WijnandVA

Junior
  • Aantal berichten

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Man
  • Land
    Nederland

WijnandVA's trofeeën

  1. Wat ik nog niet begrijp is de eerste stap die ik maak met het ontvangen bedrag. Ik heb dus geen openstaande post waarop ik de ontvangst op kan boeken. Maw als ik de bank inboek en ontvang een bedrag, naar wat voor een soort rekening boek ik dit dan? Mss heb ik je antwoord niet goed gelezen/begrepen, maar mis deze stap nog
  2. Mijn topic gaat niet over de KOR, dat slechts ter info vermeld. Het gaat mij alleen over het juist boeken van ontvangen betalingen van een klant als zijnde voorschotbedragen, waarvan een deel gedekt is met een voorschotfactuur. Wat ik wil weten hoe de juiste boekingsgang eruit ziet.
  3. Je aanname klopt. 14K betaald op basis van overzichten en 10K daarvan staat op voorschotnota's
  4. Ik ben in 2022 gestart met schilderen. Vooral veel kleinere opdrachten en dit was ineens een grote. Voor zover ik de KOR regeling juist heb geïnterpreteerd gaat het om het moment van factureren. De belastingdienst beschrijft zelfs de situatie met onderhanden werk. Voor 2022 blijf ik onder de 20K gefactureerde omzet.
  5. Hoe ziet dan de juiste boekingsgang er normaal gesproken dan uit? Ik heb nu vanuit de bank rechtstreeks op rekening vooruitbetalingen geboekt.
  6. Ik ben schilder, ZZP met KOR regeling. In december 2022 ben ik aan een schildersopdracht begonnen die medio januari 2023 is afgerond. Om de klant te informeren maakte ik een wekelijks kostenoverzicht met de gemaakte uren en materialen. De klant maakte dat saldo over, zonder dat daar een factuur tegenover stond. In december is €14000 door de klant op deze manier overgemaakt, terwijl daar in totaal €10000 aan voorschotfacturen tegenover stonden. Ik heb de voorschotbedragen geboekt als een balanspost 'vooruitbetalingen' en de openstaande voorschotfacturen daarmee verrekend. Op 31/12 stond op de balans €4000 aan vooruitbetalingen. De ontvangsten boekte ik vanuit het bankboek rechtstreeks op de de rekening vooruitbetalingen. In januari 2023 is deze post met de eindfactuur verrekend en staat nu weer op 0. Vragen hebben betrekking op het correct afsluiten van het boekjaar 2022 en de IB aangifte Vraag 1) Heb ik het wel correct geboekt? Ik heb nu alleen een balanspost en niets bij de winst Vraag 2) Is de status van dit soort vooruitbetalingen gelijk aan onderhanden werk? Voor de volgende vraag ben ik daar vanuit gegaan Vraag 3) Tijdens IB aangifte moet onderhanden werk worden aangegeven zowel bij winst/verlies (opbrengsten) als bij de activa (voorraden), maar als dat zo is mis ik in mijn administratie daarvoor de mutatie Ik heb op het forum gezocht naar vergelijkbare voorbeelden, maar zelf onvoldoende aansluiting op mijn situatie gevonden.
  7. Ik wil mijn BV liquideren (turbo?) die sinds 2010 geen activiteiten meer heeft. BV was een holding. Werkmij's zijn in 2006 failliet gegaan. VPB aangiftes zijn sinds 2010 elk jaar identiek. Sinds 2019 bij de belastingdienst uitgeschreven als ondernemer. In privé zijn er geen middelen beschikbaar om af te rekenen. Situatie BV: Geen baten, 14K schuld van DGA aan BV, 20K aandelenkapitaal en 147K pensioenvoorziening. Ondernemingsvermogen is -133K Wat zijn de consequenties van liquidatie, waarbij ik aanneem dat turboliquidatie het meest voordehand liggend is.
  8. Deze situatie kwam ik tegen van een ZZP'er van 50 jaar: ZZP sinds 2018 Gemiddelde jaarlijkse omzet uit uren 100 tot 110K Huidig (31-12-2019) vermogen box3 150K waarvan klein deel belegd- gemiddelde jaarlijkse groei vermogen 50K Eigen huis - 200K hypotheek Pensioengat aanwezig Vraag: Wat valt in algemene zin aan te raden om vermogensbelasting zoveel mogelijk 'te drukken'? Banksparen? Hypotheek aflossen? Het gaat dus niet om hoe er rendement op het vermogen kan worden behaald, maar met welke stappen er (tijdelijk) vermogen uit box 3 kan worden weggenomen.
  9. Haha begrepen. De ene nieuwjaarsborrel is de andere niet. Toch hoop ik op een grotere opkomst. Meer zielen, meer vreugd
  10. IK HOOP DAT NOG VÉÉL MEER ONDERNEMERS ZICH AANMELDEN! Want ik zoek op deze gezellige informele avond de mogelijkheid te kunnen netwerken en contact te maken met ondernemers die zich afvragen hoe zij hun onderneming kunnen laten groeien, hoe zij hun klanten (nog) beter leren kennen en die willen (leren) innoveren.
  11. Ik heb een BV die ik geruisloos wil overzetten naar een EZ. Door gebrek aan middelen zou ik dit graag zelf willen doen. Wie heeft daar ervaring mee en kan mij van een stappenplan voorzien en tips geven? De BV is oorspronkelijk een holding. Na het faillissement van de werkmaatschappijen in 2006 is de BV nog gebruikt voor diverse advies en interim werkzaamheden. Deze activiteiten zijn in 2010 gestopt. De BV staat sindsdien stil. Er is nog voor 100K aan verrekenbaar verlies, een pensioenvoorziening van 147K en een kleine schuld van de DGA aan de BV. Verder geen vorderingen, schulden of verplichtingen. Omdat ik misschien met een interim opdracht kan beginnen wil ik dat doen vanuit deze EZ die daarmee feitelijk de activiteiten van de BV voortzet. Het hiervoor aanhouden van de BV is om diverse redenen geen haalbare optie. Benieuwd naar de reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.