Jump to content

Roel J

Moderator+
  • Content Count

    6,055
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    53

Roel J last won the day on May 23

Roel J had the most liked content!

Community Reputation

915

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    Financiën / administratie en credit management

Company info

    ccustomlangstring_privacy_message

Vision

  • My opinion about innovation


    Eén ding is zeker elke innovatie kost veel geld en vaak meer als gedacht, maar je weet pas dat het meer is als gedacht als je een goed financieel (basis)plan hebt.
  1. modcomment: de bijlage is aangepast zodat de persoonsgegevens van de klant weg zijn
  2. Een klantenbestand heeft wel waarde en voor een startende ondernemer is een klantenbestand overnemen erg prettig omdat het je snel een goede startomzet kan geven. Wat jou onderhandelingspositie lastig maakt is dat de plannen om te stoppen al bekend zijn en een (goede) kapster heeft, naast familie, vrienden en buren, ook vaste klanten die meestal wel meegaan, dus is de noodzaak voor een compleet klantenbestand minder groot. Kortom je zult haar vooral moeten overtuigen dat er toegevoegde waarde in zit om jou hele klantbestnd over te nemen, misschien zelfs het pand en inrichting omdat dit haar veel kosten (om zelf een salon in te richten en reclame te maken) zal schelen. Maar ja als zij besluit de gok te nemen en zelf te starten dan sta je met lege handen en zodra je gestopt bent valt er ook niet veel meer te beschermen want je hebt geen redelijk belang meer om je die klanten toe te eigenen. Een andere kapsalon zal ook een stuk minder willen betalen als ze weten dat het vaste personeelslid voor zichzelf begint want elke ondernemer in de kappersbranche weet dat veel klanten erg trouw zijn aan hun kapper en dan liever naar een bekende kapster op een andere locatie gaan dan naar een onbekende salon die toevallig een adresbestand heeft gekocht..
  3. Op Higherlevel wordt met enige regelmaat de nieuwe (internet)banken als Bunq, N26, Revolut aangeprezen als goed alternatief voor "traditionele" (dure) banken Dit onderzoek van de consumentenbond laat zien dat deze banken het niet zo nauw nemen met de privacy regels. Er lijkt dus ook hier een kern van waarheid te zitten in als de dienst gratis of goedkoop is dan zijn jou gegevens onderdeel van het verdienmodel.. Dus naast de kosten van de transactie wellicht toch ook iets om mee te wegen in de keuze, mede omdat de reacties van de banken ook is dat zij het vrij normaal vinden om die gegevens doorgeven om advertenties beter te targetten..
  4. ach ja, de vreugde van USA based companies, het land van de onbegrensde mogelijkheden.. zolang je maar niet over seks begint of er zelfs maar naar hint..
  5. Die is er niet, het is een afweging van vele factoren.. van risico, fiscaal voordeel, schaalbaarheid. Een VOF in de huidige wetgeving lijkt het minst voor de hand te liggen met meer dan 2 of 3 personen omdat elke deelnemer hoofdelijk aansprakelijk is voor alle schulden van de VOF. Dus hoe meer deelnemers hoe meer personen inspraak willen vanwege die hoofdelijke aansprakelijkheid. De maatschap is een rechtsvorm die mogelijk verdwijnt bij Blijft wat mij betreft de BV en de Cooperatie over. Dan is een belangrijke vraag wat bedoel je met meer taaldocenten "aannemen" gaan jullie 4 als ondernemers werken en komen alle nieuwe taaldocenten in loondienst of worden ze ook als zzp-er ingehuurd en is de dienstverlening die jullie bieden daar geschikt voor ihkv de eisen van zelfstandigheid ofwel voorkomen van een arbeidsrelatie. Of willen jullie juist ook taaldocenten laten deelnemen / aansluiten bij jullie initiatief. Het voordeel van een coöperatie is dat het een vorm van een vereniging waarbij je het toe en uittreden van leden vooraf in regels en statuten vastlegt. Een cooperatie kan dus nuttig zijn als je als taalschool wil deelnemen aan aanbestedingen van taalonderwijs door gemeenten. Je kunt dan een groep zzp-ers bijeenhalen die voor een bepaalde gemeente het onderwijs gaat verzorgen. De gemeente ziet de coöperatie als 1 geheel ipv een handvol zzp-ers waar ze zaken mee moeten doen. Tegelijkertijd kan een zzp docent zich commiteren aan 1 of 2 dagen taalonderwijs voor gemeente X via de cooperatie terwijl deze daarnaast ook nog zelf les geeft op een school o.i.d. Bij een BV is het praktisch gezien onmogelijk om zzp-ers makkelijk te laten toe en uittreden omdat je dan steeds naar de notaris moet. Dus als je nu met 4 start dan blijft het daar ook bij, of zal er hooguit eens in de zoveel jaar iemand vertrekken of bijkomen als de organisatiebehoefte daarom vraagt Het opzetten van een Coöperatie is wel meer werk omdat je vooraf relatief veel zaken om opzetten het toetreden en uittreden van leden goed te regelen. Bij een Coöperatie heb je de meeste flexibilteit, want je kunt nog steeds ook gewoon zzp-ers voor 1 opdracht inhuren of personeel in dienst nemen, maar je kunt zzp-ers ook meer "toekomstperspectief" bieden door gezamelijk als leden aan grotere projecten deel te nemen. Maar dat moet dan dus wel onderdeel van het plan zijn.. Je kunt ook starten met een BV en eerst zorgen dat je voor jullie 4 genoeg werk hebt en bouwt aan een netwerk en tegen de tijd dat samenwerkingen nodig zijn voor aanbestedingen om dat de cooperatie op te richten met dat doel.. Goed dit zijn een stapeltje opties die ik in 15 minuten kan bedenken.. Uiteindelijk kies je dus voor de rechtsvorm die het beste past bij jullie plannen
  6. Waar ie voor bedoeld is :) Vermogensbeheer. Als je je aandelen verkoopt komt daar een zak(je) geld in terecht waar je (nog) niet over hoeft af te rekenen zolang het niet naar prive komt. Kijk als de aandelen in de werkmaatschappij niet zoveel waard zijn en maar een paar duizend euro in de Holding komt en er zijn behalve 1 dag in de week "bijklussen" geen serieuze plannen voor een nieuwe onderneming zijn dan is opheffen van de Holding vermoedelijk het voordeligst omdat je dan van de rompslomp af bent. Als er echter grotere bedragen in komen dan kun je het geld prima in de holding laten en pas naar prive halen als het nodig is (of fiscaal gunstig) Met geld in de Holding zou je bijv ook een deel van je bankhyptoheek af kunnen lossen en inruilen voor een hypotheek uit de holding.. Zelfs met de informatie van 32 uur per week loondienst en 1 dag ondernemen kan ik weinig zinnigs zeggen over wat het verstandigst is.. Met 1 dag in de week heb je geen recht op ondernemersaftrekken, mogelijk valt het zelfs onder resultaat uit overig werk. dan betaal je net zoveel belasting als over je loondienst inkomen. Maar als je een nieuwe werkmaatschappij start moet je dan ook een loon toekennen aan jezelf en dus maakt het allemaal niet zoveel uit. Wat in JOU situatie het beste is kan je onmogelijk via een forum vaststellen, veel te weinig informatie en er is meer om rekening mee te houden dan fiscale aspecten waar ik me toe beperk.. het gaat ook om eventuele risico's van de ondernemersactiviteit en ook persoonlijke voorkeuren.
  7. Hallo Borgy333, Welkom op HL. Wat bedoel je met uit de werkmaatschappij stappen? ben je mede aandeelhouder in een BV of ben je 100% eigenaar en wil je stoppen met de werkmaatschappij of de activiteiten? Klassiek gezien is de Holding je veilige haven voor vermogen en is het niet verstandig daarmee te gaan ondernemen. Je kunt ook eventeel naast je holding een eenmanszaak starten voor incidentele zaken en dan via de inkomstenbelasting belasting betalen. Wat de meest verstandige keus is hangt af wat je gaat doen qua ondernemersactiviteiten, of je ook gebruik kan maken van de ondernemersaftrekken in de IB en wat je met je loondienst baan verdiend. Kortom er is vanalles mogelijk wat het verstandigst is hangt af van veel factoren..
  8. Ik zou de boekingsinstructies dit keer aan de accountant overlaten, Wij hebben veel te weinig informatie om die boekingen met zekerheid vast te stellen. Welke boekingen nodig zijn en in welke volgorde ze moeten plaatsvinden zal afhangen van de exacte overname afspraken. Voor overnames zijn er geen standaard boekingen die je zo even uit je mouw schud..
  9. Door wie wordt dit formulier gevraagd en wat is jou rol in deze transactie?
  10. Toch eerst maar even terug naar de vraag. Eerst maar een paar vragen.. 5000 euro "inkomen" is dat winst? of omzet? Het is in elk geval wel erg weinig om met een BV te starten Wat zijn de verwachtingen voor toekomstige jaren? en als die omzet of winst zo laag is of blijft waarom wil je graag in een bv ondernemen en heb je ook naar andere rechtsvormen gekeken? Ga je fulltime ondernemen of heb je er nog een baan naast? Eén misverstand kunnen vast wegnemen, investeren in je onderneming doe met netto-geld niet met omzet of winst voor belasting. Dus sec gezien heeft het niet zoveel nut de belastingdienst om verlaging te vragen omdat je het geld in het bedrijf gaat investeren, daar hebben ze geen boodschap aan.. Sinds de afschaffing van het verplichte kapitaal wordt mede door de grote toename van het aantal (micro) bv's de behoefte aan verlaagd salaris steeds groter, mede daardoor wordt het kader waarbinnen de belastingdienst opereert steeds duidelijker. De harde eis blijft voor elke DGA 46.000 en als je minder wilt kan dat niet onder minimumloon zakken. Wel wordt eventueel, indien verzocht en gemotiveerd, rekening gehouden met parttime werken.
  11. Lees dit nieuwsbericht even door.. Er is alleen nog een persconferentie geweest over de verlenging en veranderingen op hoofdlijnen. De exacte details worden nog gepubliceerd https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/20/wijzigingen-in-now-regeling-bij-noodpakket-1-en-2 Er worden flink wat tekortkomingen (soms met terugwerkende kracht) gerepareerd Er staat ondermeer de onderstaande passage in Nul-aangifte Werkgevers met een 0-loonsom in januari 2020, of geen loonsom in januari 2020 en november 2019, en die wel een loonsom in maart 2020 hebben, kunnen door de bovenstaande wijziging mogelijk alsnog in aanmerking komen voor de lopende regeling NOW 1.0. Als zij vanwege deze reden eerder een afwijzende beschikking hebben ontvangen, zullen zij door het UWV worden benaderd. Kortom het is mogelijk dat je bezwaar niet nodig is maar dat de aanvraag alsnog wordt goedgekeurd. Bel maandag met de rechtsbijstand wat verstandig is. Bezwaar doorzetten of UWV contacteren om naar deze versoepeling te vragen.
  12. +1. Ik wilde iets vergelijkbaars opmerken. Voor grofweg 3K per jaar koop je als starter. 18k niet verder belast inkomen. Doe dat 2 of 3 jaar en je hebt een leuk boekhoudkundig voordeeltje. Waar je mee kunt spelen.. Moet nu wat anders doen.. maar later eens uitdiepen..
  13. Waarom wil die leverancier dat je een afleveradres hebt in België Je kunt niet zomaar je bedrijf in een ander land inschrijven als je daar niet woont of activiteiten hebt. Inkopen bij een 1 leverancier geeft geen noodzaak (of mogenlijkheid) tot inschrijven
  14. Wat vind je daar onduidelijk aan? Zolang je maar altijd 1,5 meter afstand houd tussen deelnemers en trainer(s) en 30 of minder personen totaal, dan kan het. Dus sommige trainingen en cursussen kunnen wel en andere niet als je de 1,5 meter niet kunt waarborgen. Het aantal wordt waarschijnlijk per 1 juli verhoogd naar 100. Maar voor de meeste cursussen zal dit niet van toepassing zijn. Blijft als beperking na 1 juli alleen de 1,5 meter eis over. Daarnaast is het natuurlijk zo dat op de site van de Rijksoverheid algemene voorlichting staat en er wordt in de persconferenties en andere berichtgeving regelmatig doorverwezen naar de protocollen van brancheverenigingen om de uitwerking voor die branche te zien.
  15. invoerrechten vind je bij de belastingdienst/douane en wordt gebaseerd op de HS code. hier een vereenvoudigde lijst. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/internetaankopen/content/hoeveel-betaal-ik-de-douane-als-ik-iets-koop-bij-buitenlandse-webshop via de bedrijvensectie van de site van de douane meer informatie vinden https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/douane_voor_bedrijven/douane_voor_bedrijven Verder krijg je naast invoerrechten te maken met - BTW afhandeling van de import (via vervoerder of eigen aangifte) en afhankelijk van de leveringscondities (inco terms) - Kosten van de vervoerder en importeur - Verzekering van de zending Het is handig om je te verdiepen in de inco terms, in elk geval dat je weet wat de gebruikte term betekent en wat je dan zelf moet regelen. https://www.evofenedex.nl/kennis/internationaal-ondernemen/icc-incotermsr-2020 Ook is het belangrijk om altijd goed de offerte te lezen van de leverancier want er wordt nog wel eens afgeweken van de standaard. Voorbeeld van gisteren op HL fabriek praat over EXW = ex works. vrij vertaald betekent dat "regel alles zelf" (transport, douane formaliteiten, verzekeringen) maar vervolgens bieden ze een vervoersmogelijkheid. Moraal van het verhaal: dubbelcheck altijd wat de fabriek bedoeld zodat je niet onverzekerd bent of in NL wordt verrast door importheffingen terwijl je dacht dat die incl waren.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept