Jump to content

mdruijter

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Bedank voor je antwoord. Dus, op het moment dat de restwaarde 0 bedraagd de originele aankoopwaarde niet langer opnemen? Het gaat omdat invulveld bij Materiële Vaste Activa, Kosten van aanschaf of voortbrenging. Dan snap ik het toch niet helemaal, dat ik aankoopkosten meeneem okay, maar, de kosten van het aankopen zijn gedaan in 2009, waarom moet ik die in 2010 opgeven? Ik heb die kosten toch al een keer opgegeven? Of zijn dat vakje kosten alleen indicatief en worden ze niet meegenomen in de aangifte? Wat is het verschil eigenlijk tussen voortbrengingskosten en aanschaf kosten?
  2. Dank je voor je antwoord. Betekend dat dat tot in lengte van dagen het aankoop/voortbreng bedrag blijft groeien? Als ik elk jaar 500 euro computers zou kopen is na 10 jaar die post 5.000 euro? Zelfs als de computers zelf al lang en breed afgeschreven zijn en bij het schroot liggen?
  3. Heren, dank u voor uw hulp. Ik heb een boekhoud pakket erbij gepakt, speedbalance, en alles bijgevuld en ingeboekt. Vooral de tip over het correct inzetten van de prive kosten van transport heeft erg geholpen. Daarmee kom ik tot inderdaad andere getallen dan ik zelf had berekend, maar deze zijn moeiteloos in te vullen in de aangifte. Ik hoef nu niets meer te corrigeren in de prive stortingen/ontrekkingen kolom. Daar staat nu slechts wat ik echt heb gestort (aan cash, computer, transport en huisvesting) en wat ik echt heb ontrokken (aan cash). Mijn dank is groot. Natuurlijk heb ik alweer een nieuwe vraag. In het belastingprogramma staat een kolom bij de materiele activa; kosten van voortbrenging/aanschaf. Daar vul ik alleen toch in wat ik dat jaar heb voortgebrach/betaald? Stel ik koop een computer in 2009 voor 1000 euro. Daar schrijf ik 200 euro op af, dan is de restwaarde en waarde einde boekjaar 800 euro. En zijn mijn aanschaf/voortbrengings kosten 1000 euro Dan koop ik in 2010 een beeldscherm voor die computer van 500 euro. Dan zijn in 2010 mijn aankoop/voortbrengingskosten toch 500 euro? En niet 800 (boekwaarde einde 2009) + 500 = 1300 ?
  4. Uit de helpfile van het aangifte programma; Tijdelijke verruiming willekeurige afschrijving Hebt u in het kalenderjaar 2009 geïnvesteerd in nieuwe bedrijfsmiddelen? Dan mag u deze bedrijfsmiddelen willekeurig in 2 jaar afschrijven. Dus maximaal 50% in 2009 en 50% in 2010. Hou daarbij wel rekening met de restwaarde van het bedrijfsmiddel. Dit is een tijdelijke maatregel vanwege de economische crisis. De computers, de printer etc. zijn allemaal nieuw, in 2009 aangeschaft, en mogen dus 50% worden afgeschreven, tenminste, dat maak ik er uit op. Maar goed, ik ben natuurlijk niet echt thuis in de materie.
  5. Dank voor je antwoord, een boekhouder raadplegen is niet echt een optie. Dan ben ik een stuk meer geld kwijt dan ik er ooit mee verdien. Ik zie dat ik in de balans de 4 en 2 jaar heb laten staan. Das fout, dat moet 2 jaar zijn voor alles, volgens het aangifte programma van de belastingdienst mocht dat. Ik had eerst 20% staan inderdaad. Ik ben nu bezig alles in osFinance te zetten. Kijken wat daar uit komt.
  6. Okay, dit is de balans, in PDF formaat Balans_2009-31-12.pdf
  7. Ik zal even de balans erbij pakken, dan kunnen jullie zien hoe ik het nu gedaan heb. Er zijn in totaal 55 bankboekingen, af en bij, gedaan in 2009. Erg beperkt, wellicht loont het de moeite om dat allemaal in te boeken in zo'n pakket. Ik ben osFinance aan het bekijken. Wederom bedankt voor de hulp. Stomme is, ik dacht altijd goed te zijn in exacte vakken, wiskunde enzo. Maar dit verschil tussen theorie van getallen en praktijk van de belastingen is als een natuurkundige die biljart gaat spelen. Thanx again!
  8. Dank je wel voor je antwoord. In het voorbeeld, moet ik dan een post van 1200 euro 'huisvesting' op de balans opnemen aan de passiva kant? Dan wordt het eigen vermogen 21.200, das 1200 euro meer dan aan de activa kant, klopt dat dan? Een ander ding, ik ben ook gaan zoeken naar een simpel boekhoudpakket, is osFinancials wat voor zover je weet? grt. M
  9. Hoi Joost, Bedankt voor je antwoord. Het kan zeer goed dat de balans niet klopt door het zelf maken, echter ik dacht omdat het zo'n simpele balans was, dat er niet veel fout kon gaan. KM vergoeding, dat bedrag moet ik als kosten opvoeren? Ik heb dat bedrag nooit naar mezelf overgemaakt, ik heb alleen per gereden kilometer 19 cent kosten opgevoerd. Een ander ding, ik heb bijvoorbeeld kosten voor woonruimte gebruik opgevoerd, 100 euro per maand voor het gebruik van de kantoor ruimte aan huis. Dat is een kostenpost van 1200 die wel op de winst verliesrekening, maar niet op de balans komt. Bijvoorbeeld Ik heb in een jaar 20.000 euro inkomsten. Geen kosten, behalve de 1200 euro huisvesting. Dan is de balans; Activa: 20.000 euro cash Passive: 20.000 euro eigen vermogen Winst: 20.000 euro volgens mij Saldo Fiscaal: 18800 Dat verschil van 1200 euro, daar loop ik telkens tegenaan. Moet ik die 1200 nu als 'privestorting' in de onderneming terugzetten? Of is dat nu fout? Wederom mijn waardering voor de hulp en het inzicht wat jullie geven.
  10. Dank jullie wel voor het antwoord. Echter. Ik snap het principe hier achter nu nog steeds niet. Ik kan de aangifte kloppend maken. No problem. Ik heb alle bank transacties nagelopen en alles klopt en staat erin. De enige manier waarop ik het kloppend kan krijgen is door het aanpassen van die prive stortingen. Met dat bedrag kan ik het corrigeren, maar is dat nu de bedoeling? De administratie is exact zoals ik hem gepost heb, ja de kilometer vergoeding is een vergoeding aan mezelf voor het gebruik van de prive auto. Het is een heel simpel consultancy gebeuren, rapporten schrijven voor klanten. Waarom die hele rekening en balans daar zo ingewikkeld van wordt, geen idee. Waarom de balans van de onderneming toeneemt naar 3191 maar er wel een verlies van 87 euro is, geen idee. Ik heb alles gekocht van het geld van de opdrachten, geld uit de zakelijk rekening opgenomen en dan nog tegoed over op de rekening. Waarom denkt de belastingdienst dan dat ik verlies heb? Door de afschrijvingen? En, de hamvraag, is het nu de bedoeling dat ik dat door die prive stortingen fix, of klopt mijn balans gewoon niet? Moet ik wellicht uitgaan van de waarde van de computers voor afschrijving op de balans? Eens meer, bedankt voor elke toelichting die u geven kunt.
  11. Hoi, ik loop tegen hetzelfe probleem aan en ik kom er niet uit. Ook ik heb een zeer basale balans en winst/verlies rekening en ook ik loop aan tegen het probleem van het niet kloppende saldo. Ik heb ook het archief doorgelezen, maar daar staat zoveel informatie dat het onduidelijk wordt. Ik ben eigen ondernemer, ZZP, en heb in het laatste kwartaal een aantal facturen kunnen sturen en wat kosten gemaakt. Activa Saldo bank, 1706 Computers, 874 Inventaris, 205 BTW terug te krijgen, 406 Totaal 3191 Passiva Eigen vermogen 3191 Dat vul ik in in het programma van de belastingdienst en dat klopt en accepteert hij. Dan heb ik 500 euro prive gestort en een computer van 1000 euro ingebracht en 670 euro ontrokken aan cash. Ook dat heb ik ingevuld. Dan ben ik de kosten en opbrengsten gaan invullen; ik heb 5019 euro ex. btw ontvangen, dat vul ik in als opbrengsten. Daarnaast heb ik 1689 euro kosten aan uitbesteed werk, 1080 aan afschrijvingen op computers en inventaris en 2337 euro kosten aan overige bedrijfskosten zoals vervoer en huisvesting. Al met al 5106 euro kosten. Het programma berekend dan de winst als 5019-5106 euro = 87 euro verlies, dat is op zich niet onverwacht in deze opstart fase van het bedrijf. Echter, het saldo van de fiscale winstberekening 2362 is dan niet gelijk aan het winstaandeel van de onderneming, -87 euro. Die 2362 berekent hij door de te zeggen Ondernemingsvermoegen einder boekjaar (3191) + priveontrekking (671) = 3862 3862 - Privestorting ( 1500) = 2362 Nu snap ik ik dat ik dit kan corrigeren door de privestorting met 2362 + 87 te verhogen tot 3949, maar is dat nu de bedoeling? Dank u wel voor het lezen en bij voorbaar dank voor enige hulp die u geven kunt.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept