Dingen waar je zelf makkelijk invloed op kan uitoefenen (het tellertje genaamd "likes" bij je FB pagina, het aantal inkomende links) tellen niet of heel weinig mee. In het geval van facebook durf ik te stellen dat het aantal likes van je FB pagina in het geheel niet mee telt in de SEO van je pagina. Je kan dan beter naar G+ toe gaan, maar dat tellertje laten rollen zal ook minimaal effect geven.
Laatst kwam ik al surfend uit bij een redelijk onbekende, Nederlandse shop. Tenminste, ik had er nog nooit van deze winkel gehoord en het kwam niet over als een grote of bekende winkel, in tegendeel zelfs. Maar ze hadden wel 118.000 likes op Facebook. Ik ben bij wijze van spreken gillend de winkel uit gerend. (ter referentie, bol.com heeft 72.000 likes, een shop zoals die van mij heeft er rond de 1000)
Juist als een relatief onbekende winkel, zoals die van de gemiddelde beginnende webwinkelier, een tiental likes heeft, dan komt dat (bij mij) betrouwbaar over. Dat aantal is namelijk logisch te verklaren.
http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/06/link-building-wordt-like-building/
http://twinklemagazine.nl/praktijk/2011/06/wat-is-het-effect-van-google-+1-op-zoekresultaten/
er wordt in beide artikelen toch duidelijk aangegeven dat er wél een belang is.
Je moet er niet vanuit uit gaan dat google blind likes telt. Een site met 100.000 likes is leuk, maar net als spamlinks etc wordt dit gewoon gefilterd.
Het leuke is natuurlijk dat niemand (behalve een paar mensen binnen google zelf) het exacte algoritme weet en dat deze continue wordt aangepast.