Alleen de zon komt gratis op! Uiteindelijk betaald er iemand de rekening.
De agent/expediteur in China laat zijn agent/expediteur hier in NL een vergoeding betalen om lading in de container te stoppen die de agent hier dan mag afhandelen. Hiermee wordt een stukje maktvolume gekocht. Dit systeem in ca 10 jaar geleden beetje bij beetje ontstaan, maar volledig buiten proporties gegroeid. De chinezen hebben dit tot kunst verheven.
De ontvangende klant hier in Nederland betaald de rekening. Terechte opmerking van Blous!
Of jouw ontvanger daar zo blij mee is en de volgende keer weer wil bestellen weet ik niet.
Kijk daarom altijd naar de totale logistieke kosten tot aflevering aan de klant, dus inclusief de kosten hier.
Overigens is luchtvracht altijd duurder (sneller=duurder), maar is sommige gevallen (hoge waarde producten, snelle product/life cycle, korte leadtijden) zinvol.
Heel herkenbaar zal zijn dat het anderhalve maand mag duren voordat een product van China in Nederland is (zeevracht) en dan vervolgens binnen 2 of 3 dagen op de bestemming MOET zijn. In Nederland worden dan vervolgens spoedafhandeling en koeriersdiensten uitgevoerd die de kosten opjagen.
Meer weten, vraag het gerust
Eric Both