HET PROCES (GLOBAAL)
Concept
Omschrijf je idee zo goed mogelijk, zodat een ervaren projectmanager zijn advies kan geven en het tevens met zijn team van techneuten kan bespreken. Hij zal er vervolgens een concreet plan van maken, zodat de scope helemaal afgekaderd is. Uiteraard is jouw feedback hier van belang.
Wireframes/grafisch ontwerp
In deze fase wordt er aan de hand van lijntekeningen bepaald op welke plek welke functies getoond worden. Dit is dan weer een leidraad voor de grafisch ontwerper om er een tastbaar design van te maken
Development
Aangezien de functionaliteit al bekend is na de conceptfase zullen ook de programmeurs direct aangestuurd worden. Een goede projectmanager deelt het project op in kleinere stukjes ofwel fases zoals Sabra al aangaf. Iedereen heeft op deze manier meer grip op het project omdat het overzicht een stuk beter is en er kleine deelleveringen afgewerkt worden i.p.v. een paar grote. Tevens kan er op deze manier snel bijgestuurd worden, want aan het einde is dit te laat.
Communicatie
Uiteraard wilt u dagelijks contact met het internet bureau om eventuele vragen te bespreken en om de status te weten. Maar ook na elke fase zult u feedback moeten geven op het tot dan toe ontwikkelde onderdeel. Aan de hand van uw feedback kunnen de laatste wensen doorgevoerd worden.
Testen
Een goed bureau laat u al tijdens het ontwikkeltraject testen om zoveel mogelijk fouten tijdens het ontwikkeltraject te verwerken, zodat de afgesproken deadline niet in gevaar komt. Als dan alles naar wens is kan de website live.
TIPS
Eigen programmeur in dienst nemen of internet bureau inhuren?
Ga niet voor een eigen programmeur. De goede programmeurs lopen niet op straat en zitten of bij een groot bedrijf, hebben een eigen bedrijf of werken als freelancer. Met andere woorden, de kans is groot dat je programmeur in dienst neemt die eigenlijk helemaal niet zo goed is. De kans dat jij dit gaat inzien is moeilijk als je niet in deze materie zit.
Een internet bureau dit project laten doen is wat duurder maar je krijgt er ook garantie en continuïteit bij. Je kunt altijd op iemand terugvallen en je hebt niet het risico dat je programmeur zomaar besluit weg te gaan en jij met de gebakken peren zit.
Fixed price
Zorg dat je altijd op basis van fixed price een project aangaat en laat je niet gek maken hier extra voor te betalen. Leg het risico bij het bureau. Zowel de afgesproken uren en kosten zijn er om nagekomen te worden. Gaat men over de uren, dan is dat hun probleem. Gaat men over de deadline, zorg er dan voor dat er een soort van boeteclausule in zit. Het kan namelijk niet zo zijn dat wanneer jij een marketing campagne hebt ingepland deze niet kan starten vanwege het niet opleveren van een website maar jij wel de kosten van deze campagne hebt ondanks dat je er niets aan hebt.
Full-service internetbureau
Neem een bureau die alle expertise in huis heeft. Anders heb je straks voor elke discipline een ander bedrijf, een ander contactpersoon en aparte facturen. Los van de ruime administratie kost het je ook nog eens veel tijd, want je doet je verhaal keer op keer bij iedereen. Bij alles onder een dak heb je een vast contactpersoon meestal in de vorm van een projectmanager. Hij regelt alles voor je en werkt als een soort van trechter. Zorg enkel dat hij goed geïnformeerd wordt, de rest regelt hij voor je.
CMS (content management systeem)
Iedere website hoort een gebruiksvriendelijk cms te hebben, zodat je zelf alle content (afbeeldingen, teksten, etc) kunt bewerken wanneer je dat wilt. Als je voor iedere bewerking bij de leverancier moet aankloppen, daar wordt je niet blij van.
Trap er ook niet in als men aangeeft dat ze een zelfgemaakt cms hebben die veel beter op jouw wensen zal aansluiten. Ten eerste betaal je hiervoor terwijl menig goed cms gratis is. En als het bedrijf omvalt, dan zal het cms nooit meer geupdate worden met de laatste technieken en beveiligingslekken. Nooit doen dus, gewoon open source oplossingen gebruiken.
Eigendom
Zorg er in ieder geval voor dat je vrij kunt staan waar je wilt. Heb je problemen met je leverancier, dan moet je zo vrij kunnen zijn om naar een ander bedrijf te gaan. Wanneer je open source gebruikt is dit geen probleem. Wanneer je hun cms gebruikt moet dit ook gewoon kunnen maar heb je het risico dat je nog een maandelijkse of jaarlijkse fee betaald.
Ook als je besluit alles te verkopen moet dit gewoon mogelijk zijn. Je hebt er tenslotte al eens een keer voor betaald. Je huurt het niet. Mocht je zelf iets in de code veranderen, dan is het wel zo dat eventuele garantie vervalt. Probeer dit dan ook zoveel mogelijk te voorkomen als je niet in deze materie zit.
Kosten
De meeste bureau's hanteren een uurtarief van 80 euro en hoger. Ik adviseer goed te zoeken en hieronder te blijven. Er zijn er genoeg die goed werk leveren voor scherpere uurtarieven en die echt met je meedenken. Bij veel bureau's is dit andersom en is het zodra de laatste factuur eruit is, de pro-activiteit soms ver is te zoeken.
Maar geef gewoon eerlijk je budget aan, dan wordt er altijd een passend voorstel gedaan en scheelt het beide partijen veel tijd en kan er gericht gedacht worden.
Hosting
Webhosting is meestal een ondergeschoven kindje. Bij de grotere internetburea's ben je al gauw minstens 25 tot 45 euro per maand kwijt. Aangezien jij start is een basic hosting account voorlopig voldoende waarmee je 60 euro per jaar kwijt bent. Upgraden kan altijd nog.
Online marketing
Zorg ervoor dat je niet alleen aan een mooie website denkt. Een mooie website is namelijk geen garantie voor succes. Je moet gevonden worden. Dit kan door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine marketing (SEA). Laat je hierin goed adviseren, want het is een vak apart. Ga hier in het begin niet zelf mee aan de slag, want je verliest hier anders onnodig geld mee. Wanneer SEO goed wordt ingericht zullen bezoekers je vaker vinden via de zoekmachines en kun je tevens via de gesponsorde resultaten gericht leads binnenhalen. Door te blijven meten en de site te optimaliseren kun je de conversie dag op dag verbeteren.
Responsive design
Iets van het afgelopen jaar. Tegenwoordig komt 25% van het bezoek al via mobiele apparaten zoals iphone and ipad. Dit stijgt dit jaar nog naar de 33%. Ergens komend jaar zal dit al 50% zijn. Dit betekent dat je website geoptimaliseerd moet zijn voor mobiele apparaten. Nu kun je een app of een mobiele website laten ontwikkelen maar dit kost allemaal extra geld. Kies voor responsive design.
Met responsive design heb je enkel 1 website die zich qua looks aanpast aan het desbetreffende apparaat waarop de bezoeker jouw website bekijkt. Door responsive webdesign ziet jouw website er op elk device picobello uit en je hoeft maar 1 website qua content te onderhouden. Scheelt je dus zowel tijd en geld.
Ik hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen.
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.