Jump to content

naskin

Junior
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    De Zaak
    Bizz

Company info

  • Location
    Haarlem, Nederland / Veitsbronn, Duitsland
  • Phone number
    023 529 97 9
  • Branch
    Huisvesting & vastgoed
  • Branch 2
    Personeel & opleidingen
  • Website address

Vision

  • I'm looking for people who
    gelijk gestemd zijn, genieten en worstelen met het ondernemerschap
  • My opinion about entrepeneurship
    Heerlijk ook al houdt het nooit op... ;-)
  • My opinion about innovation
    Vooral doorgaan!
  1. Wow heren (en dames?), Ik dank u alle hartelijk voor de tips, hart onder de riem, ideeën en suggesties. Best wel hartverwarmend voor een vreemde eend hier op dit forum... ;) Een paar punten: - een eigen merk/product speelt al langer in mijn hoofd. Helemaal zelf en natuurlijk samen met m'n teams ontwikkelen, in de markt zetten, verkopen met al onze eigen ideeën, oplossingen en creativiteit. Ik zie mogelijkheden en ook nog wel dat ik die kans krijg. - inderdaad een familiebedrijf, heel herkenbaar omschreven. Ik neem de tips van harte! - een oud merk nieuw leven inblazen is, denk ik, iets moeilijker. Maar ik weet nog niet alle ins en outs van dit bedrijf en misschien is er zomaar een pareltje onder het stof verdwenen. Ik duik daar ook in. Dank voor de tip. (heb je overigens die 1-op-1 kopie van de oude Jaguar gezien?) Ik heb zojuist een vlammende presentatie gegeven aan directie en MT (de eigenlijke aanleiding van mijn vragen..). Verassing, nieuwsgierigheid en vragen kwamen tijdens en daarna op mij af. In principe positief ontvangen. Nu maar kijken wat de toekomst brengt. Ik bereid mij voor op de Luxemburgse processie.... (dank voor het inzicht) gr. jw
  2. Wat Tabla zegt klopt wel. Deels. Ik ben 8 maanden geleden begonnen. Gevraagd om verschillende problemen op te lossen. Het meest dringende was om de interne problemen bij beide afdelingen op te lossen (negatieve werksfeer, verloop en ziekteverzuim). Die klus is geklaard. Werkelijk prachtige collega's en 2 teams die er voor (willen) gaan. Ik loop nu tegen tegen de oude structuren aan. Structuren die worden aangestuurd vanuit de directie en leden van het MT. Structuren die wellicht de oorzaak waren voor de toenmalige mentaliteit op beide afdelingen. Maar ook structuren waarvoor/waartegen ik in principe ben ingeschakeld. Zorgen dat de firma gereed is voor marketing 2.0. Niet, zoals Tabla schrijft, we hebben een "tolle" afdeling marketing als verkooppraatje aan klanten of als marketing-support maar om werkelijk verandering te brengen. En daar zit 'um de kneep, wel de wens maar ook de angst. Mensen, afdelingen, firma's hebben altijd angst voor veranderingen. Liever houden zo als het is, "het loopt toch...". En hoewel ik gevraagd ben verandering te brengen zit ik (nog) net niet in de positie om het hard af te dwingen. Op dit moment heb ik: Prioriteit 1: de teams verder vormen, motiveren, eenvoudigweg laten knallen. Prioriteit 2: duidelijk maken bij directie dat deze teams het ook waard zijn om ingezet te worden in volwaardige marketing en design campagnes. Prioriteit 3: vertrouwen winnen bij de directie en ze te overtuigen dat nu de tijd rijp is voor "Marketing 2.0" en dat de teams daarvoor volledig op zijn voorbereid Prioriteit 4: duidelijk krijgen wat de ROI is (als dat al mogelijk is...) En het klopt dat de baas als verkoper is begonnen en ik kan nog veel van hem leren op het gebied van verkoop in deze specifieke branche. Maar ik moet en zal toch duidelijk maken dat het niet altijd loont om alle punten te volharden in deze (bot gezegd) kruideniersmentaliteit. Dat is een opgave, ik weet dit, om bij een traditionele, tamelijk ouderwetse, Beierse(!) firma de marketing kar aan het rollen te krijgen. En ik ben overtuigd (en niet gefrustreerd) dat het nodig is en wel op korte termijn anders missen we de boot t.o.v. onze concurrenten. Vergt diplomatie inderdaad. Vandaar mijn vragen. Hoe pak ik dat aan? De bovenstaande antwoorden geven mij overigens een leidraad, stof tot nadenken en wellicht uiteindelijk een concrete aanpak. Dank en een fijne avond!
  3. Dank allen voor de uitvoerige antwoorden, tips, raad en gedachten. Mijn vraag op dit forum kwam voort uit een soort van frustratie en ongeduld. En ja, ik begrijp nu beter dat ik klein moet beginnen, met (deel)projecten succesvol afsluiten. Mijn relatie met de directie is overigens meer dan goed, zij weten deels hoe ik tegen de situatie aankijk. Vanzelfsprekend niet met dezelfde woorden die ik hierboven heb gebruikt. Hoewel ze waarschijnlijk niet vreemd zullen opkijken als ik ze vergelijk met een ouderwetse dinosauriër. Als Hollander hier in den vreemde heb ik enige kredieten en de werkzaamheden die ik tot op heden heb uitgevoerd hebben deze aangevuld. De opmerking over weinig respect klopt niet, ik buig diep voor hun resultaten en successen uit het verleden. Kritisch zijn is iets anders als geen respect hebben (gedachtesprong: misschien hebben ze mij daarom wel in huis gehaald, kritisch zijn. Alleen ik wil nu te snelle en te grote stappen nemen/hebben). Natuurlijk kun je met onze vriend Google snel terugvinden bij welk bedrijf ik werk en in welke branche, maar dat is niet relevant m.b.t. mijn vragen. Het gaat/ging mij er om hoe ik beweging in de toko kan brengen. En nee, ik ben echt niet zo arrogant te denken dat ik de wijsheid in pacht heb. Maar ik heb wel 2 prachtige teams met ongelooflijk veel kwaliteiten, ervaring en creativiteit die, op dit moment, te vaak teleurgesteld worden omdat er "unter der Strich" acties, plannen, strategie etc. niet worden doorgezet of worden afgeblazen. Eigenlijk kwam mijn posting op dit forum ook voort uit het bewust zijn van 9 enigszins gefrustreerde collega's. Ik zie het onder andere als mijn taak om duidelijk te maken dat Marketing/Design meer is dan een "kostenpost"... Enfin, ik ga aan de slag met bovenstaande info. Nogmaals dank en een "schone Abend".
  4. Met meer dan 22 jaar ervaring, denk ik dat ik wel weet weet hoe ik mijn werk moet doen... Het gaat nu niet over mijn werk "an sich" maar hoe ik mijn omgeving kan overtuigen, motiveren en activeren. Ik loop tegen een aantal dinosauriërs aan. Voor mij een totale nieuwe ervaring en heeft niet direct betrekking op mijn concrete werkzaamheden. Die doe ik goed en naar tevredenheid. Nee, hoe zorg je ervoor dat je je ouderwetse, ingeslapen opdrachtgever kunt overtuigen om in te stappen in de nieuwe moderne (marketing) wereld? (Aangesteld of ingehuurd, volgens mij in deze situatie van ondergeschikt belang). Lees net de reactie van roberttk. Ik heb in principe veel vrijheid, en plannen worden met veel enthousiasme ontvangen (platte hiërarchie, groot vertrouwen in kunde en kwaliteit). De teleurstelling is dan dat de plannen daarna resoluut van tafel worden geveegd want het jeukt ergens anders op dit moment... Kortom, van de hak op de tak ondernemerschap. Je suggestie om met beide afdelingen een plan van aanpak te maken spreekt mij erg aan. Juist daar zitten ook de juiste mensen. Ik ga hier op zitten broeien... er is wellicht binnenkort een interessant project om die daarvoor te gebruiken. Wel een beetje spannend, een Hollandse aanpak en mentaliteit in dit oerdegelijke, traditionele en strak van boven aangestuurde Beierse bedrijf. En daarmee ook de vraag van Bas Vlemminx beantwoord. Je andere punt is ook zinnig. Eerst maar kleine credits opbouwen (low-hanging-fruit) om, als het succesvol is, de volgende stappen te ondernemen. Het is deels mijn ongeduld, ik zie zoveel mogelijkheden en oplossingen... maar de kar moet nog gaan rollen, eerste actie is het dode paard vervangen voor een klein fris exemplaar, net sterk genoeg om de kar in beweging te brengen. Dank! gr. jw
  5. Whoa.... dit loopt een beetje uit de rails. Ik ga hier niet een principiële verdediging voeren of ik hier gerechtigd ben om hulp te vragen. Ja, ik ben ondernemer, nog steeds. En ja, ik ben ook werknemer. In het verleden ben ik goed geholpen op dit forum m.b.t. tot m'n privé en zakelijke emigratie naar het buitenland. Nu wederom een vraag en ja, ik heb de forum regels niet wederom uitgeplozen. Waarvoor mijn excuses. Ik ZOU ook als ondernemer ingehuurd kunnen zijn door dit bedrijf... dat is niet aan de orde maar dan wel passend binnen de regels van dit forum. En als het een interessant thema is voor de bezoekers (aangesteld of ingehuurd) van dit forum, dan zou het toch niet hoeven botsen tegen de principes van dit forum... Ik dank een ieder die een constructieve bijdrage hebben geleverd aan mijn vertwijfeling. Graag terug naar het topic. En als er nog anderen zijn die mij inspiratie, tips of raad kunnen geven.... Welkom! gr. jw (die nu naast bedrijfsvertwijfeling ook een beetje forumvertwijfeling heeft) ;)
  6. Jazeker, Werknemer. Nu een maand of 8. Gevraagd om de afdelingen Design en Marketing te leiden, met nieuwe impulsen, nieuw elan. Beide afdelingen waren voor mijn tijd niet echt lekker aan het draaien, veel verloop, negatieve stemming, ziekteverzuim, etc. Nu loopt het als een tierelier (zonder arrogant te willen overkomen). En nu dus ook de volgende stappen... de kwaliteiten die er echt zijn, inzetten en gebruiken. Plannen maken, uitwerken en uitvoeren. En ja.... als "snotneus" die er pas 8 maanden werkt heb ik misschien veel wensen en verwachtingen, maar ik ben ook binnengehaald om iets te veranderen... wat tot op heden niet lukt en ik de bange verwachting heb dat dit ook niet gaat lukken. Kortom, ik ben zoekende naar overtuigende argumenten om deze dinosauriërs in de huidige tijd te brengen. Waarom deze vraag? gr. jw
  7. Hallo, Even een omschrijving van mijn situatie (uitvoeriger dan ik eigenlijk wil, maar compacter kreeg ik het niet duidelijk) Sinds ruim een half jaar ben ik aangesteld als hoofd van de afdelingen Marketing en Design bij een firma die schrijfwaren produceert en verkoopt. Meer dan 20 jaar jong en destijds gestart als eenmanszaak (echtpaar). Nu ruim 120 medewerkers met interessante moderne producten. Sinds een jaar of 10 is er een afdeling Design (of liever gezegd DTP), begonnen als afdeling voor folders, catalogi, advertenties, e.d. Nu een afdeling 5 man/vrouw sterk, jong, creatief, vol met ideeën en kwaliteiten. Nog steeds veel van dezelfde werkzaamheden maar met een groot potentieel in creativiteit. Sinds een jaar of 5 is er een afdeling Marketing. Hetzelfde laken een pak qua team (4 personen). De werkzaamheden komen niet in de buurt van het potentieel van het team. Bestaat voornamelijk uit zorgen dat de juiste advertentie op het juiste moment bij de juiste persoon is... of werk van vergelijkbare aard. En ja er is een website en zelfs een web-shop... Het bedrijf is van oorsprong gericht op verkoop van producten aan de grotere warenhuizen door middel van de buitendienst, persoonlijk contact e.d. Dat loopt in principe best goed. Maar tijden veranderen... Het grote potentiaal aan andere B2B mogelijkheden en tegenwoordig ook B2C mogelijkheden wordt niet gebruikt. Uitgangspunt is: we doen het al jaren zo waarom anders doen? Nu ben ik aangesteld in deze nieuwe positie* om al mijn briljante(...), creatieve(...) en innoverende(...) ideeën in het bedrijf te brengen. In marketing en in design, offline en online, binnenland en buitenland. Frisse en heldere communicatie, immers we hebben toch een creatieve Design afdeling en een slagvaardige Marketing afdeling. Wat mij tot op heden best aardig lukt. ;) * Nieuwe positie, want voorheen geleid door 1 van de 2 oprichters, maar bij gebrek aan tijd ben ik benaderd... Daardoor was het voor mij in eerste instantie ook wel makkelijk scoren: nieuw elan, deskundig, creatief, etc. En ja, het is in principe een prachtige job. :) Maar nu mijn probleem. Het bedrijf wordt geleid door 2 personen die vanuit traditionele (lees ouderwetse) verkoopkanalen hun producten in de markt hebben gezet. Wat tot op heden redelijk goed heeft functioneert. Nu wordt de concurrentie zwaarder en slagvaardiger, als reactie schieten ze in een soort kramp om b.v. meer buitendienst mensen aan te stellen, trachten poot aan de grond te krijgen bij andere grotere klanten, etc. Allemaal zoals ze dit al die jaren hebben gedaan: verkoopgericht. De afdelingen Marketing en Design spelen een marginale rol hierin. Plannen worden ontwikkeld en enthousiast ontvangen maar net zo snel weer aan de kant geschoven. Er is geen rode draad, geen consequente aanpak, geen echt plan... Want verkoop kun je in cijfers en spannende grafieken zetten, marketing kost alleen maar geld en de resultaten zijn niet duidelijk... dat is min of meer de tendens bij de directie. Mijn vraag. Hoe kan ik de directie overtuigen om het potentieel uit beide team te halen en te gebruiken, om een marketing communicatie plan (door ons te laten) schrijven en zich daar te houden, om de nieuwe media te omarmen, de aanzwellende B2C groep te benaderen, etc. Kortom: een typisch traditioneel, ouderwets bedrijf mee aan de hand te nemen in de nieuwe moderne wereld van offline en online marketing, social media, responsive design, customer journey, touch points, reviews, B2H (Business 2 Human)... ach het hele bekende riedeltje wat nu op dit moment rondzoemt in de boeken en op het internet. Ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan: verkoop op ouderwetse manier, geen consequent doorgevoerde strategie vasthouden, geen vertrouwen in de kwaliteiten van de MarCom medewerkers, enfin, je begrijpt wat ik bedoel vermoed ik. Ondanks het in eerste instantie "makkelijke scoren" voor mij in deze nieuwe functie binnen het bedrijf, loop ik nu meer en meer tegen deze traditionele, min of meer onwrikbare (verkoop)mentaliteit aan. Dank voor het lezen en als je een tip, advies of raad hebt.... ik ontvang het graag! gr. Jan Willem
  8. Hallo Ido, Tja, als blijkt dat een goede vergelijking met deze gegevens op dit moment niet mogelijk is, dan zal ik me voorlopig laten informeren door de aanbieders van de Krankenversicherung. En inderdaad Pflegeversicherung en Renteversicherung zijn termen die in deze gesprekken ook voorbij komen. Morgen spreek ik een Duitse collega van jou, wellicht dat die enig licht kan laten schijnen over de belastingverplichtingen. Overigens en terzijde, we willen met z'n allen o-zo graag 1 Europa worden.... Maar als je als Nederlander naar Duitsland emigreert komen in de details heel wat overschillen boven water. Bijvoorbeeld: niet alle Krankenversicherungen nemen buitenlanders aan. Voornamelijk veroorzaakt door de negatieve ervaringen van lieden uit het Oostblok. Ook al kom ik uit supermodern Nederland, ben altijd verzekert geweest, ieder half jaar naar de tandarts, etc. Ik ben buitenlander, dus een onzekere factor dus kan ik geen verzekering afsluiten. Slechts een beperkt aantal "durft" het aan, maar dan moet ik mij wel laten keuren door een arts en een stempel krijgen dat ik gezond ben. Nog een leuke: ooit gehoord van bepalingen als: recht op een kamer met 2 bedden en een behandeling door een "chef-arts"? Enfin, dank voor de informatie! Een waar genoegen om je ook hier tegen te komen! gr. Jan Willem
  9. En natuurlijk nog de bijdrage voor de AWBZ die via de premies volksverzekeringen worden geind. Ik weet niet of dat in Duitsland ook onderdeel is van de losse verzekering of dat dergelijke kosten worden betaald uit inkomstenbelasting maar dan zou je ook naar de verschillen in de belastingtarieven moeten gaan kijken. Hier betalen we op vier manieren voor zorg: [*]Via de premies volksverzekeringen [*]Via de bijdrage ZvW [*]Via de particuliere zorgverzekering [*]Privé Die grofweg 100-150 per maand is prachtig, maar staat in geen verband met de 'echte' totale kosten die de zorg met zich meebrengt, dacht uit mn hoofd gemiddeld €13.000 per huishouden, of 75MLD per jaar. Dus een echte vergelijking zou je moeten doen op basis van alle punten, niet op slechts één los aspect. Ah, nog een stukje duidelijker.... Dank Marnix.
  10. Beste Norbert, Ik ben een eenvoudige grafische ontwerper..... kun je mij even helpen met uitleg over de inkomensafhankelijke premie. Is dit het stukje belasting wat je betaald? En inderdaad.... brrr. Want door niet in NL te zijn betaling ook geen belasting aldaar dus ook geen dubbele boekhouding etc. In ieder geval dank voor je reactie.
  11. Hallo, Ik zal gaan wonen en werken in Duitsland (als grafisch ontwerper, zzp'er), officieel vanaf 1 oktober 2012. De zorgverzekering in Duitsland voor een zelfstandig ondernemer valt standaard in de Private Krankenversicherung, zeg maar de particuliere zorgverzekering van vroeger. Dit komt neer op een premie van 400 tot 600 euro per maand(!), dat is wel even wat anders dan de huidige premie voor onze zorgverzekering in Nederland. Op dit moment ben ik verzekerd bij OHRA en die wil mij niet verzekeren als ik in Duitsland woon, ook al blijf ik Nederlander. Weet iemand hier op dit prachtige forum een mogelijkheid of verzekeringsinstantie die aantrekkelijker is (lees: goedkoper) dan de premie die in Duitsland betaald moet worden? Ik kijk uit naar jullie antwoorden, vragen, op- en aanmerkingen. gr. Jan Willem
  12. Beste Winod, Dank voor je snelle antwoord! Ik heb behoorlijk gezocht in het forum, maar dit bericht was ik nog niet tegengekomen. Dank! gr, jw
  13. Hallo, Ik heb 20 jaar een eigen bedrijf en maak plannen om te verhuizen naar Duitsland. Om daar mijn werkzaamheden voort te zetten. En nieuwe klanten in Duitsland te krijgen. Tegelijkertijd wil ik mijn huidige Nederlandse klanten blijven bedienen en natuurlijk ook nieuwe klanten te vinden. Een vestiging in Nederland en een vestiging in Duitsland is natuurlijk mogelijk (b.v. via bedrijfsverzamelgebouw, o.i.d.), maar levert een paar nadelen op. B.v. dubbele boekhouding en jaarrekening (NL en DE). Ik heb gehoord dat het sinds januari van dit jaar het mogelijk is om wel een NL KvK inschrijving en nummer te hebben/houden zonder dat je een fysiek adres nodig hebt. Wie weet hier meer over??? Als dit mogelijk is dan is het voor mij o.a. fiscaal aantrekkelijk en kan ik mijn NL klanten op gelijke wijze blijven bedienen als voor heen, o.a. NL bankrekening en NL KvK. Ik hoop dat iemand mij het verlossende antwoord heeft. gr. jw
  14. Hallo iedereen, De vraag staat (helaas) nog steeds open. De tip van Micha heeft jammergenoeg niet opgeleverd. Dus, nogmaals, wie weet iemand die ervaring heeft om een zzp'er te begeleiden op fiscaal en juridisch gebied bij het starten van een (2e) onderneming in Duitsland. Ik wacht gespannen af. gr. Jan willem
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept