costognix

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

costognix's trofeeën

  1. Ja ,maar toch weet ik dat vanuit Dtsl nog veel handelaren oude 2e hands auto's wekelijks naar Afrika verschepen, en met name oudere auto's die niet met veel moderne electronica zijn uitgerust. Denk ook aan oudere vrachtwagens, ook zonder die moderne electronica wat je tegenwoordig in de nieuwe wagens hebt, maar die gerust in die landen nog tientallen jaren meegaan. En natuurlijk ook oudere kraan- en (land)bouwmachines. In Hamburg was ik een keertje bij een autohandelaar die auto's voor een habbekrats opkocht die niet meer door de TUV gingen, en waar de eigenaren niet meer bereidt zijn geld in te steken. Hij verscheept wekelijks zo'n 500 auto's, volgens zijn zeggen. Al zou hij 50 euro netto per auto eruit halen, tel maar op je winst. Vergis je niet, er is ergens toch nog een geweldige afzetmarkt, alleen je moet de juiste kanalen weten aan te boren.
  2. TwaBla, helemaal mee eens! Elouali, "Is het nu nou beter om direct contact op te nemen met de manager en dit verhaal te bespreken?" Dat is iets wat jij zelf zou moeten aanvoelen of dat beter is of niet. Dat hangt denk ik veel van af hoe jou contact is met de manager, formeel zowel informeel. Dat verhaal wat ik eerder vertelde heb ik helaas weer voor een tweede keer meegemaakt met een andere buro. Ook hier zat ik dagelijks bij de klant dus had ik goed contact met de manager. Ik had hem toen op de hoogte gesteld dat ik plannen heb om weg te gaan en de reden daarvan, puur om hem op tijd op de hoogte te stellen zodat hij een vervanger kon zoeken. Tot mijn grote verbazing ging hij met mij meedenken en bood hij oplossingen aan. Nu zit ik via een andere constructie nog steeds opdrachten voor hem uit te voeren. Uit jouw verhaal maak ik op dat de amerikanen een heel grote klant is en dat je best wel veel te verliezen hebt zonder hun. Ik kan me dus best wel voorstellen dat het voor jou moeilijker maakt om de beslissing te nemen om zelfstandig door te gaan zonder hun. Een suggestie wat ik heb is, is het niet mogelijk om naast je werkzaamheden voor je japanse werkgever alvast toch een start te maken met een eigen onderneming met je eigen geworven klanten? Als het kan ga je minder werken voor de japanner, aangezien je toch je manager functie daar al hebt opgegeven. Als je op een gegeven moment geheel op je eigen benen kan staan met je andere nieuwe klanten, dan is dat een ideale positie om de amerikanen te benaderen.
  3. Hoi Elouali, Ik zie het ook niet als wreken. Dat is mijn manier van zaken doen. Het klinkt voor de meesten misschien agressief, so be it. Zaken doen is gewoon keihard. Een soort gelijke situatie is mij ook al eerder overkomen. Ik werkte op contract basis en in mijn geval zat ik dagelijks bij de klant. Het buro waar ik voor werkte was een maand te laat met betaling, in mijn ogen simpelweg contractbreuk. Ik heb ze erop gewezen, maar ze lieten toch op zich wachten. Ik ben verder gaan kijken en heb elders een andere contract kunnen krijgen. Ik ben toen naar de klant toe gestapt en heb ze uitgelegd dat ik vertrek en de reden van vertrek. Ik had het niet verwacht en heb er ook niet op gezinspeelt, maar de klant had mij toen juist een bod gedaan om direct met hun in zee te gaan omdat ze uiterst tevreden waren over mijn geleverde diensten. Maar omdat ik elders al een bod had en mijn toezegging al had gemaakt heb ik de klant toen vriendelijk bedankt. Ik had uiteindelijk pas 4 maanden later mijn geld gekregen, maar toen zat ik al lang op de droge. Later dat jaar is dat buro failliet gegaan. Voor mij geld sindsdien, als een bedrijf te laat is met hun financiele verplichtingen dan is dat een teken dat er iets niet pluis is. Heb jij deze amerikaanse klant echt hard nodig om zelfstandig verder te gaan? Jij zegt dat jij al in gesprek bent met potentiele klanten. Hoe groot schat jij je kansen met je eigen geworven klanten? Het beste is dat jij niet afhankelijk bent van de klandizie van de huidige amerikaanse klant om zelf verder te gaan. In dat geval lijkt mij het beste om de amerikanen, de persoon waarmee jij veelvuldig contact mee hebt, en als het een manager is des te beter, op de hoogte te stellen van jou intenties. Laat het dan aan hun over of ze later toch met jouw bedrijf verder wilt. In dat geval kan niemand, en zeker je huidige japanse werkgever niet, jou ervan betichten dat je zijn klanten aan het afpikken bent. Het beste uitgangspunt is om niet te rekenen op de amerikaanse klant. Mochten ze toch besluiten om klant van jou te worden dan is dat een bonus.
  4. Hallo Elouali, Ik zou zeggen ga ervoor. Zorg er zeker voor dat je juridisch goed staat, check het desnoods met een jurist/advocaat ivm concurrentie beding e.d. Optie 1 lijkt mij een goed plan. Met alle respect van andere reageerders hier wat betreft 'moraal' en je werkgever 'niet een poot uitdraaien', je moet wel beseffen dat je werkgever jou al een signaal heeft gegeven dat hij bereidt is jou een poot uit te draaien door jou 3 mnd te laat te betalen. Ik denk dat de meeste niet weten wat het is of hoe het aanvoelt als je een paar maanden te laat wordt betaalt en met smoesjes aan het lijntje wordt gehouden. Als je door een werkgever ontslagen wordt is dat erg, maar dan weet je iig waar je aan toe bent. Maar een paar maanden niet betaalt worden......?!?! Stel jullie je eens voor dat je in zo'n geval geen reserves hebt, wat dan? Iedere werkgever wilt dat zijn/haar personeel loyaal is naar hun toe, maar het moet wel een two way street zijn! In mijn ogen heeft hij zijn loyaliteit op de waagschaal gezet. En wie garandeert jou dat het niet nog eens gebeurt? Succes!
  5. Wat zijn dan werkelijk de problemen bij het openen van een Business Account bij een Engelse bank? Als je LTD eenmaal ingeschreven hebt, dan heb je een inschrijfnummer. Dat inschrijfnummer en je legitimatie is alles wat je nodig hebt om een rekening te openen. Je zal misschien een keertje persoonlijk langs moeten bij de bank, afhankelijk vd bank, om je rekening te openen want je moet een aantal formulieren ondertekenen. Je VAT nummer aanvragen kan lang duren, hou daar rekening mee. Als je jaarlijkse omzet een bepaald bedrag niet te boven gaat, ik dacht 70K Pound maar pin me daar niet aan vast, hoef je geen VAT af te dragen. Vraag voor de zekerheid een britse accountant, er zijn er genoeg die (kleine) buitenlandse bedrijven helpen met een UK Ltd. Je VAT afdragen, vanaf een bepaalde omzet, moet je online doen, maar ze moedigen nu al aan om ook voor kleinere bedrijven met kleinere omzetten dat ook te doen. Het hoeft natuurlijk niet moeilijk te zijn als je een duitse rekening hebt met online banking, maar het kan je schelen met je wisselkoers als je een Pound Sterling account hebt. Als je activiteiten hebt in zowel Pound Sterling en Euro is het wel verstandig om een bank te hebben waarbij je verschillende valuta rekeningen kan openen, waarbij je online banking kan doen voor de vreemd valuta rekening. Bij de Abbey bank weet ik dat dat niet kan, althans 3 jaar terug. De income tax en NI (National Insurance) voor de directeur die daar gevestigd is aan wie de Ltd loon betaald, lijkt mij toch makkelijk om dat van een engelse rekening te doen. Als je een UK Ltd hebt en een duitse zakelijke rekening zal je hoogst waarschijnlijk in Engeland en Duitsland belasting aangifte moeten doen, wat extra kosten en tijd mee gemoeid zijn. Ik weet niet uit welke oogpunt voor jou praktisch is om een duitse rekening te openen.
  6. Graag gedaan XiaoDi! Ik wist niet zeker of ik dat artikel hier kon plaatsen ivm auteursrechten.... ;) Zoals in dat artikel te lezen is, is het hier in NL nog vrij onbekend en dat voornamelijk de buitenlandse banken ermee voeren. Ik ben zelf benieuwd of er al iemand is hier op de forum die al ervaringen mee heeft (met NL banken).
  7. Gisteren heb ik een artikel in de telegraaf gelezen over Supply Chain Finance, onder het rubriek Mijn Bedrijf. Misschien is dat waar je naar op zoek bent.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.