Huh?
Oh, beetje vreemd dat je die in je handtekening zet, en dat ook je emailadres van de website van die klant is, maar goed...
Als er op seoguru.nl, die ook volgens jou een autoriteit, de algemeen bekende stelling ondersteund wordt dat er grote onduidelijkheid is over het effet ervan, dan ben ik geneigd daar meer waarde aan te hechten dan aan jouw persoonlijke ervaringen. Da's niet lullig bedoeld, maar met dat soort metingen kan er zoveel misgaan dat ik aan de concensus (of juist het gebrek daaraan) in de wereldwijde SEO-wereld toch wat meer waarde hecht.
Dat geeft de status quo van dit moment weer, en zegt natuurlijk niets over hoe het zou gaan als twee identieke sites met verschillende TLD's tegelijk gelanceerd zouden worden en op exact dezelfde manier exposure zouden krijgen.
Daarnaast wordt dat ook beinvloed door de combinatie van de taal op de website zelf en de taalinstelling van je browser, en de mate waarin Google je zoekgeschiedenis opslaat aan de andere kant - daar trekken ze namelijk ook conclusies uit. Ik heb alles op Engels staan, maar krijg op sommige zoektermen toch eerst NL-talige sites te zien omdat ik in het verleden regelmatige op zoekresultaten in het Nederlands geklikt heb. Let wel - Nederlandstalige sites, niet per se .nl sites.
Alles bij elkaar is de kans dat een.nl of een .be domein op zijn best een marginaal effect zal hebben heel aannemelijk.
Kun je misschien vertellen hoe dat Franse .com domein van die klant van je scoort in de zoekresultaten? Dat moet namelijk beroerd zijn, als jij gelijk hebt.
Je hoeft ook niets met mijn mening te doen hoor, ik wil de beste Jeroen advies geven en verder mag ieder zijn eigen mening hebben. Het wordt toch al een tijdrovende aangelegenheid zo en ik heb nog een hoop te doen.
Groet