panamathor

Senior
  • Aantal berichten

    36
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Oegstgeest
  • Telefoonnummer
    31627176969
  • Branche
    29
  • Branche 2
    Huisvesting & vastgoed
  • Branche 3
    Juridisch

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    Customer service: verwachtingen van je klant overtreffen - go the extar mile - doe je huiswerk - niet opgeven.
  • Mijn mening over innovatie
    Is overal toe te passen; op kleine en grote schaal.
  • Mijn mening over ondernemerschap
    er is geen weg terug als je er eenmaal aan begonnen bent.

panamathor's trofeeën

  1. OK. Bedankt allemaal voor de feedback. Tja, tegen echt misbruik is natuurlijk geen kruid gewassen maar je creeert toch een beetje extra zekerheid richting de klant. Goed (en logisch) om te weten dat je de nodige afstand moet creeren tussen bestuurders van bedrijf en bestuurders van bedrijf.
  2. ok. is het dan niet veel goedkoper een eigen stichting op te zetten? En kunnen alleen advocaten en notarissen onder hun eigen rechtspersoon een bankrekening derdegelden openen terwijl anderen daarvoor een aparte stichting moeten opzetten?
  3. Ik doe onderzoek naar een businessmodel waarbij betaling van klanten tijdelijk worden beheerd door de onderneming. De meest logische stap leek me dus een stiching derdegelden op te zetten zodat deze gelden buiten de onderneming blijven. Ik begrijp dat deze constructie veel wordt gebruikt bij notarissen en advocaten. Maar volgens de ING kunnen zij ook alleen een bankrekening openen voor derdegelden als je notaris of advocaat bent. Zijn andere banken flexibeler of haal ik dingen door elkaar: een stichting derdegelden kan wel een normale zakelijke rekening openen bij een bank en dit is dan een derdegelden rekening omdat een derdegelden stichting de eigenaar is. Een niet-derdegelden rechtspersoon kan alleen een speciale derdegelden bankrekening openen als hij advocaat of notaris is. Hoe doen reisbureau's dit trouwens? Die zetten gelden van klanten gewoon op hun normale bankrekening of gebruiken ze een stichting of betalen ze een hoop geld om lid te zijn van een garantiefonds? OK. Ik vond net deze link en die discussie geeft al aan hoe het in de reisbranche zit. Maar blijft dus de vraag: kan een bedrijf dat geen advocaat of notariskantoor is een derdegelden rekening openen (behalve bij ING) of moet daarvoor een aparte stichting worden opgezet? https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=19&t=133271
  4. Heeft iemand kennis van wat een typische agent commissie zou zijn voor kapitaalgoederen met een waarde van 2 tot 6 miljoen Euro? En eventuele formules om te voorkomen dat het commissie bedrag 'uit de hand loopt' ? Ook heb met 2 verschillende agenten gesproken (niet van kapitaalgoederen): de een zei: "uiteraard moet je een contract hebben met duidelijke afspraken". De andere zei: "tegenwoordig krijg je geen contracten meer; daar willen de fabrikanten niet meer aan" Nog al uiteenlopende meningen, allebei van ervaren mensen. Wat denken jullie? Naar mijn mening kan een goed opgesteld contract de belangen van beide partijen behartigen.
  5. Heeft iemand kennis van wat een typische agent commissie zou zijn voor kapitaalgoederen met een waarde van 1-7 miljoen Euro? En eventuele formules om te voorkomen dat het commissie bedrag 'uit de hand loopt' ? Ook heb met 2 verschillende agent gesproken (niet van kapitaalgoederen): de een zei: "uiteraard moet je een contract hebben met duidelijke afspraken". De andere zei: "tegenwoordig krijg je geen contracten meer; daar willen de fabrikanten niet meer aan" Nog al uiteenlopende meningen, allebei van ervaren mensen. Wat denken jullie? Naar mijn mening kan een goed opgesteld contract de belangen van beide partijen behartigen. [titel verduidelijkt - mod]
  6. ja, opdrachtgever is in NL. Misschien is het dan beter er een NV'tje in Panama tussen te hangen: dat wordt dan het agentschap waarmee de opdrachtgever de agentschapovereenkomst sluit zodat zij niet het risico lopen een fictieve dienstbetrekking met mij te hebben. Dan is het vanaf daar mijn fiscale probleem.
  7. Heren. ik zal zeker ondernemer zijn in de zin van: ik draag al het risico: no sale, no income. Geen onkosten vergoeding. Hoogstens wat marketing materiaal. Ik ontwikkel zelf de website, schrijf de copy, follow-up van leads, etc. Het agentuurcontract zal daar ook heel duidelijk in zijn.
  8. Ik ben in onderhandeling met een firma om agent te worden voor hun producten in Latijns Amerika. Als basis wil ik het contract van de ICC (intn'l chamber of commerce) gebruiken. Gezien hun producten (schepen en jachten) en de waarde hoef ik maar 1 verkoop per jaar te doen en haal ik daarmee 90% van m'n jaarlijkse inkomsten binnen. Hoe gaat de belastingdienst zit zien? Ik las in andere discussies op deze site dat 30% max. per opdrachtgever een richtlijn is. Dat ga ik onmogelijk halen. Aan de andere kant wil ik ook niet in vaste dienst en zal de opdrachtgever dit ook niet willen omdat dit voor hun een onontgonnen markt is. Graag hoor ik jullie mening hierover. Verder ben ik wel benieuwd naar formules om de commissie te bepalen. In principe is iets tussen de 5-10% mogelijk maar als ik succes heb (en als ondernemer met ervaring in de regio ga ik daar van uit) zou dat wel eens tot scheve ogen kunnen leiden. Ik streef naar een langdurige relatie tot ieders tevredenheid. [titel aangepast - mod]
  9. Beste Marcel, Bedankt voor de uitleg. Inderdaad, ik ben in NL gevestigd en lever geen spullen. Bedrijven daar zullen ook een 'belasting identificatie nummer' hebben. ZZP'ers aldaar zullen in principe ook zo'n # hebben. Aantonen dat ze aan het economische verkeer deelnemen is in de praktijk niet makkelijk maar ik neem aan dat het feit dat ze zo'n nummer hebben (aangevraagd) voldoende is om aan te tonen aan de belastingdienst dat het niet om een particuler gaat.
  10. Ik ga een advies bureautje beginnen voor personen/firma's die zaken willen doen met Europa en/of daar spullen vandaan willen halen. Hoewel ik op de website van de BD deze situatie niet kan vinden lijkt het me dat het nul tarief van toepassing is (i.t.t. 'vrijstelling') correct? De meeste kosten zal ik in NL maken en daarover betaal ik dus BTW. Waarschijnlijk ga ik in eerste instantie meer BTW betalen dan in rekening brengen omdat m'n meeste klanten vooralsnog in Latijns Amerika zitten. Begrijp ik dan goed dat ik al die meerbetaalde BTW terug krijg van de belastingdienst?
  11. Ik las ondertussen in een andere post van Joost dat: "VAR is alleen nodig voor jouw EMZ als opdrachtgevers erom vragen. Zou wel helpen idd als je meerdere opdrachtgevers hebt. " Dus die vraag is opgelost.
  12. Ik overweeg met een partner een adviesbureautje op te zetten. Er gaat weinig geld in zitten maar qua kennis vullen we elkaar keurig aan. In mijn geval zou ik gebruik kunnen maken van alle fiscale voordelen voor startende ondernemers maar het lijkt er op dat ZZP-er zijn EN samen onder een naam een bedrijf voeren moeilijk samen gaan. De enige oplossing lijkt de ondernemerscoöperatie met uitgesloten aansprakelijkheid. Om te starten - voor zeg de eerste 3 jaar - lijkt het me een mooie oplossing. Maar dan moet je dus naast diensten aan de cooperatie ook diensten aan 3den leveren i.v.m. je VAR/WUO? Zijn er nog meer haken en ogen?
  13. Banken Triodos en ASN pretenderen groen en duurzaam te zijn. Dus ging ik er kijken voor "groene leningen" om zonnepanelen te financieren voor ons huis en dat van 15 buren (nieuwbouw project). Maar ze geven geen leningen aan particulieren om zonnepanelen te plaatsen. Daarvoor moet je naar - notabene - ABN dochter greenloans.nl (en 10+ jaar rente betalen). Dit terwijl de installatie van zonnepanelen nu ondertussen echt wel de moeite waard is met de huidige prijzen, zeker als je zelf e.e.a. installeert. Daarom 2 vragen: 1) Pure nieuwsgierigheid: Kan iemand mij uitleggen waarom niet meer banken en met name zogenaamde "groene" banken deze markt niet bedienen? Iemand vertelde mij dat geld uitlenen aan particulieren en groot risico is. Maar ABN vindt het dus wel een aanvaardbaar risico. Ze zijn weliswaar groter dan Triodos of ASN maar kunnen dus blijkbaar wel "groen" zijn. 't Is zelfs zo dat het blijkbaar zo'n goede business en/of laag risico is dat voortijdig aflossen geen keus is bij hun dochter greenloans.nl. Dus ja, blijft een feit dat ASN/Triodos groen praten en Greenloans.nl (ABN) het echt doet. Dat vind ik toch een beetje verrassend. En vraag 2). Hoe zou ik dit dan het beste kunnen aanpakken om voor zeg 10 (max. 17) bewoners de beste deal te krijgen in aankoop en financiering? Misschien een stichting in het leven roepen die (a) direct met een leverancier/fabrikant onderhandeld en (b) met een bepaalde inleg van alle leden bij een bank financiering los peutert.
  14. De reden van de overstap zou zijn dat je behalve puur hosting ook met mensen werkt die Typo3 binnenste buiten kennen. Vaak geven die de voorkeur aan het werken met hun 'preferred provider" . Als die verder goed is, hebben we daar geen problemen mee. Onderhoud zal zeker strak zijn; de goede werking van onze website is cruciaal voor het slagen van de business. Ja, aan de ene kant is m'n vraag meer technisch van aard maar ik had gehoopt dat er misschien mensen zijn die Typo3 voor hun bedrijf gebruiken en goede ervaringen hebben met een bepaalde provider. De "specialisten" ben ik ondertussen ook aan het aanschrijven. Thorwald
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.