Wierd

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam

Wierd's trofeeën

  1. Voor hen die Ricardo Semler een kleine introductie in deze management vernieuwer... Ricardo Semler (São Paulo, 1959) is de CEO en mede-eigenaar van Semco SA. Het Braziliaanse bedrijf is bekend vanwege zijn radicale en bijzonder succesvolle vorm van corporate democracy. Hierdoor steeg in de jaren tachtig de omzet, ondanks zware economische omstandigheden, in slechts zes jaar van 35 miljoen naar 160 miljoen dollar. Inmiddels bedraagt de omzet ruim vierhonderd miljoen dollar en heeft Semco SA minderheidsbelangen in diverse bedrijven met een totale marktwaarde van negen miljard dollar. De vernieuwende bedrijfsfilosofie van Ricardo Semler trekt wereldwijd aandacht. Hij staat bekend om het kunnen loslaten van de traditionele manier van ondernemen - niet bang om te experimenteren en radicale beslissingen te maken. Op deze manier ontdekte hij nieuwe succesvolle manieren van bedrijfsorganisaties. In het weekblad Time stond hij in 1994 in de Top 100 van jonge leiders en het World Economic Forum nomineerde hem voor de titel jonge wereldleider. Semler beschreef zijn visie in bestsellers zoals Semco-stijl, Maverick en The Seven-Day Weekend.
  2. Afgelopen voorjaar was Ricardo Semler in Nederland voor een besloten event bij Randstad. Voorafgaand aan dat event mochten we hem met Live on Demand vijf vragen stellen. (zie de filmjes voor de volledige antwoorden) Vraag 1 : Hoe lang duurt het om een Semco-stijl transformatie te doen? Antwoord: In principe niet lang. Als je het vanaf het begin toepast. Het zit als het ware in het DNA van mensen. De militaire insteek, waarbij we zeggen wat je moet doen, wanneer je het moet doen en hoe je het moet doen is veel lastiger uit te voeren. De insteek: zoek iets wat jij leuk vindt om hier te doen en doe het op tijden die jou uitkomen gaat veel makkelijker. Vraag 2: Semco-stijl gaat over vrijheid, transparantie en geluk… is het niet te mooi om waar te zijn? Antwoord: Ja natuurlijk is het te mooi om waar te zijn. Mensen zijn nou eenmaal gewend dingen op een bepaalde manier te doen. Dit is wat ze tegenhoud. Als ze accepteren dat het niet gaat om doen wat je gezegd wordt, maar om dingen voor elkaar te krijgen. Maar dit is natuurlijk een tijdrovend proces, omdat mensen het in hun systeem hebben zitten en die gewoontes eruit moeten slijten. Vraag 3: Kan elk bedrijf zoals Semco worden? Antwoord: Semco is niet bijzonder. Er zijn alledaagse problemen, van een alledaags bedrijf. Er zijn een paar duizend werknemers, verdeeld over verschillende locaties die voortdurend aan het zoeken zijn hoe het verder moet. Alleen dit bedrijf is heel flexibel. Je weet niet hoe je komende vijf jaar er uit gaan zien. Op zich is dit niet moeilijk te regelen. De vraag is wie heeft er belang bij en wie kan de verandering ingang zetten. Denk even aan de bestuurders die met jaarcijfers zitten en de macht hebben. Zij hebben er geen belang bij een switch te maken die hen uiteindelijk overbodig maakt. Vraag 4: Hoe past Semco-stijl bij de Nederlandse bedrijfscultuur? Antwoord: Nederlanders hebben altijd al gebruik gemaakt van gezamenlijk management. Wat ik me heb gerealiseerd is dat het veel slimmer is om de afstanden tussen mensen van beneden tot boven in je organisatie klein te houden. En dat kan bij de Nederlanders heel makkelijk. Ik denk dat de Nederlanders daarmee helemaal klaar staan om het verleden van een militaire bedrijfscultuur en hiërarchie achter zich te laten en samen verder te gaan. Vraag 5: Wat zijn de meest voorkomende misverstanden over Semco-stijl? Antwoord: Mensen denken dat het makkelijk is. Ik bepaal wat ik doe, wanneer ik het doe, hoe ik het doe en wat ik er mee verdien. Dat lijkt leuk. Wat mensen over het hoofd zien is dat het gepaard komt met verantwoordelijkheid. Eerst kon je het bedrijf de schuld geven als je je werk niet leuk vond of er iets niet goed ging. Nu ben je opeens zelf verantwoordelijk. Jij hebt het bepaalt. Jij doet het goed… of niet. Dat besef heeft tijd nodig. Maar uiteindelijk kun je dan toe naar dit is mijn doel. Doel bereikt… rest van de dag vrij! Meer zien van Ricardo Semler? 24 juni is hij in Nederland! Wij bieden leden en lezers van HigherLevel €55 korting (€295 ipv €350 exBTW). Koop je ticket via http://bit.ly/semler_promo en gebruik code HL55. Veel plezier! Voor meer info zie http://bit.ly/ricardo-semler
  3. Naast de bekendere inzichten over het empoweren van je werknemers, vind ik zelf dit een van velhelderend inzicht van Semler... "4 procent van de mensen is nu eenmaal lui en 2 procent steelt. Daar verandert controle niets aan, hoe waterdicht je systeem ook is. De vraag is of we voor zo’n klein percentage een organisatie zo gaan inrichten dat de overige 98 procent er last van heeft. Dat is niet slim, statistisch gezien. Het heeft niets met stijl, filosofie of boeddhisme te maken. Het is gewoon praktisch." Ik heb hem laatst zelf mogen ontmoeten en een paar vragen mogen stellen. Dit in verband met een openbaar event dat binnenkort plaats vindt via Live on Demand. Als er interesse is kan ik wellicht een kortingsactie voor Higher Level regelen...
  4. Dit topic is bedoeld voor discussie over bovenstaand(e) evenement(en).
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.