Mocht de situatie uitlopen op een gerechtelijke procedure, vraag ik me af wat een rechter hier van gaat zeggen. Velen zullen het zien als een pesterij.
Mijn mening, vanuit mijn vakgebied uiteraard, is dat je voor een paar euro per factuur al je debiteurenbeheer kunt outsourcen aan een professional. Verhoog je facturen een paar euro en je verdient het ruim terug. Het bespaart je zelf een hoop administratieve handelingen en je hebt een dossier opbouw als het ter incasso zou moeten.
Of indien je toch graag zelf tijd wil besteden aan het opvolgen van je debiteuren, zorg dan dat je, netjes en zakelijk, herinneringen stuurt. Ga geen emotionele/dreigende e-mail sturen of dreigend voicemails inspreken. Hierdoor vererger je de situatie. Laat het opvoeren van de druk door een externe maatschappij over. Vreemde ogen dwingen nog altijd.
Mocht iemand een gevalletje debiteurenschade hebben, ben je altijd welkom een PB te sturen voor advies.