Jump to content

MysticNetherlands

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Dank heb t algemene model gepakt. Overigens de holding/werk constructie was opgericht omdat er bijna een (veel) groter bedrijf was gestart, financiering ging op laatste moment niet door. Dank allen voor de reacties, top forum hier, zoals altijd. Ik hoop ooit kennis genoeg te hebben eens wat te mogen bijdragen ipv alleen maar te komen halen. Mocht er iemand ooit vragen hebben over muziektheorie weet je me te vinden.
  2. Nee, er is ook personeel, waaronder mijn vrouw zelf en nog derden.
  3. Je hebt helemaal gelijk uiteraard, excuseer mijn verkeerde woordkeuze.
  4. Hoi allen! Mijn vrouw is een schoonheidssalon gestart, vormgegeven in een holding- en werk-BV. Zij wil nu 2 freelancers aannemen en we zijn ons aan t verdiepen in de regels. Volgens mij komt er 2020 een nieuwe wet met daarin nieuw minimaal uurtarief, nieuwe regels inzake opdrachtformulering (volgens mij via online module ipv modelovereenkomst), geen VAR meer etc. Nu mijn vragen: 1) klopt bovenstaand? 2) klopt t dat de Belastingdienst tot die regels ingevoerd zijn niet meer zo streng zullen zijn behalve in gevallen van overduieijke fraude? Of gaat die coulance alleen gelden in 2020 als de wet actief wordt? Niet dat we willen frauderen, maar wel dat mochten we geen duidelijke regels hebben, we niet opeens torenhoge boetes krijgen o.i.d. 3) wat zijn op dit moment anno 2018 dan precies de dingen waar je op moet letten dat de Belastingdienst ook vindt dat er sprake is van een freelance opdracht (en dus geen werknemersrelatie)? Uurtarief, zaken wel/niet in t contract etc? Dank!! mod edit: titel aangepast. Freelancers neem je niet aan
  5. Hoi Frans, nee, sorry had ik moeten vermelden. Gewoon als prive getrouwd stel.
  6. Hallo experts! Het is weer tijd voor mijn jaarljikse vraag haha. Hopelijk kan iemand mij nu ook weer helpen :) We kunnen van mijn schoonouders (uit China, daar wonende ook) een bedrag lenen om een box III woning te kopen en die te verhuren. Nu heb ik e.e.a. gelezen over zaken als invorderingstermijn, marktconforme rente etc, maar hebben jullie algemene tips qua waar deze lening aan moet voldoen zodat we de lening in box III als schuld mogen aftrekken van de waarde van de aan te schaffen woning? Mogen we ook de eerste 20 jaar alleen maar rente betalen, en dan opeens het bedrag aflossen? Wat is in jullie ervaring de beste constructie met de beste fiscale voorwaarden en de minst gefronste wenkbrauwen bij onze vrienden van de Belastingdienst? PS onze schoonouders zijn flexibel, alles is bespreekbaar. Bij voorbaat dank!!
  7. Ha ik zou er bijna digitaal van gaan blozen ;) Dank! Ik ben zelf gewoon een 9-tot-5 kantoorpikkie maar heb een zeer ondernemende vrouw dus vandaar dat ik hier af en toe rondkijk. Ik heb zelf verder geen belastingtechnische achtergrond, maar ben niet dom. Als formulering goed is, pak ik dingen snel op. Zo heb ik n paar jaar geleden zelf een compleet uren-administratie en loonbelasting programma geschreven voor mijn vrouw. Berekende alle werkgeverslasten, draaide ook loonstroken en jaaropgaven uit etc. Dus ik ben i.i.g. meestal wel in staat om via t vergelijken van meerdere bronnen in te schatten wie of wat een autoriteit is op een bepaald gebied. En (een relatief groot aantal van de gebruikers op) dit forum is er één. Dank!
  8. Dank allen voor de antwoorden! :) Klassiek voorbeeld van slechte kritiek ;) Geef dan aan waarom het een slechte vraag is. Dat staat in de vraag, ik vraag voor de situaties van een prive persoon en een BV. Ja, want dat is hier vrij gebruikelijk. Ik was wellicht wat kort in mijn beschrijving, mea culpa. Maar aan de andere kant als ik er NIET bijzet dat er aanmerkelijk belang is (zoals Norbert blijkbaar ook gewoon concludeerde), en ik NIET vraag naar belastingplicht van t familielid in t buitenland etc hoeft me dat ook weer niet om de oren gesmeten te worden toch? Ik vroeg heel specifiek naar een prive persoon of BV als ontvangende partij bij een onderhandse lening, of dit gewoon in resp box III valt danwel als lening opgevoerd mag worden met de reguliere tax treatment. En idd, ronaldinho kon gewoon een toegespitst (en naar mijn beperkte kennis correct, en daar Joost m niet corrigeert ;) ) antwoord geven: "Ze volgen de fiscale behandeling van hetgeen waarvoor je ze bent aangegaan. In beginsel maakt het daarbij niet uit wie de schuldeiser is of waar deze woont/gevestigd is. Ook als de schuldenaar buiten Nederland woont, maar het pand in Nederland staat, dan geldt dat Nederland zowel het pand als de schuld in aanmerking neemt voor de belastingheffing. In beide gevallen dient natuurlijk wel te worden nagegaan wat de mogelijke fiscale gevolgen in het woonland zijn. Koop je een pand dat je gaat verhuren, dan zit dat pand doorgaans in box 3 en de schuld dus ook. Verhuur je aan een verbonden onderneming of bv, dan kan het pand inclusief schuld naar box 1 verhuizen (resultaat uit overige werkzaamheden), doe je meer dan alleen kale verhuur, dan kun je ook in box 1 terecht komen. De schuld blijft volgen. Koopt de bv het pand (en leent de bv het geld), dan zit de schuld in de bv. De rente is dan vaak aftrekbaar, maar vergeet niet dat er diverse renteaftrekbeperkingen bestaan in de vennootschapsbelasting, die bovendien regelmatig veranderen (zo is de EU gisteravond weer een nieuw setje renteaftrekbeperkingen overeengekomen, dat nog in de nationale wetgeving moet worden opgenomen)." Dank allen, dat is goed om te horen. Ik had t ook enigszins verwacht (en zeker gehoopt), ik doorzoek altijd eerst dit forum en t internet, maar als ik t zeker wil weten post ik de vraag hier nog ter bevestiging. Dit forum is een van de meest informatieve fora van t hele land. En zoals Joost terecht opmerkt is t kennisniveau ongekend hoog hier. Ik skip ook altijd de meeste blogs, nieuwsartikelen etc. De website van de Belastingdienst en HigherLevel vormen voor mij de beste bronnen. En t heeft idd ten dele met mijn vorige vraag te maken, maar dat plan is van de baan. Dit is geen hotel maar een verhuurd winkelpand. Dank!
  9. Hallo experts! Ik heb gezocht maar kon t antwoord niet vinden. Mijn excuses bij voorbaat als het er toch ergens staat, maar ik heb de zoekfunctie goed benut volgens mij. Mijn vraag is de volgende: kan een prive persoon danwel een BV een onderhandse lening hebben (bijv van familie in t buitenland) en deze ontvangen lening aanwenden voor de aanschap van een verhuurd bedrijfspand en deze lening opvoeren als schuld voor de aanschaf van dit pand in box III (in t geval van een prive persoon)? En als BV kun je de ontvangen lening ook gewoon opvoeren als schuld en is de rente aftrekbaar? Hoor graag van jullie!
  10. Dank allen voor de antwoorden! Ik begrijp jullie uitleg, Sorry voor de late reactie. Helaas hebben we de financiering nét niet rond gekregen. Relatiemanager van de bank, risk officier nummer één en risk officier nummer twee waren akkoord, maar risk officier nummer drie niet. Nogmaals hartelijk dank voor jullie antwoorden!
  11. Dank voor je antwoord! Dus de holding betaalt VPB over de (ontvangen huur minus hypotheekrente), oftewel de winst? En de waardedaling/-stijging doet ook mee met de VPB? En de dochter kan de huur aftrekken als kosten dus? Dus niet echt n belastingvoordeel eigenlijk? Duidelijk,, maar dus ook hier geen fiscaal voordeel? Hooguit geen fiscaal nadeel tov één BV?
  12. Hoi allen, vrouw en ik zijn evt van voornemens een hotel te beginnen. Uiteraard gaan we ook een echte financieel adviseur en accountant betrekken, maar ik ben geen domme jongen en wil toch het liefst alles ook zelf snappen. Nu begrijp ik dat het verstandig is het bedrijfspand (gekocht met een een hypotheel) in de holding te plaatsen en deze ter verhuren aan de werk BV, zodat het pand 'veilig' is als de exploitatie van t hotel failliet zou gaan? * maar kan mij iemand mij vertellen wat de fiscale implicaties zijn van een dergelijke constructie? Enerzijds ontvangt de holding huur van de dochter en anderzijds betaalt ze hypotheekrente, hoe moet ik beide stromen zien in t licht van de belasting? * een potentieel toekomstige adviseur/accountant gaf ook aan dat de holding een management fee zou betalen aan ons. Hoe moet ik dat fiscaal zien? En komt dat dan ipv een DGA salaris in de werk BV? * zijn er nog andere 'basics' die ik in een dergelijke constructie van holding met pand en dochter BV zou moeten opzetten danwel verwachten? Ik dank een ieder die reageert alvast hartelijk!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept