Ed Goes

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Mijn mening over innovatie
    janff

Ed Goes's trofeeën

  1. Ben zeker geen verzekeringsexpert, maar mijn idee is dat de verzekeringstussenpersoon in veel gevallen geen nut meer heeft in deze moderne tijd met diverse gratis vergelijkingssites op internet. Independer & co hebben eigenlijk de rol van de tussenpersoon overgenomen, en zullen in veel gevallen een voordeligere en betere verzekering opleveren dan bij veel tussenpersonen. Bij een simpele auto-WA-verzekering is dit vrij zeker het geval. Bij complexere verzekeringen, zoals de verzekering van je bedrijfsvoorraad, complexe, zakelijke aansprakelijkheidsverzekering, kan een tussenpersoon wel van grote meerwaarde zijn, denk ik. Hij kan dan inhoudelijk advies geven over wat je beter wel of niet kunt verzekeren en hoe. Maar simpele huis-tuin-auto-verzekeringen zou ik gewoon via Independer etc. doen. En dan wel even, naast de prijzen, ook de condities goed vergelijken uiteraard.
  2. Mijn advies is om het zoveel mogelijk te voorkomen, en er dus niet akkoord mee te gaan. Geeft uiteindelijk veel gezeur en gezeik. Je krijgt namelijk verschillende soorten factuurnummers, namelijk je eigen factuurnummering, en daarnaast voor elke klant die wil self-billen/reverse-billen een eigen reeks factuurnummers. En dat kan problemen opleveren met belastingdienst, en zelfs boetes tot gevolg hebben. Zie http://www.flexnieuws.nl/2014/04/29/onjuiste-factuurnummers-grote-belasting-gevolgen/#.WBNz7ndx9LA Ik zie dus vooral nadelen, een bijna geen voordelen.
  3. Ah, inderdaad. Dat is zo (zelf bij ING wordt het niet meer gecontroleerd bij ING naar ING overboekingen).. Goede vondst.. Had ik niet over nagedacht dat het mogelijk zou zijn.. Heb 't net nog even gecontroleerd (ING), en zelfs op de afschrift staat de ingetikte naam, en niet de werkelijke rekeningnaam. Alleen zodra je geld retour stort bij b.v. een creditnota, of als je geld naar een leverancier stort, dan komt toch je echte rekeningnaam naar boven.
  4. Dat kan ook inderdaad.. Maar het nadeel is dat je dan niet de zakelijke bestandsformaten hebt om afschriften te downloaden (MT940 o.a.), en dat je dan je klanten moet vragen om het geld op een rekening met je persoonlijke naam te storten, ipv een rekening met je bedrijfsnaam, wat toch wat professioneler overkomt. Maar inderdaad, een extra privé-rekening is voor veel ZZP'ers een goede optie.
  5. Oud topic, maar interessante nieuwe ontwikkeling.. Ik ontdekte recent Bunq.nl .. Daar kan je voor 1 euro per maand een zakelijke bankrekening openen. Die is helaas wel alleen via een iOS of Android App te bedienen. En je moet vooral niet teveel geld pinnen uit de muur, want dat is relatief duur. Je kunt wel gewoon een MT940-bestand downloaden en die in je boekhoudprogramma inlezen. Er zijn wel lage variabele kosten per afschrift e.d. Zie www.bunq.nl .
  6. Ik heb een vraagje over transitoria c.q. overlopende posten. Ik heb in het forum gezocht maar hier niet een duidelijk antwoord op gevonden. Ik snap dat als je bijvoorbeeld 5 jaar huur vooruit betaald hebt, dat je dit als transitoria moet boeken, zodat de kostenpost jaarlijks terugkomt. Het gaat hier om substantiële bedragen. Maar wat doe je als je bijvoorbeeld 10 euro vooruitbetaalde webhostingkosten hebt voor een heel jaar en je de factuur in, zeg, november 2014 ontvangt? Moet je dan ook moeilijk gaan doen en daar een overlopende post van maken, of is het toegestaan die te negeren en gewoon als kosten in 2014 te boeken. Onder de streep maakt het overigens ook niets uit omdat je diezelfde factuur in november 2015 waarschijnlijk toch weer krijgt, en je dus jaarlijks 10 euro kosten hebt. Of als je in januari 2015 10 euro rente ontvangt over kwartaal 4 van 2014. Moet je dat als overlopende post boeken, of mag je het ook gewoon negeren en gewoon als renteopbrengsten in 2015 boeken. Vanaf welk bedrag word je (volgens de belastingdienst) geacht om iets als overlopende post/transitoria te boeken? Heeft de belastingdienst hier überhaupt een duidelijke mening over? Alvast bedankt!
  7. Bedankt voor jullie reacties. Excuses voor mijn late reactie. Kent iemand een adviseur/fiscalist die ervaring heeft met het opzetten van een vaste inrichting voor een eenmanszaak? Of iemand met ervaring op dat gebied die ons tegen betaling de details, haken en ogen uit kan leggen. Mijn klanten zijn 99% Nederlands en ik ben ook wel meerdere malen per jaar in NL, dus ik denk dat het aspect van dubbele belasting in Spanje geen probleem op gaat leveren. (mogelijk wonen we binnenkort allemaal in "de Verenigde Staten van Europa", en dan spelen dit soort issues al helemaal niet meer)..
  8. Mijn vriendin en ik (beiden dertigers) hebben allebei een eenmanszaak. Omdat onze werkzaamheden van achter de computer gebeuren, en er weinig tot geen fysiek contact met de klant nodig is, kunnen we ons werk vanaf elke plek ter wereld uitvoeren. Een bureau, computer en internetaansluiting zijn voldoende. We huren al een leuk, goedkoop huisje in Spanje en denken er nu over om daar grotere delen van het jaar te verblijven. Als je langer dan 3 maanden aaneengesloten in een EU-land wilt verblijven (of meer dan 183 dagen per jaar), zul je je daar in moeten schrijven en dus in NL uitschrijven. We zouden dan dus moeten emigreren, maar willen heel graag onze eenmanszaken aanhouden, omdat onze klanten voor 99% in Nederland gevestigd zijn (en omdat een eenmanszaak duur is in Spanje; scheelt ons gauw 500-600 euro p/m). Waarschijnlijk zullen we vanaf dat moment slechts 1-2 maanden per jaar in NL verblijven. We zijn ons ervan bewust dat onze zorgverzekering en onze AOW-opbouw stopt (oftewel de uiteindelijke uitkering met 2% per jaar in het buitenland afneemt). Nu begrijp ik dat het niet mogelijk is om je uit de GBA uit te schrijven en tegelijkertijd je eenmanszaak te behouden. Die is naar mijn weten gekoppeld aan je GBA-inschrijving. Uit deze twee threads begrijp ik dat het wel mogelijk is mits je een "fysieke inrichting" aanhoudt in NL: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=31180 https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=29675;start=msg273349#msg273349 Kan iemand mij uitleggen of dit inderdaad mogelijk is? Zou ik b.v. bij mijn ouders een kantoorkamer, inclusief internetaansluiting kunnen huren. Daar komt dan een bureau, computer en een internetserver te staan. Voldoet die kantoorkamer dan als fysieke inrichting (is dat hetzelfde als "vaste inrichting")? En kan ik dan mijn eenmanszaak aanhouden in NL. Dan is gelijk de tweede vraag of het wel mogelijk is om een Nederlandse (zakelijke) bankrekening aan te houden zonder GBA-inschrijving? Over fysieke inrichting vond ik de volgende tamelijk abstracte/vage beschrijvingen: http://books.google.es/books?id=nrGZmOXWNBEC&lpg=PA96&ots=V8rwaZTYEJ&dq=eisen%20%22fysieke%20inrichting%22%20belastingdienst&hl=nl&pg=PA96 http://books.google.es/books?id=DOYVEfxfNYAC&lpg=PA36&ots=eTmUZgxr2_&dq=fysieke%20inrichting%20onderneming&hl=nl&pg=PA36 Oja, nog een andere vraag. Is het vanuit Spanje gezien legaal om in dat betreffende land te wonen (in te schrijven als resident) en je inkomsten in een ander land te hebben? Aangezien de klanten allemaal Nederlandse bedrijven zijn, zou dit moeten kunnen, denk ik.. Maar fysiek zullen we ons 90% van de tijd in Spanje bevinden. Iemand tips of ervaringen hieromtrent? Alvast bedankt voor jullie reacties!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.