Roel J

Retired Mod
  • Aantal berichten

    7540
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    59

Roel J won de laatste dag op 26 juli 2020

Roel J had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    regio Utrecht

Visie op

  • Mijn mening over innovatie


  1. Dit is waar de verwarring vaak zit bij lease. Financial lease = gewoon een lening. die je aflost, tegelijkertijd zet je de auto op de balans en schrijf je af. De afschrijvingskosten tellen mee voor je werkelijke kosten. De aflossing van de lening niet. Operational lease = je "huurt" een auto voor 3 of 4 jaar. Je zet hem NIET op de balans en schrijft niet af. Daarom zijn de maandelijkse betalingen onderdeel van de werkelijke kosten. Wat vergroot de verwarring? (ook bij boekhouders) de aflossing (incl rente) die je maandelijks betaald zal vaak dicht bij het bedrag van de maandelijkse afschrijving liggen. Als er dus een snelle berekening wordt gemaakt of een auto zakelijk rijden fiscaal gunstig is wordt nog wel eens de maandelijkse aflossing gebruikt om te berekenen wat de kosten zijn. Als je niet oppast wordt een trucje om een snelle berekening te maken dus zomaar verwerkt in de boekhouding.
  2. Als eerste een compliment aan jou want meestal zien we hier de andere vennoten over de problemen met een vennoot die niet meer hetzelfde kan leveren als vroeger. Dus top dat je ondanks je ziekte zelf dit oppakt om het netjes te regelen met je vennoten. Dan op de inhoud. Een VOF heeft geen aandelen dus je bent allemaal 100% eigenaar, of beter 100% hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden. Jullie zijn samen iets begonnen en alleen samen stelt de onderneming iets voor, ieder voor zich kan niet hetzelfde bereiken. Maar bij succes hoort ook tegenslag, zoals ziekte, ook dát draag je samen.Als jij gewoon loondienst werknemer was geweest zou je als werkgever ook 2 jaar verantwoordelijk zijn voor volledige doorbetaling, of je je nu verzekerd hebt of niet. Naast de arbeid die je levert loop je als ondernemer ook andere risico's zoals bij de VOF de hoofdelijke aansprakelijkheid, of heb je ook andere voordelen zoals het feit dat je goodwill en reputatie opbouwt. De waarde van een onderneming hangt niet alleen maar samen met het aantal uren dat je erin stopt. Misschien kan jij minder uren aan websites en campagnes besteden, maar wel meer tijd aan binnenhalen of tevreden houden van klanten. Als jij een boze klant met een bezoekje van 2 uur weer tevreden kan maken dan is dat meer waard dan 2x je uurtarief voor de onderneming. Want op langere termijn blijft er daardoor omzet binnenkomen ii.p.v dat de klant vertrekt. Daarom maak je een gelaagde winstverdeling. Eerst een basisbeloning voor je gewerkte uren en als iedereen zijn "salaris" / basisbeloning heeft ontvangen dan verdeel je de extra winst in gelijke delen. Maar gewoon om het concreet te maken. heb ik het vertaald naar wat getallen zodat je ook de effecten kan zien van een gelaagde verdeling met eerst een basis beloning. Dat kan er dan zo uit zien. op basis van 5 dagen en 52 weken. dat levert wel een stuk lager tarief op dan je aan je klanten rekent (hoop ik) want die normaal mag je blij zijn als je 1500 uur per jaar declarabel hebt. WAnt iedereen moet op vakantie, is wel eens ziek en als ondernemer moet je ook vaak tijd besteden aan klanten die niet betaald wordt (verkoopgesprek, service, enz.) Zo heeft iedereen een beloning voor de inzet. Voor jouw als zieke vennoot kan je wel wat vaker evalueren hoe het gaat qua aantal uur en of je basis beloning omhoog moet qua aantal uren. Tegelijk zul je ook een minimum vergoeding nodig hebben om je maandelijkse lasten te kunnen betalen. Daarom heb ik jouw maandelijks voorschot op 100% van de basisbeloning gezet terwijl de andere wat voorzichtiger opnemen, dit kun je natuurlijk ook maand tot maand bekijken op basis van wat er aan geld beschikbaar is. Nadat iedereen zijn basis beloning heeft gekregen dan kun je de rest gewoon door 3 delen en zo krijgt ieder zijn aandeel en is jouw aandeel altijd kleiner zolang je minder werkt. Hieronder een voorbeeld met 3 jaarwinsten je ziet dat als het goed gaat met het bedrijf jou aandeel in de winst ook wat groter wordt. Dat is dan na de basisbeloning voor je arbeid de beloning voor het ondernemersrisico dat je nog steeds ook loopt. Je kunt als vennoten gewoon elk besluit nemen wat jullie gezamenlijk redelijk vinden. Gegrond en ongegrond maakt niks uit. Als het jullie alle drie tevreden maakt dan is het een goede winstverdeling. Ik zou daarbij ook kijken naar hoe jouw rol kan veranderen zodat je ondanks je ziekte en minder uren toch je toegevoegde waarde kan behouden. __________ Ik heb mijn excel er ook bij gedaan, meer ter inspiratie, niet als voorschrift.. Zo kun je eventueel een beetje spelen met de uur tarieven of andere verdelingen. Het is vaak makkelijker als je iets hebt om op te schieten en aan te passen als dat je het helemaal zelf moet maken vanaf nul. Voorbeeld winstverdeling VOF 3 vennoten.xlsx
  3. Er zijn wel pakketten waar waar je in meerdere valuta balans en WenV kan draaien, maar die kosten waarschijnlijk meer dan jouw jaarwinst in aanschaf of abonnement De excel oplossing lijkt het meest logisch en dan nog dat je het zelf even doet. Balans exporteren. Kolom toevoegen dan even de euro bedragen vermenigvuldigen met de koers. MKB Boekhoudpakketten zijn niet gebouwd op rapporteren in meerdere valuta's omdat de belastingdienst / wetgeving van ieder land eist dat je in euro's aangifte doet.
  4. Alles staat of valt met toestemming van de verhuurder. Vaak wordt voor verhuur een ROZ model gebruikt en daar staat vrijwel altijd een verbod op onderverhuur. Dus check je contract. 1, 2, 3, 4 Met een eenmanszaak, als zzp-er gelden er geen specifieke regels of verboden. Het is relatief simpel. Als je zakelijk huurt en onderhuur is toegestaan dan zijn de opbrengsten wel verplicht onderdeel van je omzet. Als je gaat onderverhuren ga je ook een overeenkomst aan met rechten en plichten. Het ligt dus een beetje aan de vorm. Als 1 persoon structureel onderhuurt zoals vraag 3 lijkt te impliceren dan moet je je hier in verdiepen. https://svz-advocaten.nl/huurrecht/onderhuur-bedrijfsruimte/ maar je kunt het ook informeel houden met een kleine groep zzp-ers. die bijv voor 20 euro jou kantoorruimte een dagdeel kunnen gebruiken. Maar je kunt ook pragmatische afspraken maken voor ruilhandel. wat jij beschrijft klinkt mij meer als vriendendienst of tijdelijke oplossing en niet als structureel verhaal dus dan zou ik het wat informeel houden en met formele contracten gaan werken. Beetje binnen je eigen netwerk, informeel äls je eens een dagje een kantoor nodig hebt.. kun je xxx eens bellen. Dus hou de vergoeding dan ook klein en omschrijf het meer als voor gebruik van koffie, thee en internet.
  5. kosten die je privé betaald neem je op als privéstorting in je boekhouding. dus ipv crediteuren gebruik je privestorting onder je kapitaal/eigen vermogen. je hoeft niet daadwerkelijk fysiek geld over te boeken van zakelijk naar prive of andersom.
  6. Ik vind je openingsbericht niet helemaal duidelijk, een aantal reageerders lijkt uit te gaan van loondienstverband. Maar mijn vraag is wat betekent "collega" in dit verband, is er sprake van loondienst? En is er een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (6 maanden, 1 jaar)? Dragen jullie loonbelasting af? of huren jullie een zzp-er is en factureert deze elke maand het vaste bedrag? Pas als dat duidelijk is kunnen we wat mij betreft kijken naar de risico's en (wettelijke) eisen van de overeenkomst ingaan.
  7. Met het linkje van henk zul je zien dat je netto rond de 1300-1350 uitkomt. en dus wat "fout" is in jou berekening is de arbeidskorting 1610 - 294 = 1316 Dat ga je dus als nieuw WW bedrag ontvangen. dit is de berekening van de loonbelasting MAAR als je als ondernemer ook winst hebt dan wordt over je gehele inkomen alsnog de arbeidskorting gerekend. Dus uiteindelijk nadat je de aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan. Dan krijg je die 294 euro indirect alsnog. maar in de opstartmaanden zul je het moeten doen met ruim 1300 euro aan inkomsten om van rond te komen.
  8. Je bent bang voor paars behang, er is niks met je boekhouding en je hoeft nu niets te doen. Het resultaat van een boekjaar wordt maar 1x per jaar overgeboekt naar je eigen vermogen. In exact online zit daarvoor een jaarafsluitingsproces. Gedurende het boekjaar is altijd je balans in onevenwicht. En als je al wilt controleren dan kun je controleren of de onbalans precies gelijk is aan de onbalans in je winst en verlies rekening. die onbalans in de winst en verliesrekenig heet resultaat. En slechts 1x per jaar breng je dat resultaat over naar de balans, je eigen vermogen.
  9. je balans is altijd uit evenwicht als je alleen de balans draait. Het bedrag van de onbalans is het resultaat van het lopend boekjaar. (saldo van de winst en verliesrekening) In jouw geval omdat je alleen 50 euro verkoopkosten heb je een bedrijfsresultaat van -50. Als je uit privé iets stort dan muteren 2 balansposten, het banksaldo (debet) en het eigen vermogen. (Credit) en daardoor veranderd dan het verschil niet. Wat ook logisch is want je wilt niet dat een privé storting of een prive onttrekking tot hogere of lagere winst lijdt.
  10. Het valt nog mee dat de eis niet is: leg het vast in de administratie op een blaadje met 2 gaatjes erin (zodat het in een ordner kan) Als je het formulier Melding loonheffingen bewaard dan heb je het feitelijk ook vastgelegd in je administratie. Begrijpelijke taal zou zijn: Stuur ons formulier X en bewaar een kopie daarvan in uw administratie.
  11. DE deelnemingsvrijstelling geldt voor de winst die de werkmaatschappij maakt en evt als dividenduitkering naar de holding komt. Daarover heeft de werkmaatschappij al VPB betaald en daarom geldt daarop een vrijstelling Jou holding maakt echter zelf ook winst en die bestaat (meestal) uit omzet die ontstaat omdat de holding aan de werkmaatschappij een management fee doorrekend. Als tegenover de omzet maar weinig kosten staan heb je dus een relatief hoge winst waar je VPB betaald over die winst in de holding. Als je dus minder winst maakt betaal je minder VPB. of DGA salaris handige kosten zijn om te maken ligt er dan weer aan hoe hoog dat inkomen is en hoeveel loonbelasting je daar over moet afdragen. Maar dat is weer een ander onderwerp. En ik laat ook even buiten beschouwing of de Mexico-NL constructie kan, ging mij puur even om de uitleg waarom deelnemersvrijstelling niet relevant is voor dit verhaal.
  12. Bij aangifteverzuim volgt altijd een boete na een korte coulancetermijn van 7 dagen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_doet_geen_of_te_laat_aangifte alleen bij betaalverzuim / te late betaling kan het bij een waarschuwing blijven. @SjaakvdL via onderstaande link kun je lezen wat en hoe je corrigeert en bezwaar maakt https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/ik-heb-een-naheffingsaanslag-voor-de-btw-ontvangen-wat-nu ik denk dat je het beste de checklist kan gebruiken zodat je jouw exacte situatie kunt opgeven en weet wat je moet doen.
  13. Als je naar het RGS (referentie grootboekschema) kijkt wordt het daar ingedeeld onder de financiele vaste activa / overige vorderingen. https://www.referentiegrootboekschema.nl/definitieve-versie-rgs-36 ik heb het zelf vaak gewoon onder overlopende activa als overige vorderingen gezet. Simpelweg omdat je de balans eenvoudig wilt houden en het niet heel erg spannend is waar die paar honderd euro borg staat. Belangrijkste is dát het als vordering ergens op de balans staat. De belastingdienst ligt er hoe dan ook niet zo van wakker waar je deze balanspost toont. Het gaat in elk geval geen boete opleveren als je het verkeerd zet. Maar qua regels rondom jaarrekening / balansopmaak hoort het bij de financiele vaste activa omdat de vordering langer dan 1-3 jaar op de balans zal staan.
  14. Zo simpel kan het zijn inderdaad. Je eindvoorraad is ook " automatisch" je beginvoorraad voor het nieuwe jaar.. Maar als je gaat groeien, vooral in aantal verschillende artikelen / sku dan zul je merken dat het toch een beetje tegenvalt vooral om te voorkomen dat je gedurende het jaar misgrijpt omdat je voorraad bewaking alleen bestaat uit naar de kast lopen en kijken wat er ligt. Dus denk op tijd na over meer gestructureerde voorraad beheer, vooral bij een webshop is dat cruciaal om te voorkomen dat je dingen tekoop hebt staan die je niet meer hebt
  15. Ja dit stuk van de online markt staat nog steeds in de kinderschoenen, iedereen kan Amazon handelaar worden, maar verwacht niet te veel (echte) ondersteuning Ja en Nee. Het is geen regel zoals in je moet stoppen voor een rood stoplicht. Maar zolang de belasting uiteindelijk op tijd betaald is krijg je geen boetes voor te lage voorlopige aangifte. In jullie geval ga ik af op wat je schrijft 85% van de omzet in de laatste 3 maanden. Het probleem met de belastingdienst is dat ze eenheidsworst verkopen, iedereen moet aan dezelfde regels voldoen, logisch ook. Individuele afspraken met meer dan 1 miljoen ondernemers is ook niet te doen. Je moet zeker niet de aanslag op (bijna) 0 zetten en dan zo laat mogelijk verhogen uit een soort van "boerenslimheid" om zo laat mogelijk belasting te betalen. Maar je hebt ook een (groeiende) onderneming te financieren. En cashflow druk is dan een reëel probleem en met de belastingdienst kun je nu eenmaal geen afspraken maken over een andere verdeling. Dus je moet iets. En uiteindelijk moet je belasting betalen over gerealiseerde winst en niet over verwachte winst. In veel ondernemingen is die aanslag in 11 maanden niet zo'n probleem.. er zullen pieken zijn in omzet / winst, maar de de cashflow is redelijk stabiel door het jaar. Er wordt van je verwacht dat je bij de voorlopige aanslag een zo goed mogelijke inschatting maakt. Als je winst zo sterk afhankelijk is van 3 maanden (en naar ik inschat ) ook afhankelijk is van of je de goede artikelen hebt ingekocht qua trends / hype voor dat jaar. heb je gewoon een redelijk verhaal dat je als je in januari een prognose moet maken er meerdere scenario's zijn. Waarbij je ook een miskleun kan maken waardoor je winst misschien wel de helft lager uitvalt. Je mag bij een voorlopige aanslag uitgaan van een pessimistisch scenario, waarbij de winst dit jaar dus laag uitvalt en pas verhogen nadat blijkt dat dit jaar een succes zal worden, en dat kan realistische gezien best pas in de loop van december zijn. Het is aan jou om er een aannemelijk verhaal van te maken. en aannemelijk is hierbij het sleutelwoord. Je gaat als ondernemer voor (groot) succes, maar een miskleun of matig jaar moet je ook rekening mee houden en fiscaal gezien mag je gewoon eerst uitgaan van de mindere scenario's en pas verhogen bij succes. je betaald immers belasting over de gerealiseerde winst en niet over verwachte winst van het meest optimistische businessplan scenario.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.