Met interesse (en enige verbazing) heb ik dit topic gelezen. Zoals veel anderen ging ik er vanuit dat ik kosten voor de werkruimte in mijn (huur)woning helemaal niet kon aftrekken. Ik ben vorig jaar als ondernemer gestart en een paar maanden geleden verhuisd, en dit extraatje is van harte welkom...
Ik hoop dat jullie het goed vinden als ik nog een paar (hopelijk niet al te domme) vragen hierover stel. :)
Mijn aparte werkkamer is ongeveer 10% van de oppervlakte van het huis - afhankelijk van hoe je telt kun je net iets hoger of lager uitkomen. Ik vraag me dan dus wel een beetje af hoe zeker je dan bent van de toelaatbaarheid van de aftrek.
Ik lees hier dat iemand schrijft dat het goed te verdedigen is om te stellen dat je 40 van de 168 uur per week je huis voor werk gebruikt, en daardoor rond de 24% zou uitkomen. Is dat iets wat meer mensen doen, en heeft iemand die redenering al heeft uitgetest bij de Belastingdienst - of is er een andere gunstige manier van rekenen voor te stellen?
Verder: mijn vriendin trekt binnenkort bij me in. Ik blijf voorlopig enige huurder op het huurcontract. Begrijp ik goed dat dat dus niets verandert aan de aftrekbaarheid van deze kosten? En als zij medehuurder zou worden, zou ik dan nog maar van de helft van alle huurlasten (huur, energie, etc) kunnen uitgaan?
En begrijp ik goed dat op het moment dat je voor deze regeling in aanmerking komt, je daarmee ook automatisch in aanmerking komt voor aftrek van energiekosten, inrichting, enzovoort?
groet en bedankt,
Kevin