Hallo Jasper
Ondertussen is MVO al een jaar of 11 aan het opkomen, en toch zijn er nog steeds veel mensen die niet precies weten wat het is en wat het inhoud. Zeker geen fout van jou uit, maar een fout van de instanties die je in je eerste post hebt vermeld. Instanties en organisaties die MVO moeten promoten, maar sites gebruiken die offline zijn, dode links bevatten, vage beschrijvingen posten enz.
Het doel van MVO als onderneming kan je simpel bekijken als het streven naar een toekomstgerichte en sociaal verantwoorde bedrijfsstrategie waarbij je rekening houdt met de 3 P's: Planet, People en Profit. Uit hetgeen ik gelezen heb van je ben je goed op weg met people en profit. Zoals je zelf al zei: 'ik doe het uit eigenbelang', het is dan ook de bedoeling om winst te halen uit het onderdeeltje people. Jij hebt het goed begrepen als ondernemer en je leidt je mensen op, ze weten hoe ze hun werk moeten doen, en zowel jij als je werknemers plukken daar de vruchten van. Jij in de vorm van winst, klantentevredenheid en daarmee samen een positieve ondernemingsidentiteit. Je werknemers in de vorm van erkenning langs jou kant, voldoening en het plezier dat ze iets goed kunnen.
Voor jou spreekt het bovenstaande voor zich, maar houdt er rekening mee dat veel bedrijven het nog niet doorhebben dat opleidingen en je personeel motiveren leidt tot betere resultaten. Raar maar waar.
De kern van het duurzaamheidsverhaal is echter: 'hoe kan ik ondernemen met zo weinig mogelijk impact op het milieu'. En dat is dan het planet gedeelte. Hoe kan jij dat als podiumbouwer doen? Tools gebruiken met goede energierating, groene stroom gebruiken, stroomgroepen op waterstof, zonnepanelen of windmolen plaatsen, zuinige bedrijfswagens, werken met lokale leveranciers, waterverbruik terugschroeven, af en toe een boomplantproject steunen en ga zo maar door (ik zeg maar wat natuurlijk).
Je bent dus goed bezig, maar zoals iemand anders hier al zei: 'je doet aan duurzaam ondernemen, of je doet het niet'. Zorg dat je voor zowel people als planet actie onderneemt, en de profit komt vanzelf. Als je je nu nog afvraagt wat voor nut het heeft voor jou als ondernemer:
[*]het bezorgt je klanten, nu en vooral in de toekomst,
[*]het levert geld op in de vorm van besparingen,
[*]het geeft je een Licence To Operate,
[*]je bouwt concurrentievoordeel op naar de toekomst,
[*]je doet aan corporate branding. Het zal je dus een beter imago geven, wat hopelijk resulteert in meer klanten en dus ook meer profit.
Om af te sluiten zou ik dan nog graag willen zeggen dat MVO een dynamisch proces is, maar je aan moet werken. Klein beginnen en steeds een klein beetje verder gaan. Ook is het goed dat je MVO promoot op je website. Laat je stakeholders weten waar je mee bezig bent!
groeten en succes nog!
Z.K.