BrigitteDauwe.pdf
  8. Wellicht nog ter aanvulling / overweging.... Als iemand anders nou datzelfde merk ook in de Benelux / Europa op de markt brengt en wél deponeert ? Dan zou 't nou zomaar kunnen dat een rechter hém dat merk toewijst, ondanks dat jíj eerder op de markt was. Kun / moet jíj er gewoon mee stoppen. En dat onder het motto "Tsja meneer, dán had u het maar zélf eerder moeten deponeren. Er is daar tenslotte een merkregistratiesysteem voor, wat ook nogeens zegt : wie het eerst komt (lees: registreert), die het eerst maalt". De merkregistratiesystemen bestaan er natuurlijk niet voor niks... ;)
  9. 1) Nouhou, dat is wat (te) kort door de bocht hoor. Als de woordelementen in een beeldmerk zeer nadrukkelijk aanwezig zijn, dan neemt een rechter nogal eens toch inbreuk aan. M.a.w. hoe meer een woord (samenstel van woordelementen) wegvalt, door bijvoorbeeld gebruik van veel andere (versierings)elementen in een beeldmerk, hoe moeilijker het kán gaan worden. 2) Deze redenering lijkt wel te kloppen; als een woord in een beeldmerk beschrijft dan kun je dus niet al te snel een claim leggen op het woord (hoewel dat natuurlijk wél altijd valt te proberen). Je moet dan inderdaad wél wegblijven van het geheel of de kenmerkende delen van het beeldmerk, maar eenzelfde (beschrijvend) woord kun je dus wellicht wel gewoon gebruiken in een geheel ander beeldmerk. Toch bestaat er (helaas) nogal wat verschillende jurisprudentie (omdat e.e.a. nogal eens van veel verschillende factoren afhankelijk kan zijn), dus raadpleeg bij (mogelijke) inbreuk een IE-specialist.
  10. Zoals eerder gezegd specialistenwerk, maar ter nadere aanvulling een zeer recente WIPO information notice van 22/11/2010 : http://www.wipo.int/edocs/madrdocs/en/2010/madrid_2010_16.pdf
  11. Tsja, wat is wijs... Ik weet niet precies wat kosten zijn van een 'rechtstreeks' Amerikaans (VS) merkdepot, maar je zou kunnen overwegen om eerst jouw (woord)merk(en) in de Benelux te deponeren (rechtstreeks bij het BOIP 240 euro voor 10 jaar voor 3 productklassen) en dan - gebaseerd op het BOIP-merkdepot- een zogenaamd internationaal depot te doen (aanvraagkosten via BOIP ongeveer zo'n 825 euro voor 1 productklasse en zo'n 1325 euro voor 3 productklassen). Dán heb je in ieder geval voor 3 jaar een soort van defensief merkdepot in de VS. En misschien kun je dat 'trucje' dan ook na afloop van die 3 jaar weer (voor een volgende 'defensieve' 3-jaarsperiode) herhalen ? Maar contacteer anders voor de zekerheid even een IE-specialist (oa. te vinden via www.bmm.nl) Voor registreren buiten de Benelux kijk nog even hier : http://www.boip.int/nl/merken/outsideBeneluxInternational.html
  12. Zwitserland behoort niet tot het zogenaamde CTM-systeem (= Europees merk), dus als je het merk als CTM deponeert heb je geen bescherming in Zwitserland en kun je daar merkjuridisch ook geen problemen krijgen lijkt mij. Ivm. merkgebruik tov. merkregistratie moet ik voor Zwitserland het antwoord schuldig blijven. Even IE-specialist raadplegen. (vraag dan ook gelijk mijn hiervoor genoemde veronderstelling na...) :-[
  13. ??? Ik ben natuurlijk "bevooroordeeld", maar zelfs de NOVU is van mening dat een i-depot een zeer zinvol bewijsmiddel is in de VS ivm. het "first to invent"-principe. Maar, zoals de Belgen zeggen "trek uw plan".... :P
  14. De grote lijn is dat een merknaam ook beter niet verwarrend moet zijn t.o.v. een handelsnaam (bedrijfsnaam), máár dat is 'ie eigenlijk alleen als ze 'elkaar raken'. M.a.w. als deze firma nou een groothandel in kleding is, heb je wellicht een probleem. Soms kan het zinvol zijn om gewoon contact op te nemen (kun je natuurlijk "slapende honden wakker maken") en even op schrift te stellen dat het geen probleem is (ook niet voor in de toekomst). Ook kun je het merk gewoon deponeren, dan merk je wel of ze op je af komen en dan sta je misschien wel sterker dan je dacht. Deponeer anders ook jouw merknaam in een onderscheidend logo; dáár kunnen ze dan waarschijnlijk minder snel tegen optreden.
  15. Als men met dezelfde of enigzins gelijkende naam actief is in een geheel andere branche of 't op geheel andere produkten zet, zou 't geen probleem hoeven opleveren. Inbreuk gaat tenslotte over verwarring. Wel is het verstandig om de naam als merk te registreren, maar kán er een probleem komen als de houder van een (oudere) handelsnaam hiertegen gaat optreden met bijvoorbeeld inroeping van z'n Belgische handelsnaamrecht. Een handelsnaam kan optreden tegen een merk, en andersom. Voer voor IE-specialisten.... ;-) Enige informatie staat hier: http://www.boip.int/nl/merken/whatTradingname.html
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.