Los van het lage zoekvolume op uw specifieke zoekterm(en) moet mij wel van het hart dat goeie concurrentie nooit uit de weg gegaan dient te worden. Als ergens flinke (Seo) concurrentie op bestaat, betekent dat ook dat er marge is voor winst/groei. Of dit nu linksom (prijsconcurrentie) of rechtsom (kwaliteit, service) is.
Wat ik wil zeggen is, is dat de SERP (positie in zoekmachinelijst na het zoeken op een bepaalde zoekterm) helemaal niet zo vast ligt als men denkt. Een Marktplaats.nl of een Amazon.com komt men simpelweg niet voorbij, maar de websites in de (seo) middenmoot zijn met betrekkelijk simpele methodes wel voorbij te streven. Laat u dus niet teveel afschrikken door (seo) concurrentie, tenzij het hele grote spelers zijn, waarmee u echt niet kan wedijveren.
Wat betreft uw specifieke zoektermen waar een laag zoekvolume op zou bestaan:
- bij het zoeken naar de juiste zoektermen moet men zich in breedste zin kunnen inleven hoe een gemiddelde Google gebruiker zijn termen intikt (kopen of bestellen +term, online, goedkoop of morgen in huis +term, etc) Er zijn waarschijnlijk veel bijkomstige keywords te koppelen aan uw oorspronkelijke zoekterm. Veel kleintjes maken dan uiteindelijk ook één grote.
-Keyword planner is in het gebruik tamelijk omslachtig en onvolledig. Persoonlijk zou ik Market Samurai aanraden omdat de (gratis) Trial versie behoorlijk meer functionaliteit heeft t.o.v slechts de keywordplanner van Google. Ook kan men de (seo) concurrentie op een bepaalde term goed onder de loep nemen.
Daarnaast wil ik graag kwijt dat een Google Adwords campagne de zoekmachineresultaten toch weer omzeilt. Daarbij is het van belang om te kijken naar de concurrentie op bepaalde zoekwoorden. Hoe hoger de concurrentie, des te hoger de 'prijs per klik' van de advertentie. Als een zoekterm zeer lage concurrentie heeft, dan heeft u voor een habbekrats kans op meer conversie (klant gaat over tot actie) en leads(daadwerkelijke aanschaf/verkoop/bestelling). Bijvoorbeeld: 100 kliks op uw advertentie met als kosten 20 euro, die statistisch gezien X daadwerkelijke opdrachten oplevert.
Tenslotte is het devies om zeer uitgebreid onderzoek naar alle mogelijke niche keywords te doen, die voor u van toepassing kunnen zijn. Soms kunnen bepaalde aangrenzende termen heel voor de hand liggend zijn maar evengoed onontdekt blijven. Opgeteld is er met goeie seo dan makkelijk resultaat te boeken. In de tussentijd kan men werken aan de seo van de website (en content, backlinks, etc.) zodat de strijd aangegaan kan worden op zoektermen met hoge concurrentie. Tot die tijd daar is, kan dit gemis worden afgevangen met een Google Adwords campagne.
Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest,
Dé (seo) Content Specialist