Jump to content

Larton

Junior
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Rudy
  • Last name
    Simons
  • Company or organization name
    Larton
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  1. Bedankt voor de reacties heren. Het gaat om het invoeren van gebruikte goederen in Turkije. Het betreft İthalat Rejim Kararı artikel 9517606 gedateerd 31 december 1995” en gepubliceerd in de Resmi Gazete nummer 22.510, zie bijlage bij dit bericht. Ik had de woorden zelf ook al vertaald echter kan ik het niet plaatsen. Enig idee? Anders is het misschien inderdaad een goed idee om alles te laten vertalen. Turkse_wetgeving_mbt_gebruikte_auto_onderdelen_importeren_____Dosyalar-thalat-THALAT_REJM_KARARI__95-7606.doc
  2. Hoi, In een artikel van de Turkse wetgeving staat: "Tasarruflu Yazılar". Wat houdt dit in; zijn deze ook belangrijk als ik de rest van het wetsartikel laat vertalen? Alvast bedankt voor jullie reacties! Groeten, Rudy Simons
  3. En terecht vanuit klantperspectief echter wil ik niet naar 1 fout van een toeleverancier van mij failliet zijn, vandaar mijn vraag.
  4. Norbert, bedankt voor je antwoorden; het juridische gedeelte qua gevolgschade is mij duidelijk geworden. Dit is juist waarom dat ik al deze vragen stel: ik kan het juist totaal niet betalen. Misschien dat ik tijdens de opstartfase 1 verkeerd product kan betalen en dan is het einde van de onderneming reeds bereikt. Dit is direct het volgende punt: Weet iemand misschien wanneer de onderneming aansprakelijk wordt qua garantie of wanprestatie? Een facilitator zoals Marktplaats is b.v. niet aansprakelijk en iemand die onderdelen in- en verkoopt is wel aansprakelijk. Voor mij is het namelijk niet duidelijk of dit te maken heeft met: - degene die de transactie contractueel tot stand brengt of - degene die de geldstroom beheert of; - een andere mogelijkheid
  5. Duidelijk, dank. Is het niet mogelijk vervolgschade uit te sluiten in mijn algemene voorwaarden (zowel als gevolg van wanprestatie als onrechtmatige daad)?
  6. Ik merk dat ik inderdaad de definities niet goed had begrepen. Klopt de samenvatting op deze manier: Het is mogelijk schade en gevolgschade als gevolg van het product af te dekken door een aansprakelijkheidsverzekering. De aansprakelijkheid voor product zelf (b.v. kapotte motor) ben ik aansprakelijk voor en kan ik alleen verleggen richting mijn leverancier. Verzekering daarvoor is niet goed mogelijk als b.v. de leverancier geen aansprakelijkheid erkent (garantieverzekering mogelijk echter dekt deze in mijn geval waarschijnlijk geen draaiende delen). Het is een garantiekwestie en/of wanprestatie. Er hoeft niet altijd sprake te zijn van aansprakelijkheid (hoeft immers niet jouw schuld te zijn) maar het is wel jouw verantwoordelijkheid. Een kapotte motor is geen ondeugdelijk product begrijp ik?
  7. Vat ik het dan als volgt goed samen: Het is mogelijk gevolgschade af te dekken door een aansprakelijkheidsverzekering. De aansprakelijkheid voor product zelf (b.v. kapotte motor) ben ik aansprakelijk voor en kan ik alleen verleggen richting mijn leverancier. Verzekering daarvoor is niet mogelijk (b.v. als leverancier geen aansprakelijkheid erkent). Is het niet mogelijk vervolgschade uit te sluiten in mijn algemene voorwaarden (zowel als gevolg van wanprestatie als onrechtmatige daad)?
  8. Wederom dank voor je reactie! Als uitleg bij wettelijke aansprakelijkheid werd eerder “onrechtmatige daad” genoemd. Hoe kan ik dat zien t.o.v. productaansprakelijkheid (ik neem aan dat deze verzekering geen onrechtmatige daden dekt)? Jep, maar dat is geen aansprakelijkheid. Als je een fout product levert moet je geld teruggeven of vervangen. Wat jij vervolgens met je leverancier afspreekt is voor de afnemer niet relevant. Kwestie van goede afspraken met leverancier en goede controle op wat jij geleverd krijgt. Onder welk risico valt het dan als dat geen productaansprakelijkheid is?
  9. Toevallig, ik was gisteren en vandaag ook bezig met een reactie. Heb ik het hieronder juist samengevat? Verschillende risico’s: [*]Productaansprakelijk: → Als het bv 7 jaar oud is (dus minder dan 10 jaar) en toch kapot gaat worden de kosten in de praktijk toch niet door de fabrikant/importeur gedekt? Tijdens de garantieperiode wel maar daarna is het risico in de praktijk voor de klant en niet meer voor de fabrikant of importeur. [*]Productveiligheid: → Valt dit onder productaansprakelijkheid? [*]bedrijfsaansprakelijkheid, [*]contractuele aansprakelijkheid: wanprestatie [*]transport/leveringskwesties [*]Wettelijke aansprakelijkheid ? --> onrechtmatige daad Klopt dit? Zijn dit alle risico’s die van toepassing zijn? Dus afdekken met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Geen idee waar je het nu over hebt. Soort drop shipment kwestie? Jij bent toch een verkoper (en koper) in de hele distributieketen? Het liefste wil ik namelijk de aansprakelijkheid voor verkeerde/kapotte/etc producten niet hebben, net zoals Marktplaats doet. Het liefste heb ik dus dat ik de koper en verkoper met elkaar in contact breng en de transactie faciliteer. Waarvoor en wanneer is een facalitator aansprakelijk? Maakt het daarbij nog verschil of de facalitator de geldstroom regelt? Ik ben toch verantwoordelijk als ik een kapotte motor lever? Het probleem daarbij is namelijk dat als een leverancier dat niet erkent ik degene ben die voor de kosten kan opdraaien. Een verborgen gebrek is een term voor een installatie, montage of productiefout dat zich nog niet geopenbaard heeft. Lijkt mij totaal niet op jou als leverancier van toepassing Kan b.v. een kapot motorblok (wat niet aan de buitenkant te zien is) ook een verborgen gebrek zijn?
  10. Bedankt voor de uitgebreide reactie Norbert, het wordt gewaardeerd! Goed te horen wat de verschillende dingen zijn die hierbij komen kijken: [*]productaansprakelijk [*]bedrijfsaansprakelijkheid, [*]contractuele aansprakelijkheid [*]transport/leveringskwesties Ik zal me hierover verder inlezen en kom er daarna graag inhoudelijk op terug.
  11. Situatieschets: Op korte termijn ga ik gebruikte auto-onderdelen uit UK en Duitsland verkopen in Nederland. De verkoop vindt voornamelijk plaats aan bedrijven echter kunnen consumenten ook kopen. Ik wil hiervoor geen aansprakelijkheid op me moeten nemen. Dit geldt zowel voor het product zelf als gevolgschade. Vraag: Hoe kan ik vrij zijn van aansprakelijkheid? Achtergrondinformatie: [*]Verleggen van aansprakelijkheid is niet de bedoeling omdat ik dan zelf nog steeds verantwoordelijk ben voor de klant. Sowieso dekt een aansprakelijkheidsverzekering het product zelf niet volgens https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=50;action=display;threadid=26627;start=msg240251#msg240251 [*]De productaansprakelijkheid blijft 10 jaar nadat het product verkocht is van kracht. http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1113. Deze verantwoordelijkheid wordt van de fabrikant overgedragen naar de importeur indien goederen van buiten de EU geimporteerd worden. → De productaansprakelijkheid vanuit de fabrikant/importeur is sowieso niet van toepassing voor de onderdelen die ouder zijn dan 10 jaar. Uiteenzetting vraagstuk: [*]Het is mogelijk dat ik onderdelen inkoop bij mijn leverancier en deze verkoop naar een klant. Mij is het volgende hierover verteld: “Product aansprakelijkheid blijft bij originele verkoper, juridische is bij persoon die transactie tot stand brengt (dus ik) => als goederen niet geleverd worden, of beschadigd aankomen of niet werken, ben ik verantwoordelijk. Originele verkoper is verantwoordelijk voor 'veiligheidszaken'. Bij niet werken kan ik weer verhalen op originele verkoper -> niet verantwoordelijkheid van koper.” Klopt dit; of meer specifiek: [*]Heeft de juridische verantwoordelijkheid zoals hierboven genoemd ook een andere benaming (aangezien productaansprakelijkheid volgens mij ook juridisch is)? [*]Is het juist dat de persoon die de transactie tot stand brengt verantwoordelijk is voor deze juridische aansprakelijkheid? [*]Heeft het hierbij invloed wie de geldstroom beheert? Ik heb namelijk begrepen dat de geldstroom onderdeel is van de transactie. Als dat namelijk klopt kan ik koper en verkoper dus niet onderling het contract laten sluiten maar wel de geldstroom beheren (om te voorkomen dat ik buitengesloten wordt)? [*]Wat is de verantwoordelijkheid van de persoon die de transactie tot stand brengt (wanneer dit niet de fabrikant/importeur is)? Ik heb begrepen dat dit gaat om betaling, levering, transport en verborgen gebreken echter geen productaansprakelijkheid (indien artikelen jonger zijn dan 10 jaar). Sowieso vind ik verborgen gebreken ook opvallend. Daarover heb ik begrepen dat b.v. makelaars ook als sinds meer dan 10 jaar verantwoordelijk zijn voor verborgen gebreken. Kunnen jullie me hiermee helpen?
  12. Klopt, CSS editing was mogelijk in de oudere Docs versies maar helaas niet in de huidige. Die oudere versie is ook niet meer te gebruiken helaas.
  13. Bedankt Wouter, je uitleg maakt het een stuk duidelijker voor me. Kan ik de informatie rechtstreeks in mijn database laten plaatsen of moet dat via een apart aangemaakte map?
  14. Goedeavond! Vraag Hoe kan ik mijn bedrijfslogo op de achtergrond in een tekstdocument krijgen online? Uitgebreidere uitleg Recent heb ik een Samsung Chromebook gekocht. Dit is een soort tablet in laptop-uitvoering, waardoor het installeren van reguliere programma's niet mogelijk is. Dit betekent dat alles online gedaan moet worden. Als achtergrondafbeelding / watermerk gebruik ik mijn bedrijfslogo bij tekstdocumenten. Dit is in Google Docs niet mogelijk helaas. Een afbeelding kan ingevoegd worden echter kan deze niet achter tekst gezet worden. Reeds geprobeerd Op het Google productforum heb ik geen reactie gekregen hoe het mogelijk is mijn logo achter tekst te krijgen. Office 365 mist, net zoals concurrent Zoho, de mogelijkheid ook. (Office 365 heeft namelijk zeer beperkte functionaliteit. Voor de volledige functionaliteit werkt deze namelijk samen met reguliere Office, die niet op een Chromebook geinstalleerd kan worden). Een watermerk invoegen is mogelijk bij Zoho echter blijkt het exporteren problemen te geven qua marge en tevens wordt een lijn aan de afbeelding toegevoegd. Ook een document maken, omzetten naar PDF en apart een afbeelding toevoegen werkt niet (tekst komt dan achter de afbeelding). Na meer dan een dag besteed te hebben aan het zoeken naar een oplossing zonder resultaat hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept