Rik ·

Legend
  • Aantal berichten

    2780
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    15

Alles dat geplaatst werd door Rik ·

  1. Is de BV ook bereidt een willekeurige werknemer dit bedrag te betalen voor reclame op diens privé auto? Ik denk dat je een beetje naar strohalmen aan het zoeken bent
  2. O, ik zie nu dat er nog meer keuzes zijn afhankelijk van of het om een polis van voor 2014 gaat. https://new.brandnewday.nl/regels-lijfrente-uitkering/ In dat geval kunnen bedragen opgebouwd tot 2014 wel in kortere tijd uitgekeerd worden (wel nadat je 65 geworden bent). Al die regels zijn dus schijnbaar in 2014 op de schop genomen.
  3. Hier even een zijvraagje over... Is het mogelijk om met die FOR een kortlopende lijfrente uitkering (bv 5 jaar) te kopen vóór de pensioenleeftijd en op die manier eventuele revisierente te ontlopen (als aanvulling op inkomen, of gebrek aan inkomen)?
  4. Dat aanmerken als zakelijk vermogen zal dan natuurlijk niet gedaan zijn (of worden). Maar goed... dan betaal je nog IB belasting over het vermogen Blijft een beetje om en om. Afhankelijk van hoeveel het verschil dus is tussen de rentes. Maar zoveel verschil zal het inderdaad niet zijn (plus of min).
  5. Dat maakt het gemis juist groter Want als je het op een privé spaarrekening had gezet dan had je hogere rente gehad en hoef je over de rente geen IB te betalen. Dat is bij de zakelijke spaarrekening wel (plus vaak lagere rente).
  6. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon. Een BV bijvoorbeeld is wel een rechtspersoon en kan dus inderdaad zelf vermogen opbouwen.
  7. Ik denk dat je de term "zakelijk spaargeld" verkeerd begrijpt. Over dit geld heb je ooit al inkomstenbelasting betaald. Dus het is eigenlijk niet zakelijk meer. Dat jij het op een zakelijke rekening laat staan wil niet zeggen dat het automatisch "zakelijk" is. Dus antwoord op jouw precieze vraag is... ja. dat geld kun (of MOET) je op je privé spaarrekening zetten. Normaal gesproken laat je alleen een zakelijke buffer op de zakelijke rekening staan. Alles daarboven is dus privé voor box 3. Je kunt die zakelijke buffer een beetje "rekken". Maar op een gegeven moment is de rek eruit en kan de belastingdienst het als privé vermogen gaan beschouwen en zelf bij je box 3 vermogen gaan tellen. Het is dus niet zozeer de vraag of jij dat "zakelijk spaargeld" op privé mag zetten (want het is immers privé geld)... de vraag is in hoeverre jij je privé geld op een zakelijke spaarrekening kunt zetten (en laten staan) zonder dat de belastingdienst dit aan gaat merken als privé. En dat hangt een beetje van je bedrijf/omzet/benodigde buffer etc. af.
  8. Is de Belastingdienst hier ooit over gevallen bij controle? Dat er op de factuur alleen postadres staat van de afnemer? Dan heb ik het altijd verkeerd gedaan (nog nooit een opmerking over gehad overigens). Ook op mijn inkoopfacturen heeft heel lang alleen maar mijn postbus gestaan (toen ik er nog een had). Ha. Google... https://www.partnersinadministraties.nl/nieuws/postbusnummer-als-adres-op-factuur-mag-dat/
  9. Dat is fraude. Het hier dus om spaargeld in een eenmanszaak. Dat is geld dat je niet voor zakelijke doeleinden gebruikt en behoort dus gewoon in box 3 thuis (en zo zal de belastingdienst dat ook beoordelen).
  10. Zou het kunnen zijn dat je voor een ander soort boeking reeds xxxx157 - xxx1276 gebruikt hebt?? Bijvoorbeeld voor eigen interne nummering van inkoopfacturen. In dat geval kun je wel op xxx1277 doorgaan maar dan kom je natuurlijk in de knoop straks bij het inboeken van de volgende inkoopfactuur (of soort boeking). Als er verder helemaal niets te ontdekken valt dan kun je inderdaad het gat tussen xxxx157 en xxx1276 goed documenteren (voor e.v. controle) en verder gaan nummeren. Maar ik zou inderdaad wel eerst de oorzaak achterhalen.
  11. Zou het voor een zakelijke bus dan niet gunstiger zijn om hem ook zakelijk te verkopen? Zodat BTW + BPM apart op factuur gezet kan worden? Dat zou bij privé verkoop n.l. niet kunnen waardoor de bus misschien zakelijk minder makkelijk te verkopen valt. Of zie ik dat verkeerd? (O, ik zie nu dat er nergens "bus" staat. Ik weet niet hoe ik daarbij kom. Maar als het dus om een bedrijfsauto gaat die je aan een bedrijf wilt verkopen blijft de vraag dus staan... beter zakelijk verkopen dan privé verkopen ?)
  12. Wat wil je daar eigenlijk mee opschieten? De auto zul je voor economische waarde (dus incl. BPM en BTW) naar privé moeten halen. En dan? Nu kun je de stallingskosten nog zakelijk aftrekken (of niet?). Naar privé halen als je hem totaal niet gebruikt heeft helemaal geen zin (of heb je er andere plannen mee?). Verkoop hem dan gewoon direct zakelijk. Dat lijkt me veel handiger (want je kunt hem echt niet voor balanswaarde naar privé trekken, en dan privé verkopen voor economische waarde).
  13. Wat moeilijk is als je al een schuld hebt bij de BD die je niet kunt betalen. Zoals ik al zei... het kip en ei verhaal
  14. Stoppen met de onderneming terwijl er een schuld bij de BD open staat? Ik neem aan dat de BD wel (de waarde van) die voorraad wil hebben om die schuld te dekken. Nu ben je bij een eenmanszaak privé aansprakelijk dus misschien maakt dat allemaal niet zoveel uit maar of je die voorraad zomaar naar privé kunt halen (en privé verkopen) en de onderneming stoppen vraag ik me af. Maar misschien weet een boekhouder (of fiscalist) hier meer over. Beetje een kip en het ei verhaal.
  15. Bij mij is het veel meer dan één template. Het zijn minimaal 30 records voor posities van kop- en sluitregels, adres, datum en andere dingen (voor offerte, order en factuur voor af- en aanleveren documenten). En dat eventueel in 3 talen. En dat alles wordt over een PDF A4'tje heen gegooid voor de uiteindelijke PDF. En dan kunnen de gebruikers ook nog wel eens de kop- en sluitregels tijdelijk veranderen met b.v. "wij zijn met vakantie van dan tot dan" of "ons bankrekeningnummer is gewijzigd" in het rood. Misschien geen essentiële data maar je krijgt er op die manier nooit de originele factuur mee terug. Of je moet ook daar weer een datum aanhangen. Dit ga ik niet graag aan mijn gebruikers uitleggen (want die pakken uiteraard altijd de verkeerde layout-regel). Of ze veranderen een regel en vragen zich dan af waarom het op de factuur die ze nét gemaakt hebben niet gewijzigd is (want ze veranderen die regel natuurlijk omdat het opviel dat ze er nog iets bij wilde hebben). De meest zekere methode zou dan zijn om bij het genereren van die PDF, die PDF ook als bijlage aan de factuur te hangen (als bestand). Eigenlijk net als dat ie nu in het mail-archief hangt. Dit zou dan wel zorgen voor een vergroting van 70 tot soms wel 200 of 300KB per factuur (bij sommige klanten wegens kleurverloop in de onderliggende PDF). Prima mogelijk (10 regels programmeren) maar ik heb de vraag eigenlijk nog nooit gekregen
  16. Ik denk ook dat de meeste pakketten zo werken (mijn eigen gemaakte pakket ook). Maar door de bewaarplicht kun je er inderdaad vanuit gaan dat de e-mails ook bewaard blijven (want die horen daar ook bij) (Grote bedrijven als Ziggo, KPN, Essent, Eneco, etc. hebben dit vaak ook. Als je in je eigen omgeving een oude factuur download, wordt die vaak met het nieuwe logo en briefpapier gegenereerd. Er zijn maar weinig omgevingen waar ik dan ook echt de originele PDF voorgeschoteld krijg.)
  17. Hoe weet je zeker dat die samples niet gewoon van de fabrikant af komen? (Zoals al eerder gezegd, die zal ook wel 2ml varianten hebben, of heb je dit al geïnformeerd?) Ik kan me ook niet voorstellen dat ze happig zijn op overgieten omdat ze dan ook de kwaliteit niet meer kunnen waarborgen. En dat lijkt me voor een merk wel belangrijk.
  18. Nee. Waarom verwacht je dat dit een margegoed wordt? Er is gewoon BTW over geheven. Dat jij die BTW niet af kan trekken doet niet ter zake (voor een margegoed). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wat_zijn_margegoederen Of jij Nederlandse BTW of buitenlandse BTW moet betalen zal liggen aan de leverancier. Soms kan het zijn dat een buitenlandse leverancier geregistreerd is in Nederland voor de BTW en dan kan het Nederlandse BTW zijn. Anders kan het buitenlandse BTW zijn. Maakt verder niet uit want in de KOR zijn het gewoon totaal kosten voor jou.
  19. Daarom moeten we weten wat de boekhouder precies bedoeld. Als TS inderdaad geregistreerd is in Duitsland dan maakt dat nogal een verschil. Is dat niet het geval dan vraagt de boekhouder om iets nutteloos.
  20. Boekhouder vroeg om een bewijs van levering aan het bedrijf van TS. Ik zou dan logischerwijs ook bij een vervoersverklaring uitkomen maar misschien ken jij een ander soort bewijs? Maar misschien kan TS wat duidelijker maken waarom boekhouder dan vraagt en waarvoor.
  21. Inderdaad. Dan kun je je ook afvragen waarom de boekhouder hierom vraagt en wat hij denkt daarmee te doen (en aan de kwaliteit van de boekhouder of in ieder geval aan zijn ervaringen met zaken doen met het buitenland ).
  22. Ik denk dat je, zelfs als je de vervoersverklaring gehad zou hebben, de BTW niet in Duitsland terug zou kunnen vragen. De vervoersverklaring is n.l. iets voor de leverancier om te bewaren. Een verklaring dat de goederen opgehaald zijn en over de grens gegaan zijn en dat hij de BTW dus kan verleggen naar jou.
  23. Dan moet je wel even zeker weten dat die payment provider terugstortingen ook weer naar de klant terugstort. Dat zal bij Mollie zo zijn maar hoeft dus niet de standaard procedure van alle payment providers te zijn. (En dan maar hopen dat de buurman morgen niet aan komt kloppen met de vraag of je een onbekende storting hebt gekregen omdat hij je pin-automaat per ongeluk heeft gepakt ;) )
  24. Is dat mogelijk? Kan iedereen die zo pakken? Je kunt natuurlijk bij de mensen die toegang hebben tot het apparaat vragen of ze een betaling missen op dat tijdstip. Maar als er geen dienst of levering tegenover staat lijkt het mij met een soort 'gift' (dus geen BTW).
  25. Welke BTW? Je hebt niets gekocht. Je hebt gewoon geld 'gekregen'. Daar draag je geen BTW over af. Het is dan ook geen omzet (als het naar bijzondere baten gaat). Maar... Als je zegt dat het wel echt via jouw pin automaat gegaan is dan zal het dus wel een correcte betaling voor iets zijn. Dan heb je je administratie of voorraad niet helemaal op orde. En dan zou het dus wel omzet kunnen zijn. Dan moet je het uiteindelijk wel bij 8000 omzet boeken en ook BTW over afdragen. (Ik neem aan dat jij BTW afdraagt op basis van het kassysteem, dus a.d.h.v. betalingen en ontvangsten.)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.