@HHB
"Natuurlijk is het juist, dat je de markt onderzoekt voordat je een nieuw product of dienst op de markt brengt.
Vraag is, of resultaten van het marktonderzoek ook altijd gevolgd moeten worden."
Er wordt hier door Hans een mooi dilemma aangehaald.
Hoe valt te bepalen wanneer de resultaten van marktonderzoek opgevolgd moeten worden, of juist genegeerd?
Kan dat wel worden bepaald? Immers, als je over gaat tot marktonderzoek doe je dat omdat je meer inzicht wilt krijgen in de markt. Als je vervolgens na afloop jouw eigen tegenstrijdige inzichten doorzet kun je beter geen marktonderzoek doen en gewoon meteen aan de slag gaan.
De conclusie van Hans is prima:
"De grote uitdaging is dus om een goede en goedkope werkende oplossing te vinden voor een algemeen probleem."
De suggestie dat de gestelde voorbeelden tot stand zijn gekomen door marktonderzoek te negeren is echter een serieuze misvatting.
Er is een bekende quote van Henry Ford:
"If I’d asked my customers what they wanted, they’d have said a faster horse".
Dit wordt vaak aangehaald om aan te duiden dat er niet te veel naar marktstudies moet worden geluisterd. Ford begon echter evenwel aan de marktzijde, en niet met de oplossing: Hij observeerde namelijk dat er een behoefte was aan hogere vervoerssnelheden.
Het antwoord op vraag of je marktonderzoek moet opvolgen zit in de kwaliteit, en actualiteit, van het onderzoek. En de eigen capaciteit om de resultaten nuttig te interpreteren.
Voor een introductie over dit principe in marktonderzoek:
http://hbr.org/web/special-collections/insight/marketing-that-works/marketing-malpractice-the-cause-and-cure
En een artikel over het Henry Ford voorbeeld:
http://bentremblay.com/en/if-id-asked-my-customers-what-they-wanted-theyd-have-said-a-faster-horse