AxDxC

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Zowie
  • Achternaam
    Kokx

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Antwerpen

AxDxC's trofeeën

  1. Allemaal een beetje te letterlijk/verkeerd geïnterpreteerd dan :) Mijn excuses.
  2. Remember the Milk. Daar kun je prioriteiten aan je taken. Zelf ben ik geen TMsoftware dus ik kan niet zeggen of het beter is dan MLO, maar toch zeker de moeite eens waard om te proberen. www.remeberthemilk.com groeten Z.K.
  3. Wauw, dat is werkelijk de eerste keer dat ik zoveel mensen samen hoor zeggen dat MVO onzin is. Mijn mening is daar in ieder geval anders over, maar we mogen blij zijn dat we niet allemaal hetzelfde denken. Waar we het wel over eens zijn is dat MVO geld opbrengt en dus zeker de moeite waard is om mee te doen met (volgens jullie) de hype. Over een website van MVE: er bestaan al verschillende van zo'n websites, maar het is zeker de moeite om eens te kijken waar je beter kan zijn.
  4. Dan wil ik ook nog even een aanvulling maken, 4 om precies te zijn. 1. Als klein bedrijf zonder al te veel macht is het natuurlijk moeilijk om met een echte MVO strategie naar voren te komen. Zoals je nu al bezig bent is al heel wat voor een kleine ondernemer, zo ver komen sommige bedrijven zelfs nog niet. 2. MVO een hype? Denk je dat echt? Het is de laatste 10-11 jaar hard aan het opkomen in Nederland en België, maar het bestaat al sinds de jaren 60. Meer dan 80% van de Global 250 is hard bezig met een duurzame strategie op te bouwen. Doen ze dat omdat ze zo van de natuur houden? Sommige wel, sommige niet. Coca Cola België en Luxemburg bespaarde in 2009 50.000.000.000 liter water en iets van 53.000 kilo aluminium. Enig idee over hoeveel geld we het dan hebben? Ford heeft in Amerika een bedrijfsterrein laten bouwen met groene daken. Een zware kost, maar op een tiental jaar tijd ook een besparing van 10 miljoen dollar aangezien de daken niet meer zo hard verslijten. Grote bedrijven als dat bewijzen dat MVO leidt naar winst, maar dan moeten we eerst voorbij het volgende punt. 3. Wij Westerlingen missen iets wat ze de Oosterse volharding noemen. Brengt het binnen een jaar geen winst op, dan deugd het niet. MVO is echter een langetermijnproces. Vooral bij grote investeringen is het niet iets dat meteen resultaat oplevert. Het heeft zijn tijd nodig. 4. Nu ken ik jullie natuurlijk niet persoonlijk, maar wonen jullie in een stad of een dorp? Ik heb 20 jaar lang in een dorp gewoond waar een leuke rivier doorstroomde. Toen ik vroeger met mijn oom ging vissen was het altijd om ter meeste en grootste vissen vangen. Op een goede zomerse dag hadden we tot 50 vissen per persoon, variërend van 5 tot 20 cm. Als ik daar nu ga vissen (vorig jaar ben ik nog eens geweest), dan mag ik al blij zijn als ik 1 of 2 vissen vang. Toen mijn ouders klein waren, gingen ze daar zelfs zwemmen! Toen ik jong was mocht dat zelfs niet meer omdat het water te vuil was geworden. Sinds 3 jaar woon ik in een grote stad. Vroeger was ik een fervent jogger, maar daar ben ik hier gewoon mee gestopt omdat ik werkelijk hoofdpijn krijg als ik een half uur lang diep inadem tijdens het lopen. Ik hoor van oude mensen dat je vroeger diep in de Schelde kon kijken, en dat ze elke zondag in de zomer erin gingen zwemmen. Moesten (grote) bedrijven vroeger weten wat duurzaam ondernemen was, dan zou ik nu nog lekker kunnen vissen op die nostalgische plek en kunnen zwemmen in de Schelde. Ik gebruik hierboven per opzet de term MVO niet, want de natuur niet vervuilen met afvalstoffen noem ik ethisch ondernemen. Iets wat je dan als onderdeel van MVO kan zien. Het punt van paragraaf 4 is dat je moet nadenken over de toekomst van onze aarde. Er is een hemelsbreed verschil met toen ik klein was en nu, en dat is toch maar een 15 jaar gelden (ben er nu 23). Als de grote vervuilers gaan denken op de manier: 'Marketing technisch vind ik dat je er gewoon op moet inspringen zolang het een issue is en daarna weer laten vallen.', dan vrees ik dat we binnen 10 jaar met mondkapjes op moeten lopen. Voor de duidelijkheid: een kleine ondernemer als jij en duizenden anderen met jou kunnen daar individueel niets aan veranderen, maar alle kleine beetjes maken 1 geheel. Ik ga er immers vanuit dat jij je kinderen ook wil zien spelen op een grasveld, en niet op een industrieterrein. Zo dat was het dan weer voor nu :) Z.K.
  5. Hallo Jasper Ondertussen is MVO al een jaar of 11 aan het opkomen, en toch zijn er nog steeds veel mensen die niet precies weten wat het is en wat het inhoud. Zeker geen fout van jou uit, maar een fout van de instanties die je in je eerste post hebt vermeld. Instanties en organisaties die MVO moeten promoten, maar sites gebruiken die offline zijn, dode links bevatten, vage beschrijvingen posten enz. Het doel van MVO als onderneming kan je simpel bekijken als het streven naar een toekomstgerichte en sociaal verantwoorde bedrijfsstrategie waarbij je rekening houdt met de 3 P's: Planet, People en Profit. Uit hetgeen ik gelezen heb van je ben je goed op weg met people en profit. Zoals je zelf al zei: 'ik doe het uit eigenbelang', het is dan ook de bedoeling om winst te halen uit het onderdeeltje people. Jij hebt het goed begrepen als ondernemer en je leidt je mensen op, ze weten hoe ze hun werk moeten doen, en zowel jij als je werknemers plukken daar de vruchten van. Jij in de vorm van winst, klantentevredenheid en daarmee samen een positieve ondernemingsidentiteit. Je werknemers in de vorm van erkenning langs jou kant, voldoening en het plezier dat ze iets goed kunnen. Voor jou spreekt het bovenstaande voor zich, maar houdt er rekening mee dat veel bedrijven het nog niet doorhebben dat opleidingen en je personeel motiveren leidt tot betere resultaten. Raar maar waar. De kern van het duurzaamheidsverhaal is echter: 'hoe kan ik ondernemen met zo weinig mogelijk impact op het milieu'. En dat is dan het planet gedeelte. Hoe kan jij dat als podiumbouwer doen? Tools gebruiken met goede energierating, groene stroom gebruiken, stroomgroepen op waterstof, zonnepanelen of windmolen plaatsen, zuinige bedrijfswagens, werken met lokale leveranciers, waterverbruik terugschroeven, af en toe een boomplantproject steunen en ga zo maar door (ik zeg maar wat natuurlijk). Je bent dus goed bezig, maar zoals iemand anders hier al zei: 'je doet aan duurzaam ondernemen, of je doet het niet'. Zorg dat je voor zowel people als planet actie onderneemt, en de profit komt vanzelf. Als je je nu nog afvraagt wat voor nut het heeft voor jou als ondernemer: [*]het bezorgt je klanten, nu en vooral in de toekomst, [*]het levert geld op in de vorm van besparingen, [*]het geeft je een Licence To Operate, [*]je bouwt concurrentievoordeel op naar de toekomst, [*]je doet aan corporate branding. Het zal je dus een beter imago geven, wat hopelijk resulteert in meer klanten en dus ook meer profit. Om af te sluiten zou ik dan nog graag willen zeggen dat MVO een dynamisch proces is, maar je aan moet werken. Klein beginnen en steeds een klein beetje verder gaan. Ook is het goed dat je MVO promoot op je website. Laat je stakeholders weten waar je mee bezig bent! groeten en succes nog! Z.K.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.